کدخبر :288880 پرینت
27 آذر 1402 - 11:15

متولیان پژوهش به دلیل سیاست‌گذاری‌های غلط، بعضا به سمت مسائل غیرکاربردی حرکت می‌کنند

رئیس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات، گفت: متولیان پژوهش در کشور به دلیل سیاست گذاری های غلط بعضا به سمتی حرکت می کنند که برای حل مسائل کشور مفید و کاربردی نیست و به میزانی که دانشگاه ها به سمت پژوهش های کمتر مفید حرکت کنند، تاثیر کمتری بر مدیران هم خواهد داشت.

متن خبر

به گزارش خبرنگار سیتنا، دکتر محمد رضوی‌زاده در جشنواره ملی پژوهشگران برتر فاوا که با معرفی چهره برگزیده پژوهشی حوزه فاوا در پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات در حال برگزاری است، گفت: پژوهش عنصر کم ارج در بسیاری از برنامه های اجرایی کشور است و بسیار خوشحالم که ایامی در سال تحت عنوان روز پژوهش در تقویم وجود دارد.

رئیس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات، اظهار کرد: در کشور پیرامون موضوع پژوهش با چالش هایی رو برو هستیم و برخی از مدیران به مسئله پژوهش، مطالعه دقیق و بررسی همه جانبه، چه در زمینه برنامه ریزی و چه در زمینه اجرا اعتقاد زیادی ندارند؛ علت امر این است که مدیران در کشور با محدودیت زمانی مواجه هستند و همین موضوع مدیران را وادار به تصمیم گیری سریع می کند، البته در این میان مدیران حوزه آی سی تی نیز کم نیستند، تجربه هایی که از گذشته وجود داشت آنها را برای انجام کارهای پژوهشی بر حذر می‌داشت.

وی، افزود: متولیان پژوهش در کشور دانشگاه ها و پژوهشگاه هایی مانند پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات هستند که آنها به دلیل سیاست گذاری های غلط به سمتی حرکت می کنند که برای حل مسائل کشور مفید و کاربردی نیست و به میزانی که دانشگاه ها به سمت پژوهش های کمتر مفید حرکت کنند، تاثیر کمتری بر مدیران خواهد داشت و هر چقدر مدیران به مسئله پژوهش توجه نکنند، پژوهشگران نیز اختیار و ابزار لازم برای انجام پژوهش ها را نخواهند داشت و نتیجه این خواهد شد که علی رغم صرف انرژی و هزینه، خروجی مدنظر حاصل نمی شود و این مسئله روز به روز در کشور تشدید می شود.

رضوی زاده، ادامه داد: این موضوع تنها در بخش دولتی مشاهده نمی شود، بلکه در بخش خصوصی نیز شاهد توجه اندک به مسئله پژوهش هستیم.

رئیس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات، خاطرنشان کرد: در پژوهشگاه در طول سالیان گذشته تلاش داشتیم که روند توجه به مسئله پژوهش را با تاکید بر کیفیت کارها و حرکت به سمت پژوهش های مفید در حوزه ICT، بهبود بخشیم.

وی، تاکید کرد: اولویت های جاری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات شامل شبکه ملی اطلاعات، شبکه فیبرنوری و دولت هوشمند است که ما نیز در دستور کار خود قرار داده ایم و از طرف دیگر مسئله حرکت به سوی فناوری های نوین مانند هوش مصنوعی، بلاکچین و کوانتوم مطرح است که امیدوارم با کمک همدیگر، با برنامه ریزی صحیح، مطالعه دقیق و شناخت اولویت های کشور در حوزه پژوهش علاوه بر وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به کل بخش آی سی تی کشور کمک کنیم.

گفتنی است؛ در انتهای این مراسم از پیشکسوتان حوزه آی سی تی در کشور تقدیر و تشکر به عمل آمد. همچنین در این مراسم، پژوهشگران برتر وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در حوزه ICT نیز معرفی شدند.

انتهای پیام

خبرنگار: فرزانه احمدی منش
عکاس: حسین شهلایی

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.