کدخبر :284781 پرینت
14 شهریور 1402 - 08:41

رئیس صندوق نوآوری: توسعه نوآوری با حضور تمامی بازیگران زیست بوم محقق می‌شود

رییس صندوق نوآوری و شکوفایی گفت: بر اساس نگاه هم‎‌تکاملی که در ادبیات اقتصاد دانش‌بنیان وجود دارد، توسعه نوآوری به واسطه همه بازیگران یک زیست‌بوم رخ می‌دهد و اینگونه نیست که با یک بازیگر یا گروه خاصی از بازیگران، نوآوری رقم بخورد، بلکه تک‌تک بازیگران زیست‌بوم باید کنار هم قرار گیرند تا توسعه نوآوری حاصل شود.

متن خبر

به گزارش سیتنا، دکتر محمدصادق خیاطیان، در آیین امضای توافق‌نامه همکاری سه‌جانبه میان صندوق نوآوری، معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری و شرکت همراه اول، صنعت تلکام (Telecom) را از لحاظ سرعت رشد و توسعه فناوری، یکی از سریع‌ترین و پرشتاب‌ترین صنایع برشمرد و گفت: این موضوع از آن حیث اهمیت دارد که این صنعت در قلب انقلاب صنعتی چهارم قرار گرفته است؛ هم خودش بازار بسیار بزرگی است و هم تاثیرگذاری بسیار بالایی در صنایع دیگر دارد؛ از نفت و گاز و معدن گرفته تا آموزش و سلامت و کشاورزی، و حتی تا حوزه حکمرانی از صنعت تلکام تاثیر می‌گیرند. 

وی افزود: این گستردگی موضوع، اهمیت این صنعت را نشان می‌دهد و قاعدتا این توافق‌نامه در کشوری مثل ما که تاکنون بهره‌بردار و مصرف‌کننده بوده است، به‌مثابه گامی در راستای تعمیق فناوری در این صنعت قلمداد می‌شود.

عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی با اشاره به اینکه در ادبیات اقتصاد دانش‌بنیان، اصطلاحی به نام «هم‌تکاملی» وجود دارد، تصریح کرد: بر اساس نگاه‌ «هم‌تکاملی»، توسعه نوآوری به واسطه همه بازیگران یک زیست‌بوم رخ می‌دهد و اینگونه نیست که با یک بازیگر یا گروه خاصی از بازیگران، نوآوری رقم بخورد، بلکه تک‌تک بازیگران زیست‌بوم باید کنار هم قرار گیرند تا توسعه نوآوری حاصل شود. اگر با عینک «هم‌تکاملی» بنگریم، تعامل بین شرکت‌های دانش‌بنیان کوچک و شرکت‌های بزرگی مثل همراه اول، اتفاقات و نتایج گسترده‌ای را در حوزه توسعه فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رقم خواهد زد. 

رییس صندوق نوآوری و شکوفایی تاکید کرد: اتفاقاتی که در طول دهه گذشته در حوزه توسعه نوآوری رخ داده است، سبب تمرکز نگاه‌ بخش‌های مختلف به عرضه فناوری شده است. با این همه هنوز اقتصاد دانش‌بنیان در کشور ایجاد نشده است. شرکت‌های دانش‌بنیان در طول سال‌های گذشته توانسته‌اند مسائل بسیاری را در کشور حل کنند و در توسعه‌ نوآوری نقش داشته و حتی توانسته‌اند سایه بحران‌های بسیاری را از سر کشور بردارند، اما هنوز موفق به تشکیل اقتصاد دانش‌بنیان نشده‌اند. 

یکی از راه‌های دستیابی به اقتصاد دانش‌بنیان، همراهی شرکت‌های بزرگ با شرکت‌های دانش‌بنیان است

خیاطیان با بیان اینکه یکی از راه‌های اصلی دستیابی به اقتصاد دانش‌بنیان در این میان، همراهی شرکت‌های بزرگی مانند همراه اول با شرکت‌های دانش‌بنیان است، اظهار کرد: همراه اول به عنوان یک بنگاه اقتصادی بزرگ در صنعت تلکام دو نقش را به عهده گرفته است؛ اولین نقش، خریدار بزرگ محصولات دانش‌بنیان است که در این نقش با توجه به تقاضای زیاد و بازار نسبتاً بزرگ در داخل کشور، تلاش کرده است تا برخی فناوری‌ها، تجهیزات و قطعات مورد نیاز خود را داخلی‌سازی کند. در این مسیر، با شرکت‌های دانش‌بنیان پیش‌رو همکاری و به موفقیت‌های خوبی دست پیدا کرده است. این نقش عمدتاً توسط «مرکز تحقیق و توسعه همراه اول» پیگیری می‌شود. در این نقش، صندوق نوآوری و معاونت علمی هم در قالب طرح‌های کلان و ملی و با استفاده از ابزارهایی مانند لیزینگ می‌توانند تسهیل‌گر باشند.

