کدخبر :283033 پرینت
31 تیر 1402 - 10:14

شرکت‌های منتخب در زیرمحور محصولات زیرساختی شبکه ملی اطلاعات در نهمین جشنواره فاوا

شبکه ملی اطلاعات به عنوان زیرساخت ارتباطی متشکل از اجزای متنوع و متعدد زیرساختی و خدماتی در عرصه فضای مجازی کشور نقش محوری دارد، از همین رو یکی از زیرمحورهای اصلی نهمین جشنواره فاوا، تحقیق و توسعه محصولات زیرساخت شبکه ملی اطلاعات بود که شرکت‌های پرتو تماس نوین (پرمان)، کاوش پردازان هوشمند فرابین، صنایع ارتباطی پایا، صنایع ارتباطی آوا، فن‌آوری ارتباطات امین (فانا) و سامانه‌های نوآوری ارتباطات سینا منتخب و مورد تقدیر قرار گرفتند.

متن خبر

به گزارش سیتنا، جشنواره ملی ارتباطات و فناوری اطلاعات با هدف انتخاب برترین‌های خدمات ارتباطی و فناوری اطلاعات، ایجاد فضای رقابتی سالم و شور نشاط علمی در عرصه ارتباطات و فناوری اطلاعات و تعامل بین متخصصان کشور، شناسایی و اقدام به جذب و پرورش نخبگان و استعدادها در زمینه‌های ارتباطات و فناوری اطلاعات، حمایت از صنایع داخلی و شرکت‌های دانش‌بنیان و قدردانی از تلاشگران و فعالان عرصه فاوا و صنایع مرتبط ایجاد شده است.

در همین راستا، نهمین دوره از این جشنواره پس از وقفه ای چهار ساله 27 تیرماه سال جاری برگزار شد و منتخبین این جشنواره معرفی شدند.

جشــنواره امسال در قالب چهار محور اصلی شبکه ملی اطلاعات، دولت هوشمند، پست هوشمند و صنعت فضایی و ۱۴ زیرمحور برگزار و به برگزیدگان، تندیس جشنواره و لوح تقدیر اعطا شد.

به استناد اطلاعات مندرج در کتاب معرفی برگزیدگان نهمین جشنواره ارتباطات و فناوری اطلاعات، شبکه ملی اطلاعات به عنوان زیرساخت ارتباطی متشکل از اجزای متنوع و متعدد زیرساختی و خدماتی در عرصه فضای مجازی کشور نقش محوری دارد؛ به عبارت دیگر این شبکه، دامنه و قلمرو وسیعی از فعالیت ها و اقدامات را در زمینه ارائه خدمات زیرساختی پیشرفته و مطابق نیازهای کشور بستر زیست بوم ملی فضای مجازی توسعه مستقیم و غیرمستقیم کسب و کارها و اثرات و مزایای اقتصادی مترتب بر آن صیانت و رشد فرهنگ اسلامی ایرانی در فضای مجازی و حفاظت از اطلاعات و ارتباطات کاربران ایرانی را در بر می‌گیرد، از همین رو یکی از محورهای اصلی این جشنواره، شبکه ملی اطلاعات انتخاب شده است.

با توجه به اهمیت راهبردی استقلال در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات، ضرورت اکتساب، انطباق، جذب و بومی سازی فناوری های نوین، یکی از محورهای جشنواره به تعامل فناورانه شرکت ها در حوزه تحقیق و توسعه محصولات زیرساخت شبکه ملی اطلاعات، اختصاص داده شده است.

شرکت های فعال در حوزه زیرساخت اطلاعاتی نیز در دو زیر محور مراکز داده و ارایه دهندگان سکوهای خدمات ابری فراگیر داخلی در جشنواره حضور داشتند.

