کدخبر :272091 پرینت
14 شهریور 1401 - 16:25

سامانه هوشمند مدیریت ناوگان در حمل‌ونقل جاده‌ای چه نقشی دارد؟

این روزها سامانه مدیریت ناوگان نقش بسزایی در تمامی صنایع و مشاغل داشته و موجب شده تا هر یک از مشاغل به عملکرد و کارایی‌های بالایی دست پیدا کنند. برای مثال حمل‌ونقل افراد، کالاها و خدمات‌رسانی معمولاً با یک یا چند ناوگان وسیله ‌نقلیه انجام می‌شود و در صورت مدیریت نادرست ناوگان، کسب‌وکار با مشکل جدی روبه‌رو می‌شود.

متن خبر

گزارش آگهی/ در این گزارش با کارشناسان ما در شرکت کاوشکام همراه باشید تا شما عزیزان را با نقش سامانه هوشمند مدیریت ناوگان در حمل‌ونقل جاده‌ای بیشتر آشنا کنند.

مدیریت ناوگان حمل‌ونقل جاده‌ای چه چالش‌هایی دارد؟

قبل از این که به راهکار مدیریت مناسب ناوگان در حمل‌ونقل جادّه‌ای بپردازیم، بیایید بررسی کنیم که اگر مدیریت کردن ناوگان حمل‌ونقل جاده‌ای به صورت دستی انجام شود، چه چالش‌هایی برای مدیر وجود خواهد داشت:

  • اطلاع نداشتن از مسیر حرکت خودرو و موقعیت آن در جاده؛
  • کنترل نداشتن بر رفتارهای پرخطر رانندگان؛
  • اطلاع نداشتن از مشکلات فنی خودرو و افزایش احتمال خراب شدن خودروها در مسیر؛
  • اطلاع نداشتن از وزن بار خودرو و افزایش احتمال جریمه شدن به دلیل اضافه‌بار؛
  • عدم خدمات‌رسانی به‌موقع به مشتریان و افزایش نارضایتی.

اما راهکار چیست؟ مدیر ناوگان چگونه می‌تواند با راه‌حلی موثر این چالش‌ها را برطرف کند؟ خوشبختانه، با پیشرفت تکنولوژی و هوشمند شدن ابزارهای روزمره‌ زندگی انسان، راهکارهای مدیریتی هوشمند نیز گسترش پیدا کرده‌اند. سامانه هوشمند مدیریت ناوگان راهکاری نوین و کاربردی در مدیریت ناوگان حمل‌ونقل جاده‌ای است که در ادامه بیشتر با آن آشنا خواهیم شد.

مختصری درباره سامانه هوشمند مدیریت ناوگان

سامانه هوشمند مدیریت ناوگان یک سیستم نرم‌افزاری است که برای مدیریت ناوگان تجاری وسایل نقلیه، مانند اتومبیل، وانت یا کامیون – یا حتی خودروهای سنگین – به کار می‌رود تا یک شرکت از استفاده ایمن، کارآمد و حرفه‌ای وسایل نقلیه‌ خود اطمینان حاصل کند و مطمئن شود که تمامی وسایل نقلیه سنگین و سبک آن به‌خوبی نگهداری می‌شوند و عملکرد بالایی دارند. این سامانه هوشمند برای تمامی مشاغلی که از وسایل نقلیه برای حمل‌ونقل جاده‌ای و خدمات‌رسانی استفاده می‌کنند کاربرد دارد، از جمله:

  • پیمانکاران ساختمان‌سازی؛
  • ناوگان تحویل کالا؛
  • ناوگان کالاهای فاسدشدنی مانند دارو؛
  • تاکسی‌ها؛
  • کامیون‌های حمل بار؛
  • کلیه وسایل نقلیه سبک؛
  • وسایل نقلیه سنگین و تجهیزات معدن؛
  • کانتینرهای حمل‌ونقل دریایی؛
  • ماشین‌های اجاره‌ای؛
  • سرویس مدارس؛
  • وسایل نقلیه شخصی.

به طور کلی انواع کاربرد‌های نرم‌افزار مدیریت ناوگان به شرح ذیل هستند:

  • مدیریت بهتر ماموریت‌ها و عملیات
  • کنترل و بهبود رفتار راننده
  • تعمیر و نگهداری خودرو
  • افزایش امنیت خودرو

[node:title]

اهمیت سامانه هوشمند مدیریت ناوگان در حمل‌ونقل جاده‌ای

اکنون که با سیستم هوشمند مدیریت ناوگان آشنا شدیم و دریافتیم که بهترین راه برای رفع چالش‌های مدیریت ناوگان است، بهتر است با نقش این سامانه در مدیریت حمل ونقل جاده‌ای آشنا شویم.

نظارت بر کل ناوگان حمل‌ونقل جاده‌ای به صورت لحظه‌ای

اگرچه سامانه هوشمند مدیریت ناوگان معمولاً با سیستم ردیابی GPS متفاوت است، اما امکان ردیابی خودرو را برای مدیر ناوگان فراهم می‌کند. در صورتی که مدیر ناوگان از موقعیت و وضعیت ناوگان و رانندگان خود اطلاع نداشته باشد، مشکلات متعددی به‌وجود می‌آید و باعث کاهش بهره‌وری ناوگان، ناکارآمدی و تاخیر در تحویل و ارسال کالاها خواهد شد. مطمئناً این مسائل می‌تواند به اعتبار تجاری و حفظ مشتری آسیب جدی وارد کند.

