شش خودروساز ایرانی در برنامه راهبردی 25 ساله با چین، خودروهای برقی تولید میکنند
معاون صنایع حمل و نقل وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: چین در حال حاضر پیشروترین کشور در حوزه خودروهای برقی است و شش خودروساز کشور اعم از دو خودروساز بزرگ و خودروسازان در بخش خصوصی در برنامه راهبردی 25 ساله که بین ایران و کشور چین امضا شده است، با همکاری شرکتهای چینی خودروهای برقی تولید میکنند.
به گزارش سیتنا، منوچهر منطقی در خصوص برنامه وزارت صمت در خصوص خودروهای برقی اظهار داشت: نه تنها کشورمان بلکه کشورهای مختلف برای برقی سازی خودروها به چین مراجعه میکنند و با شرکتهای خودروساز چین قراردادهای فناورانه میبندند این امر به خاطر جایگاه ممتاز کشور چین در این حوزه است.
وی افزود: در وزارت صمت برای رقابتی شدن صنعت خودروهای برقی راهبرد در دو مرحله تدوین شده است. مرحله نخست طراحی برنامههای بهکارگیری درست خودروهای برقی و استفاده از مزیتهای آن در کاهش سوخت بهبود وضعیت آلودگی هوا است. کاری که باید در این مرحله انجام دهیم این است که برای ورود محصول جدید باید زیرساختهای لازم ایجاد شود تا از فناوری جدید بتوان با بهرهوری بالا بهرهبرداری کرد.
وی ادامه داد: ما با یک محصولی روبرو هستند که اتوماتیک و هوشمند است. این خودروهای برقی به خاطر شتاب بالا نیازمند کنترل دقیق و بیشتر دارند از این رو باید در مرحله اول اطلاعرسانی و آموزش به رانندگان از طریق شبیهسازی صورت بگیرد ضمن اینکه خود این خودروها به خاطر هوشمند بودن به رانندگان در خصوص وضعیت شارژ باتری و وضعیت کارکرد خودرو به صورت دائم اطلاعرسانی میکنند.
منطقی به خدمات پشتیبانی از خودروی برقی اشاره کرد و گفت: این موضوع حائز اهمیت است، فردی که از محصول استفاده میکند باید پشتیبانی شود در این زمینه نیز سه برنامه داریم اول این که این محصول به چه مدارک، تجهیزات و قطعات یدکی نیاز دارد تا بتوان آن را درست پشتیبانی شود در همین راستا دو مرکز تحقیقاتی را اختصاص دادهایم که این موضوع را تدوین کنند.
وی عنوان کرد: بخش بعدی شبکههای نمایندگیهای هوشمند است که با خودروسازان صحبت کردیم بهترین نمایندگان را معرفی کنند تا با استفاده از جذب نیروهای متخصص و جدید و نیز تأمین مدارک و تجهیزات لازم واحد خدمات پس از فروش جدید را ایجاد کنند. از این رو نه تنها در تهران بلکه در کلانشهرها برای خدمات پس از فروش برنامهریزی کردهایم.
معاون صنایع حملونقل وزارت صنعت، معدن و تجارت در خصوص ایستگاههای شارژ خودروهای برقی گفت: بر اساس نوع پیمایش و عوارض جغرافیایی نیاز خودروها به شارژ باتریها متفاوت است. در همین راستا نیاز به ایستگاههای شارژ داخل شهری و بینشهری داریم. ایستگاههای شهری با همکاری شهرداری توسعه پیدا میکند و تأمین ایستگاههای بینشهری را نیز خودروسازان به کمک استانداریهای کشور بر عهده گرفتهاند.
وی تاکید کرد: مباحثی از محدودیت در تأمین انرژی ایستگاههای شارژ مطرح شده است که باید این موضوع روشن شود که در مورد خودروهای برقی صرفاً از نیروگاههای برقی استفاده نمیشود بلکه از ظرفیت نیروگاههای خورشیدی و بادی نیز بهرهبرداری میشود. در همین راستا نیز شرکتی در سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران ایجاد میشود که استفاده از سرمایهگذاران بخش خصوصی این کار را انجام دهد.