زیر محور تحقیق و توسعه محصولات زیرساخت شبکه ملی اطلاعات

این محور به منظور نیل به خوداتکایی در صنایع داخلی حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات، گسترش و حمایت از توان تولید داخل و کاهش وابستگی به خارج و واردات محصولات این حوزه و شناسایی ظرفیت‌ها و توانمندی های بخش صنعت داخلی و بومی سازی تجهیزات در راستای نیل به اهداف عملیاتی مندرج در طرح کلان و معماری شبکه ملی اطلاعات در نظر گرفته شد و برگزیدگان آن به شرح ذیل می‌باشد:

پرتو تماس نوین (پرمان)

این شرکت فعالیت خود را در سال ۱۳۸۰ با ساخت تجهیزات SDH نوری آغاز نموده و سیستم های خود را در طرح STM1 با ظرفیت 5Mbit/s و STM4 با ظرفیت Mbit/s۶۴۰، STM16 با ظرفیت Gbit/s ۲٫۵ و STM64 با ظرفیتGbit/s ۱۰ طراحی و تولید نموده است.

محصول جدید شرکت مذکور SDH-NG و همچنین سوئیچ شبکه لایه ۲ می‌باشد.

کاوش پردازان هوشمند فرابین

این شرکت در سال ۱۴۰۰ با همکاری مشترک دانشگاه یزد و شرکت فراز ارتباط تشکیل گردیده که در زمینه پیاده سازی و اجرای پروژه های ارتباطی رادیویی‌، فناوری اطلاعات و هوش مصنوعی فعالیت دارد. شرکت مذکور ساخت باند پایه ایستگاه های موبایل نسل ۴ (4G BBU) در دستور کار قرار داده و نمونه های ساخته شده آن در شبکه همراه اول تست و تائید گردیده اند.

صنایع ارتباطی پایا

این شرکت در سال ۱۳۶۲ تأسیس گشته و دارای سوابق طولانی در طراحی و تولید مراکز تلفن دیجیتال است و طراحی و تولید آنتن را نیز به خط تولید خود اضافه کرده است. در پی تولید آنتن موبایل ۸ باندی و تحویل آن به شرکت همراه اول با توجه به نیازهای اعلام شده در لیست اولویت های بومی سازی، اقدام به طراحی و ساخت نمونه آنتن های ۱۲ باندی و ۱۶ باندی نموده است.

شرکت صنایع ارتباطی آوا

این شرکت فعالیت خود را در سال ۱۳۷۹ با مراکز مبتنی بر IP شروع و درمرحله اول با طراحی و ساخت سوئیچ NGN وارد شبکه مخابرات ایران گردید و سپس با توسعه این فناوری، تجهیزات IMS را دراستان های مختلف شرکت مخابرات ایران نصب و راه اندازی نمود.

با توجه به دستیابی به این فناوری تجربه اجرا در شبکه شرکت ارتباطات زیرساخت تبدیل مراکز سوئیچینگ بین شهری و بین الملل که از نوع دیجیتال است را به این شرکت سپرده و اکنون در حال نصب در شبکه زیرساخت میباشد گام بعدی استفاده از IMS در هسته شبکه موبایل است که تفاهمنامه با همراه اول انجام و طراحی هسته IMS بر مبنای VOLTE آغاز شده است.

شرکت فناوری نوری امین (فانا)

این شرکت در سال ۱۳۸۰ تأسیس و سیستم های CWDM و DWDM را درسال های قبل طراحی و تولید نموده و با توجه به رشد فناوری و نیاز اپراتورها به سیستمهای جامع انتقال نوری اقدام به طراحی و ساخت تجهیزات ترانسپورت نوری(OTN)  نموده است.

با توسعه شبکه های فیبرنوری مدیریت شبکه فیبرنوری تاریک ازاهمیت بالایی برخوردار است.

لذا شرکت مذکور طبق اولویت اعلام شده برای سیستم ONMS نسبت به طراحی و ساخت نمونه این سیستم اقدام نموده است.

شرکت سامانه های نوآوری سینا

این شرکت فعالیت های خود را درسال ۱۳۹۴ با سیستم های انتقال نوری OTN وهمچنین دسترسی نوری GPON آغاز نمود که هم اکنون سیستم OTN دراستان بزرگ کرمان درشبکه شرکت مخابرات دردست بهره برداری و شرکت ارتباطات زیرساخت هم شبکه خود را با این سیستم درحال توسعه دارد. در کنار تجهیزات فوق این شرکت طراحی و ساخت نمونه روتر پر ظرفیت وهمچنین سیستم IMS برای شبکه های FG و LTE را نیز به سبد محصولات خود اضافه نموده است.

تصاویر برگزیدگان این زیر محور در ذیل آمده است:

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.