باستانی: افزایش هزینهی تمام شدهی خدمات در شرکت مخابرات، منجر به اعمال تعرفههای جدید شده است + پادکست
سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن در مجلس دهم، گفت: از آنجا که شرکت مخابرات ایران از حاکمیت به بخش خصوصی واگذار شده است و در بخش خصوصی هزینهی تمام شدهی خدمت مهم است و هزینههای ارائهی سرویس در شرکت مخابرات افزایش یافته است، لذا قاعدتا باید افزایش تعرفه نیز اعمال شود.
دکتر سعید باستانی در گفتوگو با خبرنگار سیتنا پیرامون اصلاح تعرفه حداقل نگهداری خط تلفن ثابت شرکت مخابرات ایران، گفت: نقش شرکت مخابرات ایران از حاکمیت به بخش خصوصی واگذار شده است. بخش خصوصی طبیعتا اگر میخواهد خدمتی را ارائه کند، هزینه تمام شدهی خدمت برای آن مهم خواهد بود و متناسب با آن قیمت خود را افزایش میدهد، اما سوالی که در اینجا پیش میآید این است آیا این خدمت از لحاظ حاکمیتی هم باید گران به دست مردم برسد یا خیر؟
نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: پارادوکسی بین سایر خدمات تلفن همراه و تلفن ثابت مخابرات وجود دارد و آن هم نگاه حاکمیتی به بخش خصوصی است. اگر از دیدگاه بخش خصوصی به این قضیه نگاه کنیم، چون افزایش قیمت تمام شده داشتهایم قاعدتا باید افزایش قیمت نیز داشته باشیم. اگر از جنبهی خدمات عمومی بخش دولتی نگاه کنیم باید دید که این قیمت تمام شده آیا درست است یا خیر؟
وی، تاکید کرد: بعضی از قیمتگذاری ها به صورت قیمت گذاری اضافه بر بهای تمام شده است که در این شرایط هر چه قیمت تمام شده باشد با یک درصد اضافهتر به مشتری اعلام میشود اما در برخی شرایط قیمت گذاری اضافه بر بهای تمام شده مورد پذیرش قرار نمی گیرد و مردم به رقم پایین تر از آن اصرار دارند که در نهایت دولت وارد میشود و آن خدمت مشمول قیمتگذاری دولتی میشود. به طور مثال در صنعت خودرو قیمت گذاری اضافه بر بهای تمام شده مورد پذیرش قرار نمیگیرد. در چنین شرایطی دولت اعلام میکند که ارائه دهندگان خدمات هزینههای خود را کاهش دهند و متناسب با آن قیمت را تعیین کنند.
عضو کمیسیون صنایع و معادن در مجلس دهم به سیتنا، توضیح داد: تقابلی بین بخش خصوصی و بخش دولتی مخصوصا در حوزه خدمات عمومی وجود دارد. بر اساس قانون بخشی از درآمد اپراتورها به توسعه اختصاص می یابد و طبیعتا خدمات بهتری نیز در آینده توسط آنها ارائه خواهد شد. در سالهای 95-96 برای تهیه یک دکل BTS حدود 800 میلیون تومان هزینه میشد، اما در حال حاضر همان دکل را باید با هزینهی سه میلیارد تومان برپا کرد و در همین حال امکان گسترش خدمات و توسعهی شبکه برای اپراتورها وجود ندارد و از طرف دیگر باند فرکانسی که در اختیار اپراتورها قرار دارد، هزینهبر است و این مسئله هزینه ها را افزایش میدهد و اپراتورها مجبور به افزایش تعرفهها در چارچوب قوانین خواهند شد.
باستانی، اشاره کرد: همچنان این سوال پا برجاست که ارائه خدمات تلفن ثابت و همراه توسط حاکمیت رخ می دهد یا بخش خصوصی؟ زیرا اگر این امر بر عهده بخش خصوصی باشد، دولت باید کمترین دخالت را در امور داشته باشد. به طور مثال اگر بنده یک گیگ اینترنت با قیمت معینی خریداری میکنم، انتظار دارم از خدمات تلفن همراه و اینترنت استفاده کنم و بتوانم از آن درآمدزایی داشته باشم و اگر دولت مانع این امر شود به این معنا است که دولت در حال ایفای تقش حاکمیتی خود است و دلیلی برای افزایش قیمت وجود ندارد.
پادکست پیرامون تعرفههای تلفن ثابت در شرکت مخابرات ایران را بشنوید:
افزودن دیدگاه جدید