گزارش آگهی/ بازاریابی محتوا یا کانتنت مارکتینگ، نوعی بازاریابی استراتژیک بوده که بر تولید و انتشار محتوای باارزش و مرتبط، با هدف جذب و حفظ مخاطبان و فروش بیشتر استوار است. درنهایت باید در زمان ثبت سفارش تولید محتوا، دقت داشته باشید که محتوای واقعاً مرتبط و کاربردی دریافت کرده تا به حل مشکلات مشتریان بالقوه و مخاطبان قبلی خود کمک کنید. اگر به این حوزه علاقهمند هستید، در ادامهٔ این متن همراه ما شوید تا اطلاعات بیشتری در اختیارتان قرار دهیم.
اگر بخواهیم به تعریف بازاریابی محتوایی بپردازیم، باید بهصورت خیلی ساده بیان کنیم که نوعی تکنیک فروش است که شرکتهای تجاری توسط آن محتوای مرتبط و کارآمدی را در قالب پستهای وبلاگ، ویدئوها، پادکستها، کتابهای الکترونیکی و سایر اشکال محتوای دیجیتال، با هدف جذب و حفظ مخاطبان هدف خود تولید کرده و به اشتراک میگذارند. در این روش، چیزی که بیش از برندینگ محصول یا خدمات شما اهمیت پیدا میکند، فقطوفقط تولید محتوا برای مخاطب است. بهگونهای که در جهت رفع نیاز او باشد و بتواند مشتری را به سمت خود جذب کند. درواقع سفارش تولید محتوا باید در راستای موضوعاتی باشد که برای مشتریانتان ارزشمند است. درنهایت میتوانید علاوهبر جلباعتماد مخاطبان فعلی خود، مشتریان جدید را یافته و سودتان را افزایش دهید.
به پارگراف قبلی برگردید و بار دیگر تعریف بازاریابی محتوا را بخوانید؛ اما این بار نکات ارزشمند را حذف کنید. این تفاوت بین بازاریابی کانتنت و سایر زبالههای اطلاعاتی است که شرکتهای مختلف با هدف فروش محصولات بیارزش خود، هر روز به خورد ما میدهند. در بیشتر مواقع، محتوایی که برخی از کسبوکارها ارائه میکنند، نوعی هرزنامه است، از همین رو مرتبط، ارزشمند و در جهت رفع نیاز مخاطب نیست؛ بهواقع میتوان گفت این نقص محتوایی، همان چیزی است که امروزه در دنیای عظیم تبادل اطلاعات با هزاران پیام بازاریابی که برای هر فرد ارسال میشود، به موضوع content marketing ارزش و اعتبار میدهد.
حالا که با تعریف بازاریابی محتوایی آشنا شدید، بهتر است بدانید این عبارت از نظر بزرگان این حوزه، بهصورت عمیق به فروش محصول یا خدمات با تمرکز روی تولید محتوای ارزشمند اشاره دارد. درواقع جو پولیتزی (Joe Pulizzi) و سث گودین (Seth Godin) را میتوان از نخستین افرادی دانست که در کتابها و سخنرانیهای خود، واژههایی همچون بازاریابی محتوا و بازاریابی درونگرا را بهکار بردند و بر این باورند که تفکیکی میان بازاریابی و فروش وجود ندارد. در ادامه تعریف کانتنت مارکتینگ را از نگاه این متخصصان بازاریابی بیان میکنیم.
جو پولیتزی نویسندهٔ کتاب بازاریابی پرمحتوا، اینگونه بیان میکند که:
بازاریابی محتوا، بخشی از توسعه و هدایت کسبوکارهاست که به تولید محتوای جذاب، ارزشمند و هدفمند میپردازد. هدف آن نیز حفظ مشتریان قبلی و جذب مخاطبان هدف جدید با تمرکز بر اقدامات سودآور و فروش بیشتر است.
همچنین سث گودین نویسنده و سخنران آمریکایی بر این باور بوده که:
بازاریابی محتوا، همهٔ آن چیزی است که از حوزهٔ بازاریابی بهجای ماندهاست.
بهطور کلی کانتنت مارکتینگ انواع مختلفی دارد که به ایجاد و توزیع محتوا برای رشد مخاطبان و رسیدن به اهداف مختلف تجاری میانجامد. به همین دلیل اگر بخواهید بهطور مؤثر این کار را انجام دهید، باید دو نکتهٔ مهم را در نظر بگیرید:
درواقع از اشکال مختلف محتوا میتوان به پست بلاگ، پادکست، خبرنامهها، کتاب الکترونیک، ویدئو، اینفوگرافیک، گزارشها، ایمیل، دموها و پست شبکههای اجتماعی اشاره کرد.
روشهای متنوعی برای بهاشتراکگذاری محتوای تولیدشدهٔ شما وجود دارد که میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
بهطور کلی یک کسبوکار برای دستیابی به موفقیت، مشتریان بالقوه و افزایش فروش به استراتژیها، روشها و ابزارهای مختلفی نیاز دارد که همان آمیختهٔ بازاریابی نام دارد. درواقع یک آمیختهٔ بازاریابی مؤثر و کارآمد، استراتژیهای مهمی را پوشش داده که به صاحبان کسبوکار کمک میکند تا بازار و مشتریان خاص خود را هدف قرار دهند. در این مسیر بهتر است 5 گام زیر را سرلوحهٔ کار خود قرار دهید:
اگر مخاطب خود را نشناسید، نمیتوانید محتوایی دقیق برای ارائه داستان برندتان آماده کنید. از این رو اولین قدم این است که مخاطب هدف خود را شناسایی کنید. برای این هدف از تکنیکهای زیر کمک بگیرید:
داستان برند خلاصهای از تاریخچه، مأموریت، هدف و ارزشهای شرکت شماست. از همین رو تدوین داستان برندتان به شما در شناسایی پیامها و موضوعات مناسب برای سفارش تولید محتوا کمک میکند.
درواقع باید به این سؤالات پاسخ دهید که محتوای برند شما چه ارزش منحصربهفردی را ایجاد میکند؟ چرا محتوا تولید میکنید؟ و چه کسی میتواند از آن بهرهمند شود؟ تا بتوانید استراتژی بازاریابی محتوای متمایز نسبتبه رقبای خود تنظیم کنید.
ارائه ارزش به مخاطبان، بخش جداییناپذیر یک برنامهٔ بازاریابی محتوای موفق است؛ اما بازاریابی محتوا علاوهبر جذب خوانندگان و فالوورهای جدید، باید کسبوکار شما را به جلو سوق دهد، به همین دلیل باید اهداف تجاری را که شرکت شما برای دستیابی به موفقیت به آنها نیاز دارد را شناسایی کنید و بفهمید که کانتنت مارکتینگ چگونه شرکت شما را به این اهداف نزدیک میکند.
درنهایت کمپینها و پروژههای بازاریابی محتوای خود را راهاندازی کنید. برای این منظور موضوعات محتوا را برای هر کمپین مشخص کرده و قالبهای محتوایی خود را انتخاب کنید. درنهایت استفاده از کانالهای بهاشتراکگذاری محتوای تولیدشده را در برنامهٔ خود قرار دهید.
همانطور که به آن اشاره کردیم، انجام بازاریابی اصولی بدون تولید و بهاشتراکگذاری محتوای کارآمد و کاربرپسند همچون مقالات، ویدئوها، پادکستها و... غیرممکن است. صرفنظر از نوع تاکتیکهای بازاریابی که بهکار میبرید، بازاریابی محتوایی باید بخشی از استراتژی تبلیغاتی شما باشد، نه بهعنوان چیزی مجزا در نظر گرفته شود. درواقع تولید محتوای باکیفیت به بهبود آگاهی از برند کسبوکار شما کمک کرده و آن را در ذهن مخاطبان ماندگار میکند.
در پایان به این نکته توجه داشته باشید که در زمان سفارش تولید محتوا، به خلق محتوایی ارزشمند و راهگشا برای کاربر توجه ویژهای شود. در ادامه برای اینکه محتوای تولیدشده به جذب مخاطب هدف و فروش بیشتر منتهی شود، باید بر روی بازاریابی محتوا نیز تمرکز کنید. نظر شما درمورد تأثیر محتوا بر پیشرفت کسبوکار چیست؟
انتهای پیام