کدخبر :286987 پرینت
12 آبان 1402 - 22:26

«سلطان رمزارز» گناهکار شناخته شد

سم بنکمن-فرید که زمانی هدایت یکی از بزرگترین بازارهای مبادله رمزارز را به عهده داشت و سال گذشته بعد از ورشکستگی شرکتش «اف‌تی‌اکس» دستگیر شد، در پایان محاکمه‌ای یک ماهه در نیویورک برای کلاهبرداری و پولشویی گناهکار شناخته شده است.

متن خبر

به گزارش سیتنا، این سقوطی حیزت‌انگیز از اوج برای بنکمن-فرید، میلیاردر سابق و یکی از شناخته‌شده‌ترین چهره‌های صنعت رمزارز است.

او سال گذشته بعد از ورشکستگی شرکتش، اف‌تی‌اکس، دستگیر شد و حالا با چند ده سال زندان روبروست.

دادستان‌ها او را به دروغگویی به سرمایه‌گذاران و وام‌دهندگان و سرقت میلیاردها دلار از اف‌تی‌اکس که به فروپاشی آن دامن زد متهم کردند. او با هفت فقره اتهام کلاهبرداری و پولشویی روبرو بود.

او در دادگاه اعلام بی‌گناهی کرد و گفت که هرچند دچار اشتباهاتی شد اما با حسن نیت عمل کرد.

اما محاکمه از همان ابتدا بر علیه او پیش رفت، چون سه دوست و همکار نزدیک او از جمله کارولین الیسون دوست دخترش اقرار به گناه کردند و حاضر شدند علیه او شهادت دهند به این امید که با مجازات سبک‌تری روبرو شوند. حکم آنها هنوز صادر نشده است.

آنها شواهدی ارائه کردند دایر بر اینکه شرکت مبادله رمزارز «آلامیدا ریسرچ» متعلق به بنکمن-فرید سپرده‌هایی را به نمایندگی از مشتریان «اف‌تی‌اکس» از روزهای اول معامله دریافت کرد، زمانی که بانک‌های سنتی حاضر نبودند به آن اجازه حساب باز کردن دهند.

بنکمن-فرید برخلاف قول‌های علنی و متعدد خود، به جای حفاظت از این پول‌ها، از آن برای بازپرداخت بدهی آلامیدا، خریداری ملک، سرمایه‌گذاری و اعطای کمک سیاسی استفاده کرد.

زمانی که اف‌تی‌اکس در نوامبر گذشته ورشکسته شد، آلامیدا ۸ میلیارد دلار به آن بدهکار بود.

نیکلاس روس، معاون دادستان آمریکا، در ادله پایانی محاکمه گفت: «او پول را برداشت. می‌دانست این کار غلط است. با این حال چنین کرد، چون فکر می‌کرد زرنگ‌تر و بهتر است و می‌تواند مفری پیدا کرد.»

بنکمن-فرید در اقدامی مخاطره‌آمیز در دفاع از خود در دادگاه سخن گفت، به این امید که بتواند اعضای هیات منصفه را قانع کند که دادستان‌ها نتوانسته‌اند ثابت کنند او با نیت مجرمانه عمل کرده است.

مارک کوهه، وکیل مدافع متهم، با ارائه تصویری از او به عنوان یک بچه درس‌خوان اهل ریاضیات که زیر فشار رشد سریع شرکت‌هایش کمر خم کرد گفت: «او داوری‌های غلطی داشت. اما این جرم نیست.»

بنکمن-فرید از نقل و انتقال پول میان شرکت‌هایش به عنوان عملی «مجاز» نام برد و شهادت داد که او تا چند هفته قبل از فروپاشی «اف‌تی‌اکس» در سال پیش عمدتا از چاله‌ مالی که معاونانش توصیف کردند بی‌خبر بود.

با سقوط شرکت، بسیاری از مشتریان سرمایه‌هایشان را از دست دادند.

وکلایی که به روی پرونده ورشکستگی کار می‌کنند از آن زمان گفته‌اند که توانسته‌اند بخش اعظم پول ناپدید شده را بازیابی کنند.

محاکمه بنکمن-فرید از نظر پیامدها برای صنعت رمزارز، که هنوز از تلاطم سال گذشته بازار بهبود نیافته، مهم بود.

او به مظهر مشکلات این صنعت بدل شده است؛ صنعتی که ضابطان قانون در آمریکا می‌گویند آکنده از رفتار مجرمانه است.

بنکمن-فرید ۳۱ ساله تا پیش از فروپاشی شرکت‌هایش با سلبریتی‌ها معاشرت داشت و اغلب با لباس‌های غیررسمی با موهای فرفری آشفته در محافل واشنگتن و در رسانه‌ها حاضر می‌شد تا درباره این صنعت صحبت کند.

رشد سریع «اف‌تی‌اکس» در سال گذشته زمانی که سایر شرکت‌های رمزارز درحال تنزل بودند باعث شد او لقب «سلطان رمزارز» بگیرد.

انتهای پیام

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.