کدخبر :287058 پرینت
14 آبان 1402 - 14:11

چرا خانم‌ها کمتر از هوش مصنوعی استفاده می‌کنند؟

برخی معتقدند که زنان برای اثبات تخصص خود در حوزه کاری‌شان تلاش می کنند تا اعتبار به دست بیاورند و شاید تصور می‌کنند اگر به‌عنوان یک زن از هوش مصنوعی استفاده کنند به این معنی خواهد بود که تخصص کافی برای انجام کارشان را ندارند.

متن خبر

به گزارش سیتنا به نقل از بی بی سی، چت جی پی تی، ربات مشهور هوش مصنوعی هم‌اکنون ۱۸۰ میلیون کاربر دارد اما هریت کلسال که کارش طرحی و ساخت جواهر است می‌گوید از آن استفاده نمی‌کند.

هرچند چت جی پی تی از زمانی که در سال گذشته در دسترس قرار گرفت به‌شدت محبوب است، بی اشتیاقی خانم کلسال در استفاده از آن به شکل چشمگیری در میان زنان رایج‌تر از مردان است. در حال حاضر، بر اساس نتیجه مطالعه‌ای که اوایل امسال صورت گرفت، ۵۴ درصد مردان از هوش مصنوعی در حرفه و یا در امور شخصی‌شان استفاده می‌کنند اما این رقم در بین زنان فقط ۳۵ درصد است.

دلیل این فاصله جنسیتی در استفاده از هوش مصنوعی چیست و آیا باید نگران آن بود؟

میشل لیوارز، مشاور و مربی کسب‌وکار ساکن لندن است. او می‌گوید از چت جی پی تی برای نوشتن متن‌هایش استفاده نمی‌کند چون می‌خواهد لحن شخصی‌اش در نوشته‌ها حفظ شوند.

او می‌گوید: «مشتری‌هایی که جلسه‌های مشاوره با من رزرو کرده‌اند میگویند دلیلش این بوده که نوشته‌های وب‌سایتم از آن متن‌های تکراری که همه استفاده می‌کنند نیست و به شکل مستقیمی با آن‌ها ارتباط برقرار کرده است.» او در ادامه می‌گوید: «کسانی که من را می‌شناسند گفته‌اند وقتی به وب‌سایتم سرزده‌اند صدای من را در کلمات نوشته‌شده در آن حس کرده‌اند.»

هیلی بیسترام که او هم ساکن لندن است می‌گوید او هم حتی برای صرفه‌جویی در وقت وسوسه نشده از هوش مصنوعی استفاده کند. خانم بیسترام مدیر و مؤسس یک شرکت زوج یابی به نام بوییز- لیون است و همیشه مشتریانش را به شکل حضوری می‌بیند و زوج‌ها را بر اساس شناخت مستقیم و شباهت طرز تفکر افراد به هم معرفی می‌کند. او در کارش از هیچ نوع الگوریتمی استفاده نمی‌کند.

او می‌گوید: «تنها بخشی از کارمان که شاید در آن بشود از چت جی پی تی استفاده کرد، قسمت مربوط به تهیه پروفایل‌های شخصی مشتریانمان است که برای آن دقت و ظرافت زیادی صرف می‌کنیم. این کاری است که ممکن است نصف روز طول بکشد. اما به نظر من استفاده از هوش مصنوعی روح کار را از بین می‌برد و نمی‌توان آن نوع شخصی بودنی که در این فرآیند لازم است را حفظ کرد و حس تقلبی بودن می‌دهد. برای همین ما همان راه طولانی خودمان را ادامه می‌دهیم.»

اکساندر کوارد، متخصص استراتژی تجاری و ساکن پیسلی در اسکاتلند است. به نظر او استفاده از هوش مصنوعی برای تولید محتوی چیزی شبیه استفاده بی‌رویه از فتوشاپ در عکس‌ها است.

او خصوصاً نگران روند به رشد استفاده از هوش مصنوعی در ساخت تصاویر است. تصاویری که افراد را لاغرتر و جوان‌تر از نسخه واقعی‌شان نشان می‌دهد.

کوارد اضافه می‌کند: «کار دارد به‌جایی می‌رسد که مشتری‌ها ممکن است وقتی شما را از نزدیک می‌بینند، شما را نشناسند و شما هم ممکن است آن‌ها را نشناسید.»

