کدخبر :276444 پرینت
28 دی 1401 - 09:17

TLD چیست؛ معرفی شش پسوند محبوب آن

در سلسله مراتب DNS، یک دامنه سطح بالا (TLD) نشان دهنده اولین ناحیه پس از منطقه ریشه است. به عبارت ساده تر، TLD هر چیزی است که پس از نقطه پایانی یک نام دامنه می‌آید.

متن خبر

گزارش آگهی/ TLD چیست. در سلسله مراتب DNS، یک دامنه سطح بالا (TLD) نشان دهنده اولین ناحیه پس از منطقه ریشه است. به عبارت ساده تر، TLD هر چیزی است که پس از نقطه پایانی یک نام دامنه می‌آید. برای مثال، در نام دامنه google.com، .comTLD است. از TLD‌های محبوب می‌توان به .org،  .uk و .ir. اشاره کرد. در این مقاله به شما خواهیم گفت دامنه سطح بالا یا TLD چیست و در ادامه با مزیت‌های آن آشنا خواهیم شد.

دامنه سطح بالا چیست؟

TLD یا top-level domain  نظیر  Cctld‌ نقش مهمی‌در فرآیند جستجوی DNS دارند. برای همه درخواست‌های ذخیره‌نشده، وقتی کاربر پس از ثبت دامنه یک نام دامنه مانند google.com را در پنجره مرورگر خود وارد می‌کند، حل‌کننده‌های DNS جستجو را با برقراری ارتباط با سرور TLD آغاز می‌کنند. در این مورد، TLD .comا ست، بنابراین حل‌کننده با سرور TLD DNS تماس می‌گیرد، سپس آدرس IP سرور اصلی Google را به حل‌کننده ارائه می‌کند.

شرکت اینترنتی برای نام‌ها و شماره‌های اختصاص‌یافته (ICANN) بر تمام TLD‌های مورد استفاده در اینترنت نظارت دارد و مسئولیت این TLD‌ها را به سازمان‌های مختلف واگذار می‌کند. به عنوان مثال، یک شرکت آمریکایی به نام VeriSign همه TLD‌های .com و .net را اداره می‌کند.

از لحاظ تاریخی، TLD‌ها نشان دهنده هدف و نوع دامنه یا منطقه جغرافیایی است که از آن منشا گرفته است. ICANN به طور کلی در مورد باز کردن TLD‌های جدید بسیار سخت گیر بوده است، اما در سال 2010، تصمیم گرفت اجازه ایجاد تعداد زیادی TLD عمومی‌جدید و همچنین TLD برای علائم تجاری خاص شرکت را بدهد.

دامنه سطح بالای کد کشوری یا Cctld چیست؟  

Country-code TLD یا TLDکد کشور (ccTLD) برای استفاده توسط کشورها، دولت‌های مستقل و سرزمین‌ها ارائه شده است. برخی از نمونه‌ها عبارتند از .uk، .au  (استرالیا)، و .jp  (ژاپن). مرجع شماره‌های اختصاص داده شده اینترنت (IANA) که توسط ICANN اداره می‌شود، مسئول انتخاب سازمان‌های مناسب در هر مکان برای مدیریت ccTLD‌ها است. همچنین پسوندهای منتهی به .ir برای کشور ایران در نظر گرفته شده که زیر نظر سازمان فیزیک نظری می‌باشد.

معرفی شش پسوند TLD

ARPANET TLD‌ها را ایجاد کرد تا به انسان اجازه دهد فرآیند به خاطر سپردن آدرس‌های IP را آسان کند. به جای استفاده از یک سری ارقام برای هر کامپیوتر، سیستم نام دامنه برای سازماندهی آدرس‌ها به روشی کاربرپسندتر ایجاد شد.

در سال 1971، اولین ایمیل با علامت @ ساخته و ارسال شد. آدرس بعد از @ دامنه نبود، بلکه رایانه واقعی بود که به آن ارسال می‌شد. در اوایل دهه 1980، زمانی که اولین دامنه‌ها شروع به توسعه کردند، اولین TLD‌ها مانند .org و .com ایجاد شدند.

یک دامنه سطح بالا یک مفهوم خاص را در رابطه با وب سایت مرتبط می‌شناسد، مانند هدف آن (تجارت، دولت، آموزش)، مالک آن، یا منطقه جغرافیایی که از آن منشا گرفته است.