وی با اشاره به اینکه خودروهای برقی یک مجموعه هوشمند هستند که اطلاعات زیادی را تولید میکنند گفت: این اطلاعات برای نظارت بر کارکرد دقیق خودرو و حتی نظارت بر وضعیت راننده استفاده میشوند، یک ذ سری اطلاعات نیز ایجاد میشود که میتوان برای کنترل ترافیک و کاهش تصادفات از آنها استفاده کرد.
منطقی عنوان کرد: در کشورهای مختلف اپراتورهای تلفن همراه از تحلیل دادهها استفاده میکنند یعنی میتوان بین خودرو با خودرو و یا خودرو با فرد یا سیستم ارتباط برقرار کند که درنتیجه این امر هوشمندسازی اتفاق میافتد. اینها برنامههایی است که در فاز نخست در نظر گرفته شده است که تا پایان امسال اجرا میشود.
وی با اشاره به بخش دوم راهبرد وزارت صمت در خصوص طراحی خودروهای برقی و تولید داخل گفت: برنامهریزی شده است تا در این فاز خودروهای برقی را طراحی کرده و قطعات با فناوری بالای آن را در داخل کشور بسازیم تا در صنعت خودروی برقی رقابتی شویم و بتوانیم صادرات داشته باشیم.
منطقی ادامه داد: در این بخش نیز چند برنامه پیشبینیشده است در مرحله نخست باید مراکز طراحی و ساخت خودروهای برقی را ایجاد و آنها را تقویت کنیم. در حال حاضر چنین مرکزی وجود دارد و تاکنون دو محصول برقی طراحی کرده است. وزارت صمت در زمینه ایجاد شرایط همکاری شرکتهای بزرگ و معتبر خارجی با این مرکز و نیز تأمین بودجههای تحقیقاتی آن را حمایت خواهد نمود.
وی به بحث اجرا و ساخت خودروهای برقی توسط شرکتهای دانشبنیان اشاره کرد و گفت: هزار شرکت دانشبنیان داریم، برنامهریزی کردهایم که آنها سازنده قطعات خودروهای برقی شوند و در تیراژ بالا اجزای مختلف آن را به صورت تخصصی تولید کنند.
معاون صنایع حملونقل وزارت صنعت، معدن و تجارت ابراز داشت: در مرحله بعد خودروهای برقی را در یک شهرک میکروالکترونیک که با همکاری معاونت علمی ریاست جمهوری و سازمان شهرکهای صنعتی وزارت صمت و یک دانشگاه بزرگ ایجاد میشود تا ریزتراشهها، موتورهای الکتریکی، انواع سنسورهای مختلف مورد نیاز برای ساخت قطعات خودروی برقی را در داخل کشور تولید کند تا حداقل وابستگی را به آنها داشته باشیم.
وی عنوان کرد: در صورتی که این زیرساختها ایجاد شود، انواع خودروهای برقی را میتوانیم طراحی و با فناوری روز تولید کنیم.
وی بحث باتری لیتیوم را یکی از مهمترین مباحث در خودروهای برقی عنوان کرد و گفت: اکنون یک کارخانه برای تولید باتری لیتیوم توسط شرکت مپنا در حال ایجاد است که باید توسعه داده شود تا اقدام به ساخت باتری لیتیوم برای کلیه خودروساز نماید. بازیابی باتریها هم یکی از مباحث مهم است که باید به آن توجه نمود. همچنین بحث دیگر این است که خطوط تولید از نظر نرمافزارها و فرایندها بسیار پیچیده است که باید برای ساخت داخل آن توجه کرد.
منطقی گفت: تدوین استانداردهای خودروهای برقی از دیگر مباحث است. تدوین و پیادهسازی استانداردها نیاز به آزمایشگاه مختلف است، از این رو شبکه آزمایشی برای زیرسیستمها و این کار نیاز است. ایجاد شبکه آزمایشگاهی با تکمیل آزمایشگاههای موجود انجام خواهد شد.
