کدخبر :287828 پرینت
02 آذر 1402 - 11:43

خشونت آنلاین علیه فعالان زن افغانستان پس از تسلط طالبان سه برابر شده است

بر اساس یک گزارش که توسط یک گروه حقوقی «افغان ویتنس» مستقر در بریتانیا منتشر شد، خشونت‌های آنلاین و سخنان نفرت انگیز که زنان فعال سیاسی در افغانستان را هدف قرار می‌دهد، از زمان تسلط طالبان بر این کشور تا سه برابر افزایش یافته است.

متن خبر

به گزارش سیتنا به نقل از خبرگزاری ای بی سی، گروه «افغان ویتنس» در یک گزارش تازه‌اش اعلام کرد که پست‌های توهین‌آمیز علیه زنان فعال سیاسی افغانستان بین ژوئن تا دسامبر 2021 و مدت مشابه در سال 2022، نزدیک به 217 درصد افزایش یافته است.

در این گزارش آمده است که تیم بازرسان «افغان ویتنس» بیش از 78000 پست نوشته شده به زبان‌های فارسی و پشتو را جمع آوری و تجزیه و تحلیل کردند.

«افغان ویتنس» همچنان با شش زن افغان مصاحبه انجام داده است تا ماهیت خشونت‌های آنلاین از زمان تسلط طالبان را بررسی کند.

مصاحبه‌شوندگان گفته‌اند که پیام‌های تهدید به خشونت جنسی و مرگ دریافت کرده‌اند.

یکی از این زنان گفت: «فکر می‌کنم نفرتی که آنها در شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهند با آنچه در زندگی واقعی احساس می‌کنند، تفاوتی داشته باشد.»

این گزارش چهار موضوع کلی را در پست‌های توهین آمیز شناسایی کرد، اتهامات بی‌بند و باری؛ این باور که زنان فعال سیاسی هنجارهای فرهنگی و مذهبی را زیر پا می‌گذارند، متهم کردن زنان به کار کردن برای «غرب» و متهم کردن آنان به دروغگویی به منظور درخواست پناهندگی در خارج از کشور.

فرانچسکا جنتیل، محقق ارشد این گزارش، گفت: «از زمان تسلط طالبان بر افغانستان، شبکه‌های اجتماعی از محلی برای بیان اجتماعی و سیاسی به یک تریبون برای آزار و اذیت و سرکوب، به‌ویژه زنان تبدیل شده‌اند.»

یک خبرنگار زن به شرط فاش نشدن هویتش به «افغان ویتنس» گفت، برخی از حساب‌های خود در شبکه‌های اجتماعی را غیرفعال کرده و دیگر کامنت‌ها را نمی‌خواند، چون بر کار او تأثیر می‌گذارد.

در این گزارش آمده است که اکثریت کسانی که در پشت این خشونت‌های آنلاین قرار دارند، مردان هستند.

انتهای پیام

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.