ورود هوشمندسازی یارانه نان به مرحله جدید با اتکا به نظارت مردمی
مشاور وزیر امور اقتصادی و دارایی با تشریح جزئیات اجرایی سامانه اشتراک گذاری تجربه خرید برای نان، تاکید کرد: در این مرحله یک گام عادلانه سازی و شفاف سازی با اتکا به نظرات مردمی اجرا میشود.
به گزارش سیتنا، محمد جلال با حضور در گفتگوی ویژه خبری دوشنبه شب سیما به تشریح جزئیات سامانه اشتراک گذاری تجربه خرید پرداخت و گفت: زیرساخت به اشتراک گذاری تجربه خرید در وسیعترین محمل ممکن خود در کشور یعنی در حوزه خرید نان فراهم شده است؛ به این شکل که وقتی تراکنشهای خرید نان بر روی کارتخوانهای هوشمند انجام میشود مردم میتوانند با مراجعه به سایت و اپلیکیشن «نظر» بعد از ثبت نام، فهرست تراکنشهای خود را با تمام جزئیات مشاهده کنند.
وی ادامه داد: در این صورت حساب الکترونیکی تعداد و وزن نان، مشخصات نانوایی که از آن خریداری شده به رویت خریدار میرسد و در ادامه صورتحساب این امکان برای مردم فراهم شده که از نظر تجربه خرید خود و کیفیت آن، نانوایان محترم را رتبه بندی کنند و همچنین نقاط قوت و ضعف خرید خود را با توجه به گزینههای موجود انتخاب کنند.
مشاور وزیر اقتصاد گفت: این زیرساخت کمک میکند که دادههای عمومی مردم در ساختار منسجمی ثبت شود و مبنایی برای آن قرار گیرد که طرح هوشمندسازی وارد مرحله جدید یعنی مرحله مردمیسازی شود.جلال توضیح داد: ابتدا عزیزان میتوانند به نشانی اینترنتی www.nazar.ir مراجعه کنند و مسیر دسترسی به برنامک هم در این آدرس اینترنتی پیش بینی شده است و میتوانند برنامه کاربردی را نصب کنند.
وی اظهار کرد: همکاران ما امکان راهنمایی تلفنی مردم برای دسترسی به این زیرساخت را هم فراهم کردهاند و شماره ۲۳۷۶۱۰۱۰ به این منظور معرفی میشود.
جلال اضافه کرد: ما در زیرساخت طرح هوشمندسازی به بلوغی رسیدهایم که روزانه به طور متوسط بیش از ۱۲ میلیون تراکنش خرید نان توسط مردم در سراسر کشور محقق میشود؛ این تراکنشها در سامانه برای همه مردم به صورت سوابق خرید قابل مشاهده است.
مشاور وزیر اقتصاد همچنین یادآور شد: زمانی که نظرات قابل توجهی از مردم نقاط قوت، ضعف و یا تخلف احتمالی را تعیین کرد؛ سامانه جمعبندی انجام میدهد که این نظرات در نهایت میتواند بر میزان تخصیص آرد یارانهای و کمک هزینههایی که به نانوایان پرداخت میشود، اثر مستقیم بگذارد.
وی ادامه داد: بنابراین نظرات مثبت میتواند اثرات مثبت و نظرات منفی میتواند اثرات منفی داشته باشد و در واقع یک گام عادلانه سازی و شفاف سازی با اتکا به نظرات مردمی اجرا میشود.
جلال تاکید کرد: الگوی راستی آزمایی در این زیرساخت حجم نظرات همسو مبتنی بر زیر ساخت پیش بینی شده است.
وی یادآور شد: متوسط تراکنشهای یک نانوایی در روز ۲۰۰ تا ۳۰۰ تراکنش و در ماه ممکن است هزاران تراکنش باشد؛ انتظار ما این است که ۱۰ تا ۲۰ درصد مردم در این زیرساخت به طور مداوم مشارکت عملی داشته باشند اگر جمعیت مشارکت کنندگان به حد قابل قبولی در سامانه برسد یعنی به چند هزار نظر برسد و همسویی نظرات در قبال یک موضوع خاص تشخیص داده شود با فرض صحت مبنای عمل قرار میگیرد.
جلال تاکید کرد: سرنوشت اقتصادی نانوا در خصوص اتفاقات مثبت یا منفی که در آینده برای او رقم میخورد به این شکل توسط مردم رقم خواهد خورد و این اهمیت مضاعف میشود که نانوایان مانند گذشته حقوق مشتریان و رعایت ضوابط و قوانین را بیش از پیش مورد توجه قرار دهند.
مشاور وزیر اقتصاد تاکید کرد: نظارت و ارزیابی مردم دقیقترین قابل اتکاترین و فراگیرترین روش بازرسی و نظارت است و سامانه نظر این کمک را میکند که مردم بدون آنکه کارت خوان در دسترسشان باشد و یا نیاز باشد فرایند ثبت تراکنش را مشاهده کنند به محض ثبت تراکنش، صورتحساب الکترونیکی خرید خود را در گوشی تلفن همراه خود مشاهده کنند و انطباق با خرید آن را بسنجند و بر اساس آن نظر و دیدگاه خود را ثبت کنند.
وی تاکید کرد: امروز شاهد قشر وسیعی از نانوایان متعهد در صنعت پخت نان هستیم که زحمات آنها دیده نمیشود و مردم روشی برای شناسایی آنها ندارند؛ یکی از امکاناتی که این سامانه فراهم میکند این است که مردم میتوانند نظرات دیگر خریدان را مشاهده کنند و نسبت به انتخاب نانوایان متعهد و شناسایی نانوایان متخلف اقدام کنند.