این مقام مسئول با انتقاد از کسانی که واردات خودرو برقی از چین را بدون توجه به راهبردهای وزارت صمت مورد نقد قرار دادهاند گفت، چین در صنعت خودروهای برقی از پیشروترینها در جهان است و اکنون کشورهای مختلف پیشرفته هم به چین مراجعه میکنند و با سازندگان قراردادهای فناورانه میبندند. به عنوان مثال شرکت فولکس واگن آلمان در زمینه ایجاد یک کارخانه باتری لیتیوم در چند ماه قبل یک قرارداد انتقال فناوری منعقد نمود.
وی تاکید کرد: هر خودروساز باید به صورت راهبردی کار کند و باید سازنده ۵۰ درصد قطعات کلیدی را قادر باشد در کشور تولید کند. یا اینکه خودروسازان داخلی با سازندگان خارجی یک مرکز تحقیقات مشترک با یکدیگر داشته باشند. در همین راستا یکی از خودروسازان خصوصی با سازنده خارجی یک مرکز تحقیقات مشترک ایجاد کرده و ۱۰۰ نفر نیرو گرفته که تا هزار نفر آن را افزایش میدهند و تمام هزینه این مرکز تحقیقاتی توسط همکار چینی این شرکت پرداخت میگردد.
معاون صنایع حملونقل وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به سفر معاون اول ریاست جمهوری به چین گفت: بحث برقی سازی را در قالب برنامه راهبردی ۲۵ ساله انجام شده و به صورت همهجانبه پیگیری میشود.
وی عنوان کرد: اکنون چند ذهنیت ایجاد شده است که محصول آماده میآوریم و فقط شبکه پشتیبان آن را ایجاد کنیم این در حالی است که ما نمیخواهیم صرفاً در حوزه خودروهای برقی، مونتاژکار یا صرفاً واردات را انجام دهیم، بلکه با یک برنامه مشترک اقدام به تولید خودروهای برقی میکنیم که این امر زمینه رقابتی و صنعتی شدن را فراهم میکند.
منطقی تاکید کرد: ما دارای سه مزیت مهم در خودروهای برقی هستیم. نخست متخصصان رده اول در حوزه مخابراتی و هوشمندسازی داریم. دوم این که معادن مواد اولیه پیشرفته داریم. سوم این که نیروی کار ارزانقیمت داریم.
وی از برگزاری همایش دانشبنیان وزارت صمت در پایان دیماه در حوزه خودروهای برقی خبر داد و گفت: در این همایش شرکتهای دانشبنیان به صورت جامع با راهبردهای وزارت صمت در حوزه خودروهای برقی آشنا خواهند شد تا بتوانند در این زنجیره ارزش سرمایهگذاری کنند.
معاون صنایع حملونقل وزارت صنعت، معدن و تجارت افزود: ما در کشورمان از نظر طراحی محصول توانمند هستیم اکنون دو خودروساز بزرگ داخلی و خودروسازان خصوصی نمونههای خودروهای برقی تولید کردند. ضمن اینکه از ۱۰ سال پیش برنامههای خوبی در مپنا و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در حوزه برقی سازی خودروها شروع شده است در بخشهای تخصصی بضاعت خوبی داریم که باید از این ظرفیت بهره ببریم.
تشریح سیاست و استراتژی کشور برای توسعه خودروهای برقی
عبدالله توکلی لاهیجانی مدیرکل دفتر صنایع خودروی وزارت صمت در تشریح سیاست و استراتژِی کشور در مسیر توسعه خودروهای برقی با اشاره به ضرورت یکپارچهسازی سیاستگذاریها گفت: برقیسازی، هوشمندسازی، اتصالپذیری و حمل و نقل اشتراکی، چهار روند اصلی در آینده حمل و نقل در مقیاس جهانی هستند. بر این اساس، نقشه راهی متشکل از هفت بخش اصلی برای ذینفعان درنظر گرفته شده تا بر مبنای آن، صنعت خودروسازی کشور در موقعیتی قدرتمند و رقابتی امکان عمل داشته باشد.
