کدخبر :286042 پرینت
18 مهر 1402 - 13:54

لزوم توجه دولت به همگرایی دانشگاه، صنعت و بازار به منظور رشد هوشمند جامعه و اقتصاد دانش بنیان

رییس کانون هماهنگی فاوا گفت: همگرایی دانشگاه، صنعت و‌ بازار موضوع بسیار مهمی است که می بایست در دولت توجه بیشتری به این موضوع شود و دانشگاه‌های نسل چهارم و پنجم در سال های اخیر، یک جریان بنیادین‌ برای رشد هوشمند جامعه و اقتصاد دانش بنیان بوده و باید این نسل از دانشگاه ها را آن چنان شکل و‌ جهت‌دهی کرده تا در ساختاربندی انقلاب های صنعتی اخیر نقش آفرینی کنند.

متن خبر

به گزارش خبرنگار سیتنا، کنفرانس ظرفیت توسعه هوشمندسازی که از سلسله کنفرانس‌های مرتبط با توسعه شبکه ملی اطلاعات است، امروز (۱۸ مهرماه) در محل پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات برگزار شد.

این رویداد با همت وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری و پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات، تشکل‌های مرتبط و ۶۰ شرکت توانمند داخلی با شعار «برنامه هفتم توسعه، فرصتی برای توسعه هوشمندسازی» برگزار شد.

دکتر داوود ادیب در این رویداد، اظهار کرد: در شاخص جهانی نوآوری GII 2023 که به عنوان شانزدهمین دوره شاخص جهانی نوآوری (GII) در رویدادی به میزبانی سازمان جهانی مالکیت فکری (WIPO)، روز 27 سپتامبر 2023 ( پنجم مهر 1402) برگزار گردید، آخرین گزارش مربوطه در خصوص وضعیت کشورها در شاخص جهانی نو‌آوری منتشر شده است. براساس گزارش WIPO، رتبه ایران در میان 132 کشور، در جایگاه 62 ارزیابی شده است که در مجموع با توجه به رتبه های دوره های گذشته ارتقا قابل توجهی در برخی شاخص ها بوده است.

وی، افزود: ایران در بین 37 کشور که در گروه کشور‌های با درآمد متوسط به پایین دسته‌بندی می‌شوند در رتبه ششم قرار گرفته است. همچنین در میان 10 کشور منطقه آسیای مرکزی و جنوبی در جایگاه دوم قرار گرفته‌است که جایگاه مناسبی می باشد. رتبه‌های کسب شده توسط ایران در ارکان، پیچیدگی بازار، خروجی‌های نوآورانه و خروجی‌های دانش و فناوری می باشد که به ترتیب رتبه 19، 43 و 55 را  در گزارش سال ۲۰۲۳ به خود اختصاص داده است.

ادیب، ادامه داد: ایران در بروندادهای دانش و فناوری، بروندادهای خلاق، پیچیدگی بازار، سرمایه انسانی و تحقیقات، زیرساخت بالاتر از میانگین گروه با درآمد متوسط پایین رتبه کسب کرده است. در شاخص های مرتبط با بروندادهای دانش و فناوری، خروجی‌های خلاقانه، پیچیدگی بازار، سرمایه انسانی و تحقیقات و زیرساخت، کشورمان بالاتر از میانگین گروه با درآمد متوسط به پایین عمل عمل کرده است که قابل توجه بوده و همچنین‌ در شاخص های پیچیدگی بازار، سرمایه انسانی و تحقیقات، بالاتر از میانگین منطقه‌ای (آسیای مرکزی و جنوبی) رتبه بندی شده است.