هرچند تمام این دلایل برای استفاده نکردن از هوش مصنوعی دلایل موجهی هستند، جودی کوک متخصص هوش مصنوعی می‌گوید دلایل عمیق‌تر و درونی‌تری برای اینکه چرا زنان به‌اندازه مردان از تکنولوژی استقبال نمی‌کنند وجود دارد.

شرکت کوچ واکس ای آی که خانم کوک مؤسس آن است، سازنده اپلیکیشنی است که به مدیران شرکت‌ها امکان می‌دهد با کمک هوش مصنوعی کلون‌هایی از خود بسازند. او می‌گوید: «به‌طور سنتی در حوزه علوم پایه (علوم، تکنولوژی، مهندسی و ریاضی) همیشه مردان غالب بوده‌اند.»

«وضعیت فعلی و ترند استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی ظاهراً ادامه همان روند نابرابری تاریخی است. توانایی که در ساخت ابزارهای هوش مصنوعی لازم است تا حدی وابسته به دانش در علوم پایه است.»

کوک می‌گوید در بریتانیا تنها ۲۴ درصد نیروی کار در حوزه‌های مرتبط به علوم پایه زن هستند و ممکن است به همین دلیل زنان کمتر از مردان در استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی اعتمادبه‌نفس دارند: «هرچند استفاده از بسیاری از این ابزارها دانش تکنیکی خاصی نیاز ندارد، اگر زنان زیادی خود را دارای توانایی تکنیکی لازم ندانند، ممکن است نخواهند استفاده از این ابزارها را امتحان کنند.»

«هوش مصنوعی هنوز شبیه چیزی است که از داستان‌های علمی تخیلی بیرون آمده است. در رسانه‌ها و در فرهنگ‌عامه آثار علمی تخیلی برای مردان تبلیغ و بازاریابی می‌شوند.»

کوک می‌گوید امیدوار است با گذر زمان زنان بیشتری از هوش مصنوعی استفاده کنند و جذب نیروی کار در این حوزه شوند: «قطعاً با رشد هوش مصنوعی نمی‌خواهیم شاهد بزرگ شدن فاصله جنسیتی در این صنعت باشیم.»

بااین‌وجود لی چمبرز که روانشناس است می‌گوید طرز فکر و رفتار بعضی زنان ممکن است مانع پذیرا شدن هوش مصنوعی شود.

او می‌گوید: «فاصله قابل‌توجهی در میزان اعتمادبه‌نفس زنان و مردان وجود دارد. زنان معمولاً برای اینکه شروع به استفاده از چیزی کنند می‌خواهند توانایی و دانش بالایی در آن داشته باشند. این در حالی است که مردان حتی بدون دانش آن‌چنانی در استفاده از چیزهای جدید راضی و خوشحال هستند.»

چمبرز می‌گوید زنان همچنین ممکن است نگران باشند با استفاده از هوش مصنوعی توانایی آن‌ها در انجام کارها زیر سؤال برود.

او می‌گوید: «زنان بیشتر ممکن است برای بی‌کفایت بودن مورد اتهام قرار بگیرند. برای همین باید برای اثبات تخصص خود در حوزه کاری‌شان تلاش کنند تا اعتبار به دست بیاورند. شاید آن‌ها تصور می‌کنند اگر به‌عنوان یک زن از هوش مصنوعی استفاده کنند به این معنی خواهد بود که تخصص کافی برای انجام کارشان را ندارند.»

او ادامه می‌دهد: «فعالیت‌های زنان همین حالا هم در محیط‌های کاری دائماً در معرض بی‌اعتبار شدن است. ایده‌های زنان به دست مردان می‌افتد و آن‌ها آن ایده‌ها را طوری جا می‌زنند که انگار مال آن‌ها بوده است. زنان تصور می‌کنند در چنین شرایطی استفاده از هوش مصنوعی این وضعیت را بدتر خواهد کرد و به این معنی خواهد بود که آن‌ها برای انجام شغلشان تخصص کافی ندارند. آن‌ها نگران‌اند این عامل هم به عوامل دیگری که آن‌ها را تحقیر می‌کند، توانایی‌ها، قابلیت‌ها و ارزش‌ها آن‌ها را ندیده می‌گیرد اضافه شود.»

شاید حرف هریت کلسال توضیح خوبی باشد: « برای من اصالت و خلاقیت بشری ارزش دارد.»

انتهای پیام

برچسب ها

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.