وی ادامه داد: پاسخ سریع تولید کنندگان و تأمین کنندگان در صنعت خودروی کشور نسبت به این تغییرات بسیار مهم بوده و همکاری سایر بازیگران، از جمله بخشهای انرژی، تحقیقات و دولتی، در ایجاد شرایط محیطی مناسب بسیار حائز اهمیت است. بهطور خلاصه، رویکرد زیست بومی که کشور را در عصر خودروهای احتراق داخلی تضعیف کرده و با فاصله معناداری نسبت به فنآوریهای روز دنیا قرار داد، باید کنار گذاشته شده و با درنظر گرفتن چهار رویکرد اشاره شده و با هدف حذف شکاف مذکور بازتعریف شود.
مدیرکل دفتر صنایع خودروی وزارت صمت افزود: هفت بخشی که باید در مسیر سیاستگذاری توسعه خودروهای برقی بر آن تمرکز کرد به شرح ذیل است:
1. فرهنگسازی، درک مشتری، طراحی محصول و برند سازی:
بهمنظور ارتقاء ارزش برند، خودروسازان کشور باید نیازها و ترجیحات مشتری برای توسعه و تولید محصولات مناسب را مورد تجزیه و تحلیل قرار داده و درک کنند. طیف مصرف کنندگان سنتی خودرو باید بر اساس ملاحظات و ویژگیهای چهار رویکرد جدید بازتعریف شده و سازمان توسعه محصول تولید کنندگان باید بر اساس تجارب و بازخوردهای مشتریان نسبت به بهروز رسانی محصولات و نرم افزارهای خود اقدام کنند.
2. ایجاد زنجیره تأمین انعطاف پذیر، دایرهای و پایدار:
برای کاهش تنگناها و وابستگیها، صنعت خودروسازی کشور به زنجیرههای تأمین انعطاف پذیر، دایرهای و پایدار با محوریت باتریها، نیمه هادیها و مواد سبز نیاز دارد. در سال ۲۰۲۱ بحران تراشه منجر به از دست رفتن ۱۰ میلیون وسیله نقلیه در تولید جهانی شد که نیاز به افزایش انعطاف پذیری زنجیره تأمین را برجسته کرد. بومیسازی در عرضه انعطاف پذیر، حیاتی است. بهمنظور پرهیز از ایجاد شکاف بین عرضه و تقاضای باتری در کشور، نیازمند احداث کارخانه های تولید باتری هستیم. با فرض تولید سالانه ۱۰۰ هزار دستگاه خودروی برقی در کشور، سالانه نیازمند حداقل پنج گیگاوات ساعت باتری خواهیم بود که اقدامات لازم برای احداث و تجهیز این کارخانهها باید از هم اکنون در دستور کار قرار گرفته و برنامههای توسعه این واحدهای تولیدی با درنظر گرفتن افزایش تولید سالانه خودروهای برقی نیز مد نظر قرار گیرد.
بهبود دایرهای زنجیرههای تأمین، وابستگی کشور به مواد خام و قطعات از سایر مناطق را کاهش داده و در عین حال منجر به افزایش پایداری خواهد شد. تجزیه و تحلیلها نشان میدهد که استفاده مجدد از باتریهای اسقاطی میتواند تا ۱۰ درصد در هزینهها صرفهجویی کرده و از ۲۰ درصد دی اکسید کربن مورد نیاز در تولید جلوگیری کند.
3. زیرساخت تولید باتری و نیمه هادی:
در ایران بازیگران محدودی در حوزه تولید باتری فعالیت داشتهاند و تاکنون سرمایهگذاری اندکی در بخش تولید نیمههادیها که اساس هوش مصنوعی و محاسبات پیشرفته را شکل میدهند، در کشورمان انجام شده است. بیشتر فعالان در حوزه باتری، در بخش تولید بسته باتری متمرکز بوده و سرمایهگذاریهای صورت گرفته در بخش تولید سلول باتری، متوجه سلولهای با فنآوری، ظرفیت، عملکرد و کیفیت بالا نبوده است، لذا نه تنها باید زمینه تولید این تجهیزات در کارخانههای تولیدی را فراهم آوریم، بلکه باید نسبت به ایجاد دانش تخصصی و قابلیتهای نوآوری محصول نیز اقدام کنیم.