رییس کانون هماهنگی فاوا گفت: امسال تغیراتی در  شاخص کسب‌و‌کارهای جدید داده شده و در زیر شاخص 6.2.2 که در گزارش 2022 با عنوان کسب‌وکارهای جدید نام‌ برده می شد، در گزارش جدید GII تحت عنوان ارزش یونیکورن مطرح شده و رتبه ایران از 90 در سال 2022 با عنوان شاخص کسب و کار جدید به رتبه 48 در سال 2023 با عنوان  جدید شاخص ارزش یونیکورن رسیده‌ است که این موضوع نشانگر دو‌موضوع شامل اهمیت شرکت های یونیکورن در ارزیابی ها و شاخص های جدید و‌ نیز رشد کشورمان در این شاخص بوده است.

وی، بیان کرد: در گزارش ۲۰۲۳ همانند سال گذشته سه دانشگاه برتر کشور به ترتیب صنعتی شریف، صنعتی امیرکبیر و تهران بوده‌اند. از دستاوردهای مهم  کشورمان در این گزارش در میان ۱۳۲ کشور، کسب رتبه یک در «علائم تجاری بر اساس مبدا» کسب رتبه سه در  «درصد فارغ التحصیلان علوم و مهندسی»، کسب رتبه پنج در ارزش بازار و همچنین کسب رتبه ۹ در شکل‌گیری سرمایه ناخالص بوده است که این رتبه ها نشانگر رشد و‌ ارتقای کشور در یک سری از شاخص های ۸۰ گانه بوده است. سوالی که این جا پیش می آید این است که با توجه به این که خروجی شاخص های GI نهایتا رابطه معنی داری را با توسعه و‌ رفاه کشورها دارد، چرا با کسب رتبه های قابل توجه، از لحاظ ثروت و رفاه وضعیت مناسبی نداریم. به نظر می رسد که یک ناهمگرایی در مارپیچ پنج گانه «دولت، صنعت، دانشگاه، جامعه مدنی و اکولوژی اجتماعی» در کشور داریم که مانع از توسعه اقتصاد حداقل در بخش مرتبط با دانشگاه، صنعت و‌ بازار می گردد که در صورت همگرایی و همرسانی این سه بخش در تمامی حوزه ها می توان نتایج بهتری را دریافت کرد.

ادیب، تاکید کرد: با جمع بندی گزارش سال ۲۰۲۳ می توان به ضرورت برنامه‌ریزی برای بهبود برخی از زیرساخت‌ها، تنظیم‌گری، سیاست‌گذاری و بازنگری در برخی از قوانین و سیاست‌های موجود اشاره کرد. رویکردهای تحولی، دسترسی به فناوری اطلاعات و ارتباطات، خدمات برخط دولت، تنوع صنایع داخلی، بهره‌وری نیروی کار، تولیدات مبتنی بر فناوری‌های پیشرفته، صادرات محصولات با فناوری‌های پیشرفته نیز جزو‌ مواردی می‌باشد که نیازمند توجه بیشتر است.

وی، ادامه داد: همگرایی دانشگاه، صنعت و‌ بازار موضوع بسیار مهمی است که می بایست در دولت توجه بیشتری به این موضوع شود، دانشگاه های ما متاسفانه نسل یک و دو دانشگاه ها هستند و‌ تعداد محدودی دانشگاه نسل سه داریم که می بایست جهت دهی به سمت دانشگاه های نسل چهار و پنج نیز اتفاق بیفتد. دانشگاه‌های نسل چهارم و پنجم در سال های اخیر، یک جریان بنیادین‌ برای رشد هوشمند جامعه و اقتصاد دانش بنیان بوده و باید این نسل از دانشگاه ها را آن چنان شکل و‌ جهت دهی کرده تا در ساختاربندی انقلاب های صنعتی اخیر نقش آفرینی کنند.

رییس کانون هماهنگی فاوا در پایان بخش اول این نشست، اشاره کرد: امیدوار هستیم که با ماموریت و‌ اثرگذاری کانون در بخش های صنعت، دانشگاه و‌ بازار، در گزارشات GII سال آینده در برخی از شاخص ها جایگاه مناسب تری را در بین کشورهای مورد ارزیابی داشته و رتبه جهانی GII را بتوانیم ارتقا دهیم.

انتهای پیام

گزارش از فرزانه احمدی منش

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.