کدخبر :288318 پرینت
13 آذر 1402 - 12:22

مهمترین برنامه ها و سیاست های ربع قرن سوم پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات با ورود فناوری های جدید

برات قنبری، عضو هیات علمی پیشکسوت و از روسای اسبق پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات، گفت: مهمترین برنامه‌ها و سیاست‌های ربع قرن سوم پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات، علی الخصوص با ورود فناوری‌های جدید ارتباطات کوانتومی، هوش مصنوعی، اینترنت اشیا، رایانش ابری، کلان داده ها، ماشین‌های هوشمند و سرعت شتابان تغییر فناوری؛ لزوم سازماندهی و ساختار سازی مناسب مالی، نیروی انسانی و مقرراتی و به موازات آن اصلاح دیدگاه مدیران ارشد و نوسازی و نواندیشی عوامل اجرائی را اجتناب ناپذیر می‌کند.

متن خبر

به گزارش سیتنا، مهندس برات قنبری، عضو هیات علمی پیشکسوت و از روسای اسبق پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات در گفت‌وگو با خبرنگار ماهنامه نسل چهارم در گام نخست شماره 98 ماهنامه نسل چهارم پیرامون نقش پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات در تولید و ترویج علم، فناوری و توسعه بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات کشور سخن گفت که مشروح آن به شرح ذیل است.

تاریخچه پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات و مرکز تحقیقات مخابرات سابق را می‌توان این گونه طرح کرد: مرکز تحقیقات مخابرات ایران بر اساس قانون مجلس شورای ملّی در سال ۱۳۴۹ ایجاد شد و تا سال ۱۳۵۸ با مدیریت مشترک دانشگاه تهران اداره می‌شد و بر اساس نیاز بخش ارتباطات کشور و با تصویب شورای انقلاب در تاریخ 1358/10/15 و در دوران وزارت زنده یاد شهید دکتر محمود قندی مقرر شد که این مرکز زیر نظر وزارت پست، تلگراف و تلفن اداره شود.

با توجه به ضرورت توسعه علمی و پژوهشی از سال ۱۳۷۰ با عنوان پژوهشکده و بعد از سال ۱۳۸۲ با عنوان موسسه تحقیقاتی آغاز فعالیت نمود و از سال ۱۳۹۱ با موافقت کمیته هماهنگی شورای گسترش آموزش عالی از موسسه به پژوهشگاه ارتقا یافت.

هدف از تجدید ساختار مرکز تحقیقات مخابرات ایران و چشم انداز ۲۰ ساله آن (۱۳۵۹ تا ۱۳۷۹) به شرح ذیل دیده شده بود که همچنان هم می‌تواند این اهداف مد نظر قرار داشته باشد:
•  ایجاد نهادی ملی و مرجع علمی برای دانش و فناوری مخابرات،
•  پیگیری تحولات این فناوری در جهان و تبیین نقش کشور در این رابطه،
•  ایفای نقش تصمیم ساز در سیاست گذاری توسعه فناوری بخش مخابرات،
•  ایجاد زیرساخت‌های لازم برای رشد توسعه مطلوب و پایدار در دانش فناوری مخابرات،
•  اتصال بین وزارت پست، تلگراف و تلفن، دانشگاه ها، شرکت مخابرات ایران، صنایع و کارخانجات و پژوهشگران داخل و خارج از کشور،
•  طراحی و ساخت چند محصول مورد نیاز شبکه مخابرات کشور و تکمیل زنجیره آموزش، تحقیق، طراحی، ساخت، تولید و بهره‌برداری به طور اقتصادی و رقابتی با محصولات خارجی.

* استراتژی و راهبردهای حرکت در جهت ساماندهی تحقیقات مخابراتی، عبارتند از:
•  استراتژی نگاه به جلو،
•  استراتژی نظری پر کردن شکاف،
•  اعتقاد به خودباوری و اینکه ما می‌توانیم،
•  انتقال و باور جهش در مسیر حرکت تکاملی،
•  رصد تحولات بین‌المللی و حضور فعال و موثر در کنفرانس‌ها و نمایشگاه‌های معتبر بین المللی.

* استراتژی و راهبردهای اجرایی و عملیاتی، به شرح ذیل است:
•  انتخاب راهبرد سوار بر موج،
•  تبدیل حرکت به باور جمعی و ایجاد عزم گروهی،
•  نهادینه کردن حرکت به عنوان ارزش ملی و وظیفه‌ای اجتماعی،
•  تعامل سازنده با ذینفعان داخلی و تعامل بین‌المللی،
•  اعتقاد راسخ به پیشرفت و منفعت ما در پیشرفت و منفعت سایر ذینفعان است و انتشار و ترویج دستاوردها و نتایج علمی و تحقیقاتی.

* عوامل کلیدی انتخاب شده برای توسعه فناوری، عبارتند از:

- نیروی انسانی
•  ضرورت ایجاد نظام مبتنی بر توسعه خلاقیت،
•  نظام آموزش کارآمد،
•  سرمایه‌گذاری مناسب در آموزش،
•  تقویت آموزش و امکانات آزمایشگاهی در دانشگاه‌های داخل کشور.

- دانش فنی
•  ضرورت تولید و انتشار علم،
•  توانایی انباشت علم،
•  توانایی مدیریت همزمان پژوهشگران در پروژه‌های بزرگ (بیشتر از یکصد نفر محقق).

- ایجاد زیرساخت‌های لازم توسعه علمی
•  امکان نشر علم در سطح جامعه با ایجاد دوره‌های جدید آموزشی در دانشگاه‌ها به کمک پژوهشگران مرکز،
•  نهادینه کردن دانستن برای توانستن،
•  سرمایه گذاری برای ایجاد کتابخانه و اشتراک مجلات معتبر بین‌المللی.

- تامین منابع مالی پایدار و مطمئن
•  ضرورت سرمایه گذاری دولت در امر آموزش و تحقیقات،
•  تولید فناوری برای محصولات و تجهیزات مورد نیاز شبکه مخابراتی با نگاه استفاده در حداقل پنج سال آینده و لزوم به‌روز بودن فناوری.
اصول سازماندهی و ساختار انتخاب شده برای مدیریت مرکز تحقیقات مخابرات ایران
•  تشکیل هیئت فنی (شورای پژوهشی) برای تصویب، ارزیابی و نظارت فعالیت‌های مرکز،
•  انتخاب ساختار ماتریسی – پژوهشی،
•  ایجاد مدیریت دو لایه (سیاستگذار) و مجری، بر اساس تصویب فعالیت‌ها در هیئت فنی (شورای پژوهشی)،
• سازماندهی بر اساس ۷۰ درصد پرسنل فنی و تخصصی و حداکثر ۳۰ درصد پرسنل پشتیبانی،
•  پرداخت حق الزحمه بر اساس ارزیابی کارایی در فاصله زمانی 6‌ ماهه با حفظ حقوق پایه،
•  استفاده از ساختار طرح‌های عمرانی برای انجام فعالیت‌ها و قراردادهای خرید خدمت طرح با ملحوظ نمودن ثبات شغلی متخصصان و جذب بیشتر اعضای هیئت علمی،
•  دقت در انتخاب همکاران در بدو ورود و انتخاب محققان علاقه‌مند و تبیین مسیر شغلی افراد در مرکز یا شرکت‌های تشکیل شده با توجه به توان و پتانسیل علمی _ پژوهشی.

اهم اقدامات مدیریتی خارج از مرکز تحقیقات مخابرات در سطح ملی، به شرح ذیل است:
•  اخذ اجازه قانونی بر اساس تبصره ۵۹ قانون بودجه سال ۱۳۶۴، مبنی بر تامین اعتبارات مورد نیاز عمرانی پرسنلی، اداری و تحقیقاتی توسط شرکت مخابرات ایران و هزینه آن خارج از شمول قانون محاسبات عمومی کشور،
•  بر اساس ماده 12 قانون وظایف و اختیارات، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مصوب سال 1382، شرکت‌ها، سازمان‌ها و مراکز تابعه و وابسته وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات موظفند در موقع تهیه و تنظیم بودجه سالانه حداقل دو درصد از بودجه خود را جهت فعالیت‌های تحقیقاتی و توسعه فناوری‌های نوین در فصل تحقیقات پیش بینی نمایند،
•  حاکم شدن قانون هیات امنایی  از برنامه پنج ساله چهارم توسعه کشور برای موسسات تحقیقاتی دارای مجوز از پژوهشکده و پژوهشگاه و عملاً خارج شدن از قوانین امور اداری و استخدامی در رابطه با بودجه، برنامه، ساختار و تشکیلات،
•  امکان جذب نیروی انسانی بصورت اعضای هیات علمی.

سعی و تلاش شد تا محقق و پژوهشگر فقط دغدغه پژوهش را داشته و نگران منابع مالی، بودجه‌ای و مقرراتی نباشد و پژوهشگران در کنار فعالیت‌های تحقیقاتی، بر اساس دستاوردها بتوانند حداقل یک درس به روز در دانشگاه‌ها عرضه نموده و با هدایت مشترک پروژه‌های کارشناسی ارشد و دکترا در دانشگاه‌ها، تیم‌های پژوهشی و تخصصی خود را تشکیل دهند. همچنین تلاش شد سهم ۱۰ درصد تحقیقات بنیادی، ۳۰ درصد تحقیقات کاربردی و ۶۰ درصد تحقیقات توسعه‌ای در اجرا مراعات شود.

نتایج و دستاوردهای مرکز تحقیقات مخابرات ایران در ربع قرن اول و ربع قرن دوم انشالله در نوشتارهای مستقل ارائه خواهد شد، اما مهم ترین برنامه‌ها و سیاست‌های ربع قرن سوم مرکز تحقیقات مخابرات (پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات) علی الخصوص با ورود فناوری‌های جدید ارتباطات کوانتومی، هوش مصنوعی، اینترنت اشیا، رایانش ابری، کلان داده ها، ماشین‌های هوشمند و سرعت شتابان تغییر فناوری، لزوم سازماندهی و ساختار سازی مناسب مالی، نیروی انسانی و مقرراتی و به موازات آن اصلاح دیدگاه مدیران ارشد و نوسازی و نواندیشی عوامل اجرائی را اجتناب ناپذیر می‌کند. امید است همزمان با تدوین برنامه پنج ساله هفتم کشور، برنامه تحقیقاتی بخش، با ملاحظات فوق تدوین و تصویب شود.

انتهای پیام

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.