کدخبر :283231 پرینت
05 مرداد 1402 - 11:43

آزمایش «روباتیک» در آب و هوای سخت؛ مقابله روبات‌ها با موج گرما

در دماهای بسیار بالا و شرایط آب و هوایی سخت، روبات‌های خاص آمریکایی علی‌رغم اینکه از عرق، لرز و تنگی نفس رنج می‌برند، در جو پرسه می‌زنند تا شاخص‌های مختلف آب‌وهوا را جمع‌آوری کنند.

متن خبر

به گزارش سیتنا، با وجود دمای بالا که به ۴۷ درجه سانتیگراد رسید، در فینیکس، پایتخت ایالت آریزونا آمریکا، ربات «اندی» توانست ساعت‌ها زیر آفتاب سوزان بماند. این استقامت بی‌نظیر روبات انسان‌نمای منحصربه‌فرد در محوطه دانشگاه ایالتی آریزونا، دانشمندان مسئول این آزمایش را به وجد آورد.

کنراد رکاچوسکی، پروفسور مهندسی مکانیک، به خبرگزاری فرانسه گفت: «این اولین ترموکوپل در جهان است که می‌توانیم به طور معمول آن را به بیرون ببریم تا میزان گرمای دریافتی از محیط را اندازه‌گیری کنیم.»

وی افزود که این تکنیک روشی بسیار واقع‌بینانه برای اندازه گیری واکنش انسان به شرایط آب و هوایی شدید است.

در نگاه اول، کسی فکر می گ‌کند که اندی فقط یک آدمک تست تصادف است، اما در زیر پوسته فیبر کربن اپوکسی آن، شبکه‌ای از حسگرهای متصل، حرارت بدن را اندازه‌گیری می‌کند.

[node:title]

اندی همچنین دارای سیستم خنک گ‌کننده داخلی و منافذی است که به او اجازه تنفس و تعریق را می‌دهد که آن‌ها به ۳۵ منطقه حرارتی مستقل تقسیم شده‌اند تا او بتواند عرق خود را پخش کند. این ربات مانند انسان‌ها از پشت بیشتر عرق می‌کند.

تاکنون تنها حدود دوازده نمونه از این نوع روبات ساخته شده و هیچ یک از آن‌ها نمی‌توانند به خارج از کشور سفر کنند. این روبات عمدتا توسط تولیدکنندگان تجهیزات ورزشی برای آزمایش لباس‌های تخصصی در اتاق‌های حرارتی استفاده شده است.

این ربات به درک بهتر هیپرترمی، بیماری قرن ۲۱ نیز کمک می‌کند که به دلیل گرم شدن آب و هوا، بخش رو به رشدی از جمعیت جهان را تهدید می‌کند.

به دلایل اخلاقی واضح، هیچ‌کس افزایش دمای بدن در طول گرمازدگی را بررسی نمی‌کند. اما با اندی، این در شرایط واقعی امکان پذیر است.

این روبات با همراهی مارتی، یک ایستگاه هواشناسی متحرک که گرمای بازتابی ساختمان‌های اطراف را اندازه‌گیری می‌کند، اولین قدم‌های خود را در میان موج گرمای تاریخی در فونیکس برمی‌دارد.

[node:title]

پایتخت آریزونا در حال حاضر طولانی‌ترین موج گرما را تجربه می‌کند. جمعه، دمای هوا برای بیست و دومین روز متوالی به ۴۳ درجه سانتیگراد رسید.

این شهر کویری در جنوب غربی آمریکا یک آزمایشگاه ایده‌آل برای آماده شدن جهت تغییر اقلیم و آب و هوای فردا است.

اگر پاریس آینده مانند فونیکس امروزی است، می‌توانیم چیزهای زیادی در مورد نحوه طراحی ساختمان‌ها بیاموزیم. چگونه آن‌ها را تنظیم کنیم؟ چگونه لباسی را که می‌پوشیم تغییر دهیم؟ چگونه رفتارهایمان را با دمای بالا وفق دهیم؟

جنیفر لنترن، دانشمند آب و هوا که در این پروژه مشارکت دارد، گفت که «اندی» نیز بی‌نهایت قابل برنامه‌ریزی مجدد است. محققان می‌توانند دوقلوهای دیجیتال عروسکی را برای مطالعه جمعیت‌های مختلف ایجاد کنند.

بر خلاف انسان، اندی همچنین می‌تواند در زیر آفتاب سوزان بدون ریختن حتی یک قطره عرق در آزمایش‌هایی که عرق کردن عامل اصلی آن نیست، زنده بماند.

[node:title]

دانشمندان روبات را در شرایط مختلف آزمایش خواهند کرد. مثلاً چگونه می‌تواند با باد گرم یا گرمای مرطوب مواجه شود و چه لباسی مناسب آن است؟

تحقیقات آن‌ها در طراحی لباس گ‌های مقاوم در برابر حرارت، برنامه‌ریزی مجدد شهرها یا محافظت از آسیب‌پذیرترین افراد، مفید خواهد بود.

در فونیکس، که هر تابستان ده‌ها نقطه خنک‌کننده را برای بی‌خانمان‌ها باز می‌کند، یافته‌های آن‌ها می‌تواند راهنمای کار مددکاران اجتماعی باشد.

فانوس گفت: هر چند وقت یک بار یک فرد باید به یک مرکز مراجعه کند تا دمای بدن خود را به سطح ایمن کاهش دهد؟ ما می‌توانیم با اندی به این سوال پاسخ دهیم.

این تیم همچنین امیدوار است که حسگرهای ارزان قیمتی را برای استفاده در سایت‌های ساخت‌وساز توسعه دهد تا ساعات کار را با توجه به دمای احساس شده در محل و سلامت کارگران به جای تکیه بر شرایط آب و هوایی عمومی تنظیم کند.

انتهای پیام

برچسب ها

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.