به گفته وی، دومین نقش همراه اول در راستای ورود این شرکت به حوزه فناوری، به مسئله سرمایه‌گذاری اختصاص دارد. در این نقش، همراه اول بیش از توسعه فناوری، به دنبال توسعه کسب‌وکار خود بوده است. کسب‌وکار اپراتوری در دنیا تحت فشار است و خدمات سنتی اپراتورها (مکالمه و پیامک) دیگر نمی‌تواند آینده آن‌ها را تضمین کند و توسط «اینترنت» بلعیده شده است؛ بنابراین اپراتورهای پیشتاز جهان در تلاش هستند تا در حوزه‌های جدید و آینده‌دار سرمایه‌گذاری کنند. همراه اول نیز تاکنون در کسب‌وکارهای متعددی سرمایه‌گذاری کرده است. 

حمایت صندوق نوآوری از تعامل شرکت‌های دانش‌بنیان و شرکت‌های بزرگی مانند همراه اول در حوزه توسعه فناوری

خیاطیان تصریح کرد: امروز حدود 30 سال از ورود موبایل به ایران می‌گذرد و همراه اول در این سال‌ها، رشد قابل توجهی داشته است و به یک بنگاه بالنده تبدیل شده است. همراه اول به عنوان یک بنگاه اقتصادی بزرگ، یکی از کامل‌ترین اکوسیستم‌های نوآوری کشور را حول خود ایجاد کرده است. چند شتابدهنده (موسوم به هاب) در جوار خود ایجاد کرده است، یک VC بزرگ به نام «حرکت اول» دارد و مجوز یک CVC (صندوق پژوهش و فناوری) را نیز دریافت کرده است که امیدواریم به زودی فعال شود. مرکز تحقیق و توسعه همراه اول هم فعال است و تلاش می‌کند استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های زیادی را حول خود شبکه کند. 

رییس صندوق نوآوری و شکوفایی موضوع میکروالکترونیک را از اولویت‌های کشور عنوان کرد و گفت: در این حوزه وابستگی زیادی داریم. با این حال خوشبختانه پس از چند سال، اکنون به انسجام خوبی رسیده‌ایم و می‌دانیم با چه رویکردی در توسعه فناوری این حوزه جلو برویم. امروز سیاستگذاری‌هایی در معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری انجام گرفته و ما نیز در صندوق نوآوری با ابزارهای تخصصی تامین مالی آماده حمایت از تعامل شرکت‌های دانش‌بنیان و شرکت‌های بزرگی مانند همراه اول در حوزه توسعه فناوری هستیم.

زیرساخت همراه اول، فرصتی ویژه‌ برای توسعه حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات است

دکتر روح‌الله دهقانی فیروزآبادی، معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری نیز در این نشست با بیان اینکه با امضای توافق‌نامه امروز، صندوق نوآوری و شکوفایی، معاونت علمی و شرکت همراه اول، به ادبیات مشترکی برای توسعه فناوری در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات رسیده‌اند، گفت: در این میان باید تاکید کرد تیم همراه اول، مدیرانی باورمند به توسعه درون‌زا و بومی‌سازی فناوری دارد که چنین رویکردی یکی از سرمایه‌های بزرگ در کشور است. 

وی افزود: زیرساخت همراه اول به عنوان یکی از زیرساخت‌های قوی و رو به توسعه در کشور فرصتی ویژه‌ای برای توسعه فناوری در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات است. در این خصوص باید به صحبت‌های رییس صندوق نوآوری بازگردیم که تمرکز بر بومی‌سازی فناوری اطلاعات و ارتباطات در کشور، ضرورت و اهمیت بسیاری دارد. 

دهقانی فیروزآبادی با اشاره به توافق‌نامه سه جانبه‌ امضا شده میان صندوق نوآوری، معاونت علمی و همراه اول گفت: براساس توافق‌نامه امروز، شرکت همراه اول از ظرفیت معافیت مالیاتی مندرج در قانون جهش تولید دانش‌بنیان در همکاری با شرکت‌های دانش‌بنیان بهره‌مند خواهد شد. علاوه بر این معاونت علمی رویکرد همدلانه با همراه اول در حوزه توسعه فناوری خواهد داشت و از به‌کارگیری دیگر ابزارها نیز دریغ نمی‌کند. امیدواریم نتیجه این توافق‌نامه خیلی زود به خروجی‌های ملموس و قابل عرضه به مردم دست یابد.

انتهای پیام

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.