کدخبر :288302 پرینت
13 آذر 1402 - 09:50

وانت جنجالی تسلا به بازار عرضه شد

پس از انتظاری طولانی اولین سری وانت سایبرتراک تسلا به مشتریان تحویل داده شد؛ این وانت الکتریکی نسل جدید شاسی‌بلند ارزان داچیا است و با الهام از یک اسباب‌بازی ساخته شده است.

متن خبر

به گزارش سرویس بین‌الملل سیتنا، تحویل اولین سری تسلا سایبرتراک به خریداران و ارائه اطلاعاتی تازه درباره این وانت الکتریکی، نسل جدید شاسی‌بلند ارزان داچیا و ماشینی که با الهام از یک اسباب‌بازی ساخته شده است.

وانت نامتعارف

پس از انتظاری طولانی اولین سری وانت سایبرتراک به مشتریان تحویل داده شد. ایلان ماسک، مدیر تسلا در مراسمی که در کارخانه این شرکت در تگزاس برگزار شد گفت که با آمدن این وانت چهره خیابان‌های آمریکا برای همیشه تغییر خواهد کرد.

تسلا کانسپتی از سایبرتراک را چهار سال پیش نمایش داد و قرار بود تولید ماشین در سال ۲۰۲۱ آغاز شود. اما ایلان ماسک بهار امسال گفت که نوآوری در ظاهر و روش تولید ماشین آنقدر زیاد بود که تسلا ناچار شد عرضه آن را به تاخیر بیاندازد.

ظاهر سایبرتراک با وانت‌های موجود در بازار کاملا فرق دارد. تسلا می‌گوید طراحی و مهندسی وانت‌ها در هفتاد‌ سال گذشته تقریبا تغییری نکرده و این شرکت می‌خواست وانتش را با نگاهی تازه طراحی کند.

[node:title]

[node:title]

برای اولین بار در صنعت خودرو بدنه ماشین با آلیاژی ویژه از فولاد ضد زنگ ساخته شده است. استفاده از این فلز در بدنه باعث محکم شدن ماشین شده است. تسلا با پخش ویدیویی در مراسم هفته گذشته نشان داد که بدنه سایبرتراک ضد گلوله است. فولاد ضدزنگ آنقدر محکم است که فرم دادن به آن آسان نیست و این یکی از دلایلی است که باعث نامتعارف بودن طرح ماشین شده است. انتخاب این فلز باعث شد تا برخی از تحلیلگران درباره ممکن بودن تولید انبوه سایبرتراک تردید داشته باشند.

سایبرتراک همچنین از اولین ماشین‌هایی است که فرمانش به طور مستقیم به چرخ‌ها وصل نیست. با گرداندن فرمان سایبرتراک، موتورهایی الکتریکی چرخ‌ها را به اندازه‌ای که لازم است حرکت می‌دهند. برای تغییر بهتر مسیر ماشین در سرعت‌های پایین، چرخ‌ها با زاویه‌ بیشتری تغییر جهت می‌دهند. در سرعت‌های بالا با چرخاندن فرمان، زاویه تغییر جهت چرخ‌ها کمتر می‌شود. فرمان ماشین زاویه چرخ‌های عقب را هم تغییر می‌دهد که باعث می‌شود دور زدن با سایبرتراک راحت‌تر باشد.

[node:title]

سه مدل از سایبرتراک تولید خواهد شد. قوی‌ترین مدل که ابتدا به بازار می‌آید سایبر بیست (Cyber Beast) نام دارد. این مدل سه موتور الکتریکی دارد که در مجموع ۸۴۵ اسب بخار نیرو تولید می‌کند و می‌تواند با هر بار شارژ تا ۳۲۰ مایل (۵۱۵ کیلومتر) حرکت کند. شتاب صفر تا ۶۰ مایل (۹۶ کیلومتر) در ساعت این مدل ۲.۶ ثانیه است.

تسلا برای نمایش قدرت و سرعت سایبر بیست، ویدیویی نمایش داد که در آن ماشین در حالی که یک پورشه ۹۱۱ را یدک می‌کشد با یک پورشه ۹۱۱ مسابقه داده و برنده می‌شود. قیمت پایه سایبر بیست ۹۹ هزار و ۹۹۰ دلار است. همه ماشین‌ها بدون رنگ شدن به مشتری تحویل داده خواهد شد. مشتریان برای تغییر رنگ می‌توانند با پرداخت هزینه‌ای اضافی روکشی پلاستیکی به رنگ سفید یا سیاه سفارش دهند.

تسلا در سال ۲۰۲۴ مدل دیگری از سایبرتراک خواهد ساخت که دو موتور الکتریکی دارد. قدرت این مدل ۶۰۰ اسب بخار است و با هر بار شارژ ۳۴۰ مایل (۵۴۷ کیلومتر) حرکت می‌کند. شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعت این مدل ۴.۱ ثانیه است. قیمت پایه این مدل ۷۹ هزار و ۹۹۰ دلار است. ارزان‌ترین مدل که قرار است با قیمت ۶۰ هزار و ۹۹۰ دلار فروخت شود در سال ۲۰۲۵ به بازار عرضه خواهد شد. هنگامی که تسلا در سال ۲۰۱۹ کانسپت سایبرتراک را رونمایی کرد قرار بود قیمت پایه ماشین چهل هزار دلار باشد.

[node:title]

اتاق سایبرتراک مانند مدل‌های دیگر تسلا ساده است. راننده همه اطلاعات را در نمایشگری ۱۸ اینچی می‌بیند و بخش‌های مختلف ماشین را با همین نمایشگر لمسی کنترل می‌کند. از جمله به جای آینه عقب، تصویری از پشت ماشین در همین نمایشگر نشان داده می‌شود.

ایلان ماسک در مراسم هفته گذشته گفت که هدف تسلا از ساخت سایبرتراک، ماشینی بوده که مثل یک وانت محکم بوده و سرعتش مثل یک ماشین اسپرت باشد. او گفت که سایبرتراک با وجود ظاهر متفاوتش کاملا برای کار ساخته شده است. اما تحلیلگران می‌گویند بعید است مشتریان این ماشین از آن برای کار استفاده کنند. پیش‌بینی اکثر تحلیلگران این است که سایبرتراک بیشتر از یک ماشین کاربردی به یک پدیده اجتماعی تبدیل شده و دستکم در سال‌های اول مشتریانش طرفداران تسلا هستند که حاضرند برای کارخانه محبوب خود پول زیادی خرج کنند.

وانت «مقرون به صرفه»

[node:title]

داچیا همزمان با رونمایی از نسل جدید شاسی‌بلند داستر اعلام کرد که یک شاسی‌بلند جدید دیگر هم به محصولاتش اضافه خواهد کرد. داستر جدید قرار است اواخر سال ۲۰۲۴ به بازار عرضه شود و شاسی‌بلند جدید داچیا که نامش بیگستر است در سال ۲۰۲۵ به بازار خواهد آمد.

کارخانه رومانیایی داچیا یکی از زیرمجموعه‌های گروه خودروسازی رنو است و محصولات ارزان تولید می‌کند. این شرکت شش محصول دارد و تعدادی از مدل‌هایش با نام رنو در بازارهای جهانی فروخته می‌شود. مدل‌هایی از داچیا لوگان،‌ ساندرو و داستر در بازار ایران هم فروخته می‌شود. تولید داچیا تا ماه اکتبر سال جاری میلادی ۵۴۷ هزار دستگاه بود که ۸۵ درصد آن در اروپا فروخته شد.

[node:title]

[node:title]

داچیا مدل داستر را در سال ۲۰۱۰ و زمانی به بازار عرضه کرد که شاسی‌بلند‌ها به سرعت در حال محبوب‌شدن بودند. مدل جدید کمی بزرگ‌تر است و ظاهرش خشن‌تر شده است. امکانات اتاق کماکان ساده است، اما مشتریان می‌توانند امکانات لوکس‌تری مانند نمایشگر بزرگ برای ماشین سفارش دهند. داچیا می‌گوید خریداران زیادی مایلند امکانات سفارشی لوکس برای داستر سفارش دهند و برای همین امکانات زیادی در اختیار آنها قرار داده است.

داستر با دو موتور هیبرد و یک موتور گازسوز تولید می‌شود و می‌توان آن را با دنده دستی یا اتوماتیک و یک یا دو دیفرانسیل سفارش داد. قدرت قوی‌ترین مدل ۱۴۳ اسب بخار است. قیمت ماشین هنوز اعلام نشده اما داچیا گفته قیمت ماشین همچنان «مقرون به صرفه» خواهد بود. قیمت پایه کنونی داستر در اروپا ۱۷ هزار و ۹۹۰ یورو (۱۹ هزار و ۶۰۰ دلار) است.

[node:title]

داچیا سال‌ها است به دنبال عرضه یک شاسی‌بلند بزرگ‌تر است. بازار شاسی‌بلندها در اروپا رونق زیادی دارد و این کارخانه می‌خواهد سهم خود را از این بازار پرسود افزایش دهد. این شرکت در سال ۲۰۲۱ کانسپتی از مدل بیگستر نمایش داد و حالا اعلام کرده که این ماشین را در سال ۲۰۲۵ به بازار عرضه خواهد کرد. داچیا می‌گوید با اضافه شدن بیگستر این شرکت هشتاد درصد بازار شاسی‌بلند‌های اروپا را پوشش خواهد داد. قیمت داچیا بیگستر حدود ۵۰ هزار دلار پیش‌بینی شده است.

اسباب‌بازی با ابعاد واقعی

[node:title]

یک خودروساز بریتانیایی محصول جدیدی به بازار عرضه کرده که براساس یک ماشین کنترلی ساخته شده است. شرکت لیتل‌کار کمپانی می‌گوید این ماشین الکتریکی را طوری ساخته که برای رانندگی در جاده قانونی است و با هر بار شارژ می‌توان با آن تا ۲۰۰ کیلومتر رانندگی کرد.

لیتل‌کار کمپانی برای ساخت مدل‌های کوچک از ماشین‌های کلاسیک مشهور است. قیمت این ماشین‌ها که با دقت زیاد در جزییات و در تعدادی محدود تولید می‌شود به ۱۲۰ هزار دلار می‌رسد. اما لیتل‌کار کمپانی برای محصول جدید خود روشی برعکس انتخاب کرده و یک اسباب‌بازی را در ابعادی واقعی ساخته است.

[node:title]

[node:title]

اسباب‌بازی که الهام بخش محصول جدید لیتل‌کار کمپانی است، در سال ۱۹۸۵ توسط شرکت ژاپنی تامیا به بازار عرضه شد و در دهه هشتاد میلادی بسیار محبوب بود. لیتل‌کار کمپانی تا حد ممکن به ظاهر این اسباب‌بازی که نامش تامیا وایلد وان است، وفادار مانده و دو ماشین به جز بخش‌هایی جزیی کاملا به یکدیگر شبیه هستند.

برای نزدیک‌تر کردن تجربه خرید ماشین به خرید یک اسباب‌بازی، لیتل‌کار کمپانی برچسب‌های روی ماشین را جداگانه برای خریدار می‌فرستد تا آنها را روی ماشین بچسباند.

[node:title]

باتری‌های ماشین را می‌توان از ماشین جدا کرده و شارژ کرد. لیتل‌کار کمپانی می‌گوید ماشین را طوری ساخته که می‌توان با آن به راحتی در جاده‌های ناهموار حرکت کرد. قیمت ماشین ۳۵ هزار پوند (حدود ۴۵ هزار دلار) است و به صد نفر اولی که ماشین را بخرند یک دستگاه ماشین کنترلی هم هدیه داده خواهد شد.

انتهای پیام

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.