[node:title]

هر TLD شامل یک رجیستری مستقل است که توسط یک سازمان خاص کنترل می‌شود که تحت هدایت شرکت اینترنتی برای نام‌ها و شماره‌های اختصاص داده شده (ICANN) مدیریت می‌شود.

com.

برخی از نام‌های دامنه کمی‌واضح‌تر هستند، به خصوص زمانی که سایت‌هایی را که در بر می‌گیرند را می‌بینید. «.edu»، نام دامنه وب‌سایت‌های کالج، «آموزش» است و «.gov» را در وب‌سایت‌های دولتی خواهید دید. اما .com مخفف چیست؟ حدس‌های نسبتاً خوب شامل مواردی مانند کامپیوتر و ارتباطات است، اما معنای واقعی آن این نیست.

Com مخفف تجاری است. یک سایت برای استفاده از آن لزوماً نباید هدف تجاری داشته باشد (اگرچه اکثر سایت‌های تجاری از این دامنه استفاده می‌کنند). در عوض، .com مهم است، زیرا این نام دامنه برای همه در دسترس است. این با نام‌های دامنه محدودتر مانند edu  و mil  متفاوت است.

info.

Info نام دامنه یک دامنه عمومی‌سطح بالا (gTLD) در سیستم نام دامنه (DNS) اینترنت است. این نام از اطلاعات گرفته شده است، اگرچه الزامات ثبت نام هیچ هدف خاصی را تجویز نمی‌کند.
info TLD پاسخی بود به اعلامیه عمومی‌ICANN، در اواخر سال 2000، مبنی بر انتشار مرحله‌ای از هفت دامنه سطح بالای عمومی‌جدید ارائه شد. این هفت gTLD جدید، انتخاب شده از بیش از 180 پیشنهاد، تا حدی برای برداشتن فشار از دامنه com بود.

biz.

Biz یک دامنه سطح بالای عمومی‌در سیستم نام دامنه اینترنت است. برای ثبت دامنه‌هایی در نظر گرفته شده است که توسط مشاغل مورد استفاده قرار می‌گیرد. این نام، املای آوایی کلمه تجارت است.

org.

پسوند دامنه org؟ پسوند دامنه org نوعی نام دامنه است که در درجه اول توسط سازمان‌های غیر انتفاعی ثبت و استفاده می‌شود. این فرمت ظاهر حرفه ای تری به وب سایت شما می‌دهد و می‌تواند به افزایش آگاهی برند کمک کند.

net.

مخفف شبکه، شبکه مجموعه ای از کامپیوترهای متصل به یکدیگر است. امروزه از اصطلاح نت به عنوان مخفف اینترنت استفاده می‌شود.

name.

نام دامنه یک دامنه سطح بالای عمومی‌(gTLD) در سیستم نام دامنه اینترنت است. این پسوند برای استفاده توسط افراد برای نمایش نام شخصی، نام مستعار، نام صفحه وب نمایشی، نام مستعار، یا انواع دیگر برچسب‌های شناسایی در نظر گرفته شده است. 

کلام آخر

در حال حاضر گزینه‌های TLD بسیار زیادی وجود دارد که این انتخاب برای شخصی که سعی در ثبت نام دامنه جدید دارد می‌تواند بسیار زیاد باشد. برای سال‌ها com   تنها گزینه برای کسب‌وکارهایی بود که می‌خواستند جدی گرفته شوند.

اما کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که با کاهش عرضه دامنه‌های com و برخی از TLD‌های جدیدتر به سرعت بالا می‌روند، شاهد تغییر عمده‌ای در درک TLD‌های جایگزین خواهیم بود. با توجه به اینکه شرکت‌های بزرگی مانند توییتر و اپل شروع به استفاده از TLD‌های جایگزین برای محصولات خود کرده اند (به ترتیب t.co و itun.es)، ما در حال حاضر شاهد این تغییر در عمل هستیم، بنابراین ممکن است بهتر باشد یک نام دامنه هوشمندانه و به یاد ماندنی با استفاده از یک دامنه ایجاد کنیم. جهت دریافت مشاوره و راهنمایی می‌توانید با کارشناسان مجرب وب‌رمز تماس حاصل نمایید.

انتهای پیام

برچسب ها

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.