4. بهبود شکاف مهارت نرمافزاری:
اگرچه نرم افزار بخشی ضروری در آینده صنعت خودرو است، با این حال درصد کوچکی از کارکنان تحقیق و توسعه شرکتهای خودروسازی در ایران دارای مهارتهای نرمافزاری هستند. یکی از راه حلهای قابل استفاده برای کاهش این شکاف این است که ذینفعان، پلتفرمهای نرمافزاری مشترک برای همه تولید کنندگان کشور ایجاد کنند تا نه تنها بتوان تواناییهای کارشناسان و متخصصان را افزایش داد، بلکه از تلاشهای انفرادی پرهزینه اجتناب کرد.
ایجاد مهارت از طریق آموزش در شرکتهای خودروسازی با همکاری مراکز آموزشی و دانشگاهی، و استخدام زود هنگام استعدادها و نخبگان دانشگاهی، مانند بورسیه کردن دانشجویان در دانشگاههای برترکشور، از جمله فعالیتهای مورد نیاز در این حوزه است.
5. ایجاد اتحاد استراتژیک با شرکای خارجی:
با توجه به اینکه چین در حال حاضر بزرگترین بازار خودرو در سطح جهان است و طلایهدار چهار رویکرد اصلی صنعت خودرو، بهخصوص برقی سازی بهشمار میرود، ایجاد اتحاد استراتژیک با شرکتهای چینی در بخش توسعه و تولید خودرو و تأمین قطعات، و نیز انتقال دانش فنی با هدف افزایش عمق داخلی سازی و نیز کسب بازار منطقهای، از اهمیت ویژهای برخوردار است. اگرچه در گذشته نیز سابقه همکاری میان شرکتهای ایرانی و چینی وجود داشته است، با این حال این همکاریها بیشتر از جنس اقتصادی بوده و کمتر با انتقال دانش، تجربه و فنآوری روز همراه بوده است.
6. تمرکز مداوم بر هزینه و زمان:
قیمت خودرو مهمترین عامل خرید مصرف کننده در بازارهای مختلف است. یکی از اهداف صنعت خودروی کشور باید کاهش استراتژیک هزینهها باشد. تولید کنندگان داخلی میتوانند با اتخاذ طراحی ساختاری محصول، ادغام عمودی تولید باتری، تولید پرتیراژ خودروهای برقی، و بهبود بهرهوری تا ۲۰ درصد هزینهها را کاهش دهند.
ملاحظه بعدی، سرعت است. چرخه توسعه محصول در شرکتهای ایرانی نسبت به شرکتهای خارجی طولانیتر است و بسته به اولویت شرکت و منابع مالی در دسترس، طراحی مفهمومی تا تولید آزمایشی ممکن است تا چهار سال زمان ببرد. این درحالی است که این مدت در شرکتهای چینی، چیزی در حدود ۲۱ ماه است که به آنها اجازه میدهد خیلی سریعتر به روند بازار پاسخ دهند. لذا شرکتهای ایرانی باید در فرآیندهای نوآوری، توسعه و صنعتیسازی خود بازنگری انجام داده و به آنها شتاب بخشند.
7. ایجاد زیرساخت مدیریت داده:
با توجه به ظهور خودروهای متصل و هوشمند در بازارهای جهانی، جمع آوری، ذخیرهسازی، پردازش و تحلیل دادههای تولید شده توسط خودرو، رانندگان و مسافران از اهمیت بالایی برخوردار است. با افزایش تعداد این نوع خودروها در کشور و با ایجاد کلان دادهها، و با درنظر گرفتن اینکه این دادهها به نوعی دارایی کشور تلقی میشوند که میتوانند بر بهبود وضعیت حمل و نقل، کاهش هزینهها و افزایش ایمنی تأثیرگذار باشند، ایجاد زیرساخت مدیریت داده و حفظ آنها باید از اولویتهای اصلی دولت و شرکتهای تولید کننده باشد.
انتهای پیام
افزودن دیدگاه جدید