کدخبر :288368 پرینت
14 آذر 1402 - 13:26

«ناسا» نگران خالی‌ ماندن جای ایستگاه فضایی بین‌المللی است

با نزدیک شدن پایان کار ایستگاه فضایی بین‌المللی در سال 2030، ناسا نگران این است که نتواند تا مدتی برای این ایستگاه که بیش از دو دهه به طور مداوم انسان‌ها را در مدار پایینی زمین جای داده بود جایگزین مناسبی پیدا کند.

متن خبر

به گزارش سیتنا، ناسا برای جایگزینی ایستگاه بین‌المللی اخیرا با سه کمپانی خصوصی «اَکسیوم اسپیس»، «بلو اوریجین»، و «وویجر اسپیس» قراردادهایی به ارزش کلی 415.6 میلیون دلار امضا کرد تا این شرکت‌ها به توسعه برنامه‌های توسعه سفرهای تجاری به مدار پایینی زمین بپردازند.

تاریخی که برای راه‌اندازی ایستگاه‌های فضایی خصوصی اعلام شده، سال 2028 است. با این حال، بسیاری این تاریخ را غیرواقع‌بینانه می‌دانند. ایستگاه فضایی بین‌المللی که ماژول اولش در سال 1998 به مدار فرستاده شد، حدود 10 سال طول کشید تا تکمیل شود، و برای کامل کردن آن سازمان‌های فضایی مختلف جهان 30 ماموریت انجام دادند.

ناسا همچنین نگران کاهش بودجه خود تحت تاثیر قانون کاهش بودجه ایالات متحده است که اخیراً به اجرا درآمده است، که می‌تواند بر بودجه طراحی ایستگاه‌های فضایی تجاری تأثیر بگذارد.

آلترناتیو دیگر ناسا این است که اگر دیگر شرکای دخیل در ایستگاه فضایی بین‌المللی نیز راضی باشند، و اگر شرایط این ایستگاه هنوز آن را قابل بهره‌برداری نگاه دارد، حیات ایستگاه فضایی را فراتر از سال 2030 ادامه دهد.

حفظ حضور انسانی در مدار پایینی زمین برای ناسا بسیار مهم است، چرا که فضانوردان در آن تحقیقات علمی انجام می‌دهند که فقط در محیط ریزگرانشی قابل انجام است. حتی از این هم مهمتر، هرگونه بازگشت انسان به ماه یا پرواز به سوی مریخ باید جای پای محکمی در مدار پایینی زمین داشته باشد.

با این حال، حتی بدون ایستگاه فضایی بین‌المللی هم ناسا می‌تواند با تکیه بر فضاپیمای «دراگون» شرکت «اسپیس‌اکس» و «استارلاینر» شرکت «بوئینگ» به سفرهای کوتاه در مدار پایینی زمین برود. برخی دانشمندان اخیرا با استفاده از هواپیمای فضایی «ویرجین گالاکتیک» به آستانه فضا پرواز کردند.

انتهای پیام

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.