کدخبر :279058 پرینت
16 فروردین 1402 - 08:56

ناسا: یک زن و یک سیاه‌پوست جزو تیم فضانوردان ماه خواهند بود

آژانس فضایی آمریکا، ناسا، چهار فضانوردی که بعد از نیم قرن نمایندگان بازگشت انسان به ماه خواهند بود را معرفی کرده است.

متن خبر

به گزارش سیتنا، کریستینا کُک اولین زن فضانوردی خواهد بود که تا به حال برای یک ماموریت ماه انتخاب شده، در حالی که ویکتور گلاور اولین فضانورد سیاه‌پوست در چنین ماموریتی خواهد بود.

این دو به همراه رید وایزمن و جِرِمی هنسن اواخر سال آینده یا اوایل سال ۲۰۲۵ با کپسولی به دور ماه خواهند گشت.

این فضانوردان قرار نیست بر ماه فرود آیند، اما ماموریت آنها راه را برای فرود خدمه بعدی هموار می‌کند.

این گروه، شامل سه آمریکایی و یک کانادایی، در مراسمی در هیوستون تگزاس معرفی شدند.

آنها اکنون یک دوره تمرین‌های شدید را آغاز می‌کنند تا خود را آماده کنند.

ناسا با انتخاب یک زن و سیاه‌پوست به وعده‌اش برای ایجاد تنوع بیشتر در ماموریت‌های اکتشافی عمل می‌کند. تمام ماموریت‌های قبلی به ماه توسط مردان سفیدپوست انجام شده است.

رید وایزمن (۴۷ ساله): خلبان نیروی دریایی آمریکا که برای مدتی به عنوان رئیس دفتر فضانوردی ناسا خدمت کرد. او در سال ۲۰۱۵ در یک ماموریت به ایستگاه فضایی بین‌المللی شرکت کرد.

ویکتور گلاور (۴۶ ساله): خلبان آزمایشی نیروی دریایی آمریکا. او در سال ۲۰۱۳ به ناسا پیوست و اولین پرواز فضایی خود را در سال ۲۰۲۰ انجام داد. او اولین آمریکایی آفریقایی‌تبار بود که به مدت شش ماه در ایستگاه فضایی اقامت داشت.

کریستینا کُک (۴۴ ساله): مهندس برق. او رکورد طولانی‌ترین اقامت پیوسته در فضا - ۳۲۸ روز - توسط یک زن را در اختیار دارد. او و جسیکا میر، دیگر فضانورد ناسا، در اکتبر ۲۰۱۹ در اولین راهپیمایی فضایی کاملا زنانه شرکت کردند.

جرمی هنسِن (۴۷ ساله): قبل از پیوستن به آژانس فضایی کانادا، خلبان جنگنده در نیروی هوایی سلطنتی کانادا بود. او قبلا در ماموریتی فضایی شرکت نکرده است.

بیل نلسون، مدیر ناسا گفت: «سرنشینان ماموریت آرتمیس-۲ نماینده هزاران نفری هستند که به طور خستگی ناپذیر برای رساندن ما به فراسوی زمین تلاش می‌کنند.»

او افزود: «رید وایزمن، ویکتور گلاور و کریستینا هَمِک کُک فضانوردان ناسا و جِرِمی هنسن فضانورد آژانس فضایی کانادا، هر کدام سرگذشت خود را دارند، اما به عنوان یک گروه نماینده تفکر ما هستند: یک از بسیار (مثل لاتینی). ما باهم عصر تازه اکتشافات را برای نسل تازه‌ای از ملوانان فضا و رویاپردازان شروع می‌کنیم - نسل آرتمیس.»

وایزمن فرمانده و گلاور خلبان او خواهد بود؛ کُک و هنسن به عنوان "متخصصان ماموریت" کار پشتیبانی انجام خواهند داد.

این چهار نفر در واقع ماموریت سال ۱۹۶۸ آپولو هشت را تکرار می‎‌کنند که اولین پرواز فضایی انسانی بود که به ماه رسید.

خدمه آن عکس معروف "طلوع زمین" را گرفتند که سیاره ما را در حال ظهور از پشت افق ماه نشان می‌داد.

تفاوت اصلی این بار استفاده از فناوری قرن بیست و یکمی است که ناسا تحت برنامه آرتمیس ساخته است. در اساطیر یونانی، آرتمیس خواهر دوقلوی آپولو بود.

[node:title]

ناسا سال پیش نسل بعدی موشک ماه خود به نام «سیستم پرتاب فضایی» و کپسول حامل خدمه مرتبط با آن به نام به اوریون را آزمایش کرد.

ماموریت آرتمیس-۱ یک ماموریت بدون سرنشین ۲۵ روزه به مدار ماه بود. این به مهندسان اجازه داد تا آمادگی سخت‌افزارهای سیستم آرتمیس را ارزیابی کنند.

حالا فضانوردان معرفی شده سفری احتمالا ۱۰ روزه به مدار ماه خواهند داشت.

اولین ماموریت فرود بر ماه در سال ۱۹۶۹ با آپولو ۱۱ بود و آخرین ماموریت فرود انسان هم آپولو ۱۷ که در دسامبر ۱۹۷۲ انجام شد.

آرتمیس-۳، که اولین فرود در برنامه جدید خواهد بود، حداقل ۱۲ ماه پس از آرتمیس-۲ روی خواهد داد.

ناسا هنوز سیستمی ندارد که بتواند فضانوردان را به سطح ماه برساند. شرکت «اِسپِیس اکس» ایلان ماسک هم اکنون درحال توسعه چنین سیستمی است.

این وسیله نقلیه به نام «استارشیپ» قرار است در چند هفته آینده آزمایشهای پروازی خود را شروع کند.

ویکتور گلاور در مراسم هیوستون گفت: "ما باید این لحظه در تاریخ بشریت را جشن بگیریم زیرا آرتمیس-۲ چیزی فراتر از یک ماموریت رفت و برگشت به ماه است؛ این گام بعدی در مسیری است که بشریت را به مریخ می‌برد.»

انتهای پیام

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.