وی اظهار کرد: در گام اول طرح شفاف سازی و تکمیل دادههای زنجیره گندم، آرد و نان را پیگیری کردیم و خلأ دادهای فرایند تبدیل آرد به نان با اجرای این طرح و استقرار کارت خوانهای هوشمند تکمیل شد و وارد مرحله هوشمندسازی شدیم و مرحله دوم هوشمندسازی که از پایان سال ۱۴۰۱ آغاز و در هشت ماه سال جاری ادامه پیدا کرد، پرداخت کمک هزینه به نانوایان بر اساس تراکنشهای هوشمند آنها اجرا شده است.
وی اعلام کرد: بررسی مصرف محقق شده آرد یارانهای در مقایسه با مصرف مورد انتظار در صورت عدم اجرای طرح که با دو روش محافظهکارانه و واقع گرایانه محاسبه شده است نشان میدهد روند افزایشی مصرف آرد یارانهای از سال ۹۸ تا ۱۴۰۰ معادل سه درصد بوده است و اگر این روند ادامه پیدا میکرد، ۱.۵ میلیون تن آرد یارانهای بیشتر مصرف میشد که معادل ۲۷ هزار میلیارد تومان بوده است، یعنی معادل نیاز نان ۲۰ میلیون نفر در یک سال صرفهجویی شده است که اگر مبنا را افزایش مصرف نان بعد از حذف ارزش ترجیحی بگذاریم و با یک محاسبه واقع بینانه این رقم بسیار بیشتر خواهد بود.
مشاور وزیر اقتصاد تاکید کرد: در موضوع هوشمندسازی یارانه نان همچنان بر الگوهای غیر قیمتی حمایت از نانوایان اتکا داریم که مسئولیت اصلی مدیریت اقتصاد نانوایان بر عهده کارگروه آرد و نان استانها است که استانداران و مجموعه وزارت کشور تدابیری را در این موضوع دارند.
وی اظهار کرد: کمک هزینه ۴۰ درصدی بدون وقفه و در پایان هر شب به نانوایان اختصاص پیدا میکند.
وی گفت: چند الگوی دیگر نیز در فرایند برنامهریزی و تصویب در کارگروه تنظیم بازار وجود دارد، الگوهای غیر قیمتی است که باعث کاهش هزینههای تولید نان میشود.
جلال تاکید کرد: از این سرفصلها، ساماندهی موضوع خمیر مایع است که به دلیل عدم ساماندهی و هزینههای هنگفت در بازار آزاد نانوایان مشکلاتی داشتند که با سامانه هوشمند تخصیص آرد یارانهای برآورد میزان استفاده از خمیر مایع برای نانوایان اتفاق میافتد و همین سامانه هوشمند امکان خرید خمیر مایع را فراهم میکند که اکنون در مرحله آزمایشی است و وقتی که فراگیر شود گزارش آن را ارائه خواهیم داد.
وی همچنین گفت: مطابق مصوبه کارگروه تنظیم بازار و تفویض اختیارات به استانها و جلوگیری از بروز مشکلات پیش بینی نشده و همچنین جابجاییهای جمعیتی که ممکن است در استانها به مناسبتهای مختلف اتفاق بیفتد این اختیار عمل به مدیران استانی داده شده است تا به صورت موردی و دلایل موجه بتوانند سهمیه را تعیین کنند و در واقع این بار سامانه را در قبال رفتار خرید مردم در مناسبات و فصول مختلف و جابجاییهای جمعیت زیرساخت پرداخت هوشمند غنیتر میکند.
وی در خصوص استفاده نانوایان از کارتخوانهای دیگر در کنار کارتخوان هوشمند، افزود: این سیاست را نداریم که سایر کارتخوانها در نانوایی غیر قابل استفاده شود و علت آن هم ملاحظات تاب آوری و پدافند غیرعامل است که به هر طریق اگر کارتخوانهای هوشمند از کار بیفتد تدابیری را در نظر گرفتیم.وی درباره فروش آرد در خارج از مسیر دادههای هوشمند گفت: به طور عمومی این اتفاق نمیافتد چرا که نظام پرداخت آرد یارانهای مبتنی بر تراکنشهای کارتخوانهای هوشمند است که با رونمایی از سامانه نظر مشمول نظارت دقیق هوشمند فراگیر و بدون وقفه نیز میشود و مشارکت مردم در گزارش دقیق تجربه خرید این مشکلات را برطرف میکند و فرصت را از جمعیت اندکی که ممکن است تخلف کنند میگیرد.
مشاور وزیر اقتصاد درباره عرضه اینترنتی نان نیز با اشاره به جلساتی که با مسئولان وزارت صنعت برگزار شده است، گفت: طرح اولیهای آماده شده که در فرایند تصویب کارگروه تنظیم بازار است و ساختار عمومی این طرح به این شکل است که فروش اینترنتی نان اگر از محل نانواییهای غیر یارانهای اتفاق بیفتد که مبتنی بر ظرفیت بازار قیمت گذاری میشود اما در خصوص نانواییهای یارانهای به شدت و با تاکید، نرخ نان نباید هیچ تمایزی با نرخ عرضه عمومی به مردم داشته باشد اما اینکه بابت خدمات ارزش افزوده مانند بستهبندی، حمل و نقل، تحویل و در صف ایستادن هزینه بیشتری دریافت شود درست است.
انتهای پیام
افزودن دیدگاه جدید