کدخبر :284952 پرینت
19 شهریور 1402 - 12:38

باز بودن سامانه ثبت سفارش کتب درسی تا پایان شهریور ماه

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی گفت: سامانه ثبت سفارش کتب درسی تا پایان شهریور ماه باز است و ما این سامانه را نمی‌بندیم و ثبت سفارش کتاب درسی وابسته به ثبت‌نام دانش آموز در مدرسه است بنابراین ابتدا باید ثبت‌نام دانش آموز در مدرسه قطعی شود، چون ما کتب را به مدرسه می‌فرستیم.

متن خبر

به گزارش سیتنا، علی لطیفی در نشستی خبری با موضوع تشریح اقدامات سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، با بیان اینکه این نیازسنجی مبتنی بر مطالعه جدی انجام شد، افزود: سال گذشته با استفاده از یافته‌های مجموعه‌های مختلف کشور یک مطالعه نیاز سنجی انجام دادیم و بالغ بر ۱۰۰ یافته پژوهشی به دست ما رسید که با تحلیل این یافته‌ها مجموعه‌ای از شایستگیها احصاء شد و این نظام واره شایستگی بر این اساس تدوین شد.

لطیفی در بخش دیگر سخنان خود با تاکید بر اینکه سامانه ثبت سفارش کتب درسی تا پایان شهریور باز است و ما این سامانه را نمی‌بندیم، توصیح داد: ثبت سفارش کتاب درسی وابسته به ثبت نام دانش آموز در مدرسه است بنابراین ابتدا باید ثبت نام دانش آموز در مدرسه قطعی شود چون ما کتب را به مدرسه می‌فرستیم. در حال حاضر نیز چاپ سپاری کتب درسی سال ۱۴۰۳ـ۱۴۰۲ به پایان رسیده و از یکی دو هفته آینده چاپ سپاری کتب برای مهر ۱۴۰۳ را آغاز می‌کینم. الان توزیع کتب از چاپخانه به استان‌ها و از استانها به مدارس در حال انجام است. امسال بالغ بر ۱۵۳ میلیون جلد کتاب در قالب ۹۹۰ عنوان کتاب را چاپ سپاری کردیم.

اصلاح محتوای کتب درسی ابتدایی‌ها متناسب با آزمون پرلز برای تعمیق یادگیری دانش آموزان

وی در بخش دیگر سخنان خود درباره اقدامات انجام شده در طول یک سال گذشته توسط این سازمان توضیح داد: سال گذشته سامانه دریافت نظرات دانش آموزان را راه‌اندازی کردیم. همچنین بهسازی کتب درسی را در دستور کار داشتیم که بر این اساس ۵۶ کتاب تقویت و مورد بهسازی قرار گرفت. از سوی دیگر در پایه ابتدایی محتوای کتب درسی متناسب با آزمون پرلز برای تعمیق یادگیری دانش آموزان و در برخی تمارین ریاضی، علوم و فارسی اصلاح شد.

افزایش قیمت کتب درسی

وی در پاسخ به سوالی در خصوص افزایش قیمت کتب درسی، توضیح داد: امسال در حدود ۳۰ درصد نسبت به سال قبل افزایش قیمت کتب درسی داشتیم که این درصد در مجموع طبیعی است. از سوی دیگر درصد قابل توجهی از هزینه کتب درسی در قالب یارانه توسط دولت تامین می‌شود.

لطیفی همچنین در پاسخ به سوال دیگری درباره اقدامات این سازمان در خصوص بهبود برنامه درسی برای کسب نتایج بهتر در آزمون تیمز و پرلز، تصریح کرد: یکی از اقدامات به اصلاحات ناظر بر برنامه درسی باز می‌گردد. یکی دیگر اصلاحات در خصوص واقعی کردن زمان آموزش است کما اینکه ایران کمترین زمان آموزش نسبت به سایر کشورها را دارد. بنابراین یکی از مداخلات لازم اصلاح بخش‌هایی از کتب درسی و برنامه درسی است. این اصلاح در فعالیت‌ها و تکالیف و تمارین باید رخ دهد تا به دانش آموز کمک کند فهم مناسبی از مساله و موضوع داشته باشند. یک سری از اصلاحات و تغییراتی که امسال ما در کتب درسی انجام دادیم ناظر به همین مورد است.

انتهای پیام

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.