رواج کتابخوانی با کاهش استفاده از تبلت توسط معلمان سوئدی
بسیاری از معلمان سوئدی با آغاز سال تحصیلی تازه از کودکان میخواهند تا با محدود کردن زمان استفاده از تبلت، تحقیق آنلاین و تمرین مهارت کار با صفحه کلید کامپیوتر، کتابهای چاپی بیشتری را روخوانی کنند و با مداد و قلم بر روی دفترهای کاغذی مشق بنویسند.
به گزاش سیتنا به نقل از یورونیوز، لوتا ادهولم، وزیر مدارس سوئد، که ۱۱ ماه پیش به عنوان عضوی از دولت ائتلافی راستِ میانه روی کار آمد، یکی از بزرگترین منتقدان غلبه همه جانبه فناوری است.
وزیر یک ماه پیش با صدور بیانیهای اعلام کرد که دولت قصد دارد، تصمیم آژانس ملی آموزش برای اجباری کردن استفاده از دستگاههای دیجیتال در پیشدبستانیها را لغو کند. وزارت مدارس سوئد همچنین به آسوشیتدپرس گفته که قصد دارد، به استفاده از یادگیری دیجیتال برای کودکان زیر شش سال پایان دهد.
یک ارزیابی بینالمللی از سطح توانایی خواندن دانشآموزان کلاس چهارم نشان میدهد که با وجود بالاتر بودن کودکان سوئدی نسبت به میانگین اروپا ولی توانایی خواندن آنها در سال ۲۰۲۱ نسبت به سال ۲۰۱۶ کاهش یافته است.
البته برخی کارشناسان آموزش، کاستی های یادگیری دوران همهگیری ویروس کرونا و تعداد فزاینده دانش آموزان مهاجری را که سوئدی زبان مادری آنها نیست، از جمله دلایل این افت مطرح میکنند اما کم نیستند کارشناسانی که به این باور رسیدهاند که استفاده بیش از حد از صفحه نمایش دیجیتالی موجب افت تحصیلی دانشآموزان شده است.
در همین حال، نتایج یک بررسی دانشگاهی توسط موسسه کارولینسکا ( Karolinska Institute) انجام شده، تاکید دارد که «تمرکز نظام آموزشی باید دوباره بر کسب دانش از طریق کتابهای درسی چاپی و تخصص معلمان جلب شود.»
یونسکو نیز ماه گذشته به کشورهای جهان توصیه کرد که فناوری در آموزش باید به گونهای پیادهسازی شود که هرگز جایگزین آموزش حضوری و تحت رهبری معلمان نشود.
البته کارشناسانی هم هستند که نسبت به لزوم محدودسازی آموزش دیجیتال متقاعد نشدهاند. به عنوان نمونه، نیل سلوین، استاد آموزش در دانشگاه موناش در ملبورن استرالیا، معتقد است که انتقاد از تبعات فناوری «یک حرکت محبوب در میان سیاستمداران محافظهکار» است.
در هر صورت دولت محافظهکار سوئد تصمیم گرفته که سالانه ۵۰۰ میلیون کرون (۴۲ میلیون یورو) در سالهای ۲۰۲۴ و ۲۰۲۵ برای افزایش چاپ کتابهای درسی هزینه کند.
انتهای پیام
افزودن دیدگاه جدید