یک سامانه هوشمند مدیریت ناوگان امکان نظارت کلی و کامل بر روی تمامی خودروها را روی یک صفحه نمایش فراهم می‌کند. مدیران ناوگان با استفاده از این سامانه هوشمند، انواع اطلاعات را دریافت می‌کنند، مانند:

  • موقعیت و وضعیت وسایل نقلیه در هر نقطه در جادّه‌ها؛
  • سوابق مربوط به سفر و رویدادها، مسیرهای طی شده و تاخیرهای به وجود آمده؛
  • سطح بهره‌وری، کارایی و عملکرد وسایل نقلیه و رانندگان؛
  • اطلاع‌رسانی به‌موقع در مورد نقص در کار و تاخیرها؛

به‌طور کلی، سامانه هوشمند مدیریت ناوگان به مدیران ناوگان و اپراتورها کمک می‌کند تا در حمل‌ونقل جاده‌ای از دید بهتری نسبت به عملکرد رانندگان خود برخوردار باشند که این امر منجر به خدمات بهتر به مشتریان می‌شود.

اطلاع از وضعیت خودروها در حمل‌ونقل جاده‌ای با استفاده از سامانه هوشمند مدیریت ناوگان

کوچکترین مشکل در موتور یک وسیله ‌نقلیه ممکن است در نهایت منجر به آسیب و خرابی شدید خودرو و ایجاد مشکل در خدمات‌رسانی به مشتریان شود. برای یک مدیر ناوگان، اطلاع داشتن در مورد وضعیت خودروها در جاده بسیار کاربردی است.

سامانه هوشمند مدیریت ناوگان نقش مهمی در این جا ایفا می‌کند. با استفاده از این سامانه، تمامی اطلاعات در مورد وضعیت خودروها و نداشتن نقص فنی به‌راحتی در اختیار مدیر ناوگان قرار می‌گیرد.

[node:title]

افزایش ایمنی و راننده و وسیله نقلیه در حمل‌ونقل جاده‌ای

سالانه بسیاری از افراد به علت تصادفات جادّه‌ای جان خود را از دست می‌دهند. مدیران ناوگان با استفاده از سامانه هوشمند مدیریت ناوگان بر رفتار راننده نظارت کامل دارند و از سرعت و شتاب آن به صورت لحظه‌ای مطلع هستند. منطقی است که رفتارهای پرخطر در رانندگی جان رانندگان، مسافران و عابران را به خطر بیندازد و به محموله‌ها آسیب برساند.

گزارش‌گیری از رفتار راننده و نظارت بر سرعت حرکت او کمک می‌کند تا مدیر ناوگان رفتارهای اشتباه را به رانندگان گوشزد کند تا ایمنی بیشتری هم برای راننده و هم برای کالاهایی که حمل می‌کند ایجاد شود.

کاهش مصرف سوخت در حمل‌ونقل جاده‌ای

از آن‌جایی که هزینه سوخت، یکی از مهم‌ترین بخش‌های هزینه‌های عملیاتی ناوگان را به خود اختصاص می‌دهد، مدیریت مصرف سوخت اهمیت بسزایی برای مدیران ناوگان دارد. کاهش سرعت و کنترل رفتارهای پرخاشگرانه رانندگی قطعاً باعث کاهش مصرف سوخت می‌شود.

علاوه بر این، نظارت بر زمان بیکاری راننده‌ها و انتخاب مسیرهای کوتاه‌تر هم به کاهش مصرف سوخت کمک خواهد کرد. ضمن این که نگهداری صحیح وسایل نقلیه ناوگان و تعمیر به‌موقع آن‌ها هم در طولانی مدت منجر به کاهش هزینه‌های ناشی از سوخت ناوگان می‌شود. تمیز نگه داشتن فیلترهای هوا، سوخت و روغن، حفظ شرایط مناسب برای لاستیک‌ها و نگهداری از سیستم ترمز، همگی باعث افزایش بهره‌وری سوخت می‌شود.

تمامی این‌ها به کمک یک سیستم هوشمند مدیریت ناوگان انجام می‌شود. این سیستم اطلاعات سفر مانند شتاب، سرعت، دور زدن، ترمز شدید و دور آرام را گزارش می‌دهد. در صورتی که راننده استانداردهای لازم را رعایت نکند، مصرف سوخت افزایش می‌یابد. مدیر ناوگان می‌تواند با هشدارهایی که دریافت می‌کند، حرکت راننده و مصرف سوخت را کنترل کند.

علاوه بر این، متأسفانه گاهی نیز رانندگان در حمل‌ونقل‌های جاده‌ای اقدام به سرقت سوخت می‌کنند. این موضوع نیز به سادگی به کمک سامانه هوشمند مدیریت ناوگان قابل پیگیری است. مدیر ناوگان با استفاده از گزارش مسافت پیموده شده و تناسب آن با میزان مصرف سوخت درمی‌یابد که آیا سرقت سوخت اتفاق افتاده است یا خیر.

بهبود طول عمر وسایل نقلیه و تجهیزات در حمل‌ونقل جاده‌ای

یکی از مشکلات مهم شرکت‌های حمل‌ونقل، فرسودگی ناوگان است. خرابی‌های مکرر و افزایش مصرف سوخت نشانه‌های ضعیف شدن وسیله‌نقلیه است. فرسودگی ناوگان و خراب شدن مