کدخبر :280706 پرینت
31 اردیبهشت 1402 - 10:45

دستگیری فیشینگ کاران حرفه‌ای با پیامک جعلی سهام عدالت

رئیس پلیس فتا استان البرز از شناسایی مجرمین سایبری که از طریق ارسال بیش از دو هزار پیامک جعلی "ثبت نام سهام عدالت" اقدام به کلاهبرداری 30 میلیارد ریالی از هموطنان کرده بودند، خبر داد.

متن خبر

به گزارش سیتنا، سرهنگ رسول جلیلیان اظهار کرد: در پی وصول چندین فقره پرونده قضایی با موضوع برداشت غیرمجاز اینترنتی از حساب بانکی شهروندان، موضوع در دستور کارشناسان پلیس فتا استان قرار گرفت.

وی افزود: پس از انجام تحقیقات اولیه مشخص شد تمامی شکات پیامکی حاوی لینک جعلی با عنوان ثبت‌نام جاماندگان سهام عدالت دریافت نموده که نهایتاً منجر به سوءاستفاده از حساب آنها ‌شده است.

این مقام انتظامی اظهار داشت: بررسی های فنی بر روی آی دی تلگرام  مجرمین نشان می داد آنها پیامکی با عنوان «برای ثبت نام جاماندگان سهام عدالت از طریق لینک زیر اقدام کنید» را در مدت کوتاهی به بیش از دو هزار نفر ارسال و به محض کلیک کردن قربانی، جهت ثبت نام سیستم وی آلوده و مجرمین به اطلاعات بانکی افراد دسترسی پیدا می کردند.

این مقام مسئول بیان داشت: با تحلیل رفتاری و آنالیز اقدامات مجرمانه صورت گرفته مشخص شد متهم  از حساب بیش از  2000 نفر مبلغ 30 میلیارد ریال به صورت اینترنتی برداشت نموده و با مبالغ سرقتی اقدام به سرمایه گذاری در بخش ارزهای دیجیتال کرده بود؛ در نهایت متهمین  بعد از اقدامات فنی و تخصصی کارگاهان پلیس فتا شناسایی  و در یک عملیات پیچیده پلیسی دستگیر و به پلیس فتا منتقل گردیدند.

رئیس پلیس فتا استان البرز تصریح کرد: مجرمین سایبری پس از دستگیری ابتدا منکر هرگونه بزه ارتکابی می شد و با سخنان گمراه کننده قصد فریب پلیس را داشتند ولی پس از مشاهده ادله دیجیتال انکارناپذیر لب به سخن گشوده و گفتتند با طراحی وارسال پیامک جعلی ثبت نام جاماندگان سهام عدالت به صورت انبوه به کاربران فضای مجازی برخی از آنها فریب و با کلیک بر روی لینک آلوده به بدافزار به درگاه جعلی بانک (فیشینگ) هدایت و موجبات سرقت از حسابشان را فراهم می کردیم.

سرهنگ جلیلیان ضمن تاکید بر اینکه کاربران باید برنامه های مورد نیاز خود را از منابع معتبر دانلود نموده و اگاه باشند که اپلیکیشن هایی که در دسترسی نامتعارف قرار می گیرند قابل اعتماد نیستند؛ اظهار داشت: هموطنان می توانند همواره با مراجعه به سایت پلیس فتا به آدرس www.cyberpolice.ir از آخرین اخبار و اطلاعات سایبری و جدیدترین شگردهای مجرمانه مطلع شده و مجرمان سایبری را در رسیدن به اهدافشان ناکام بگذارند.

انتهای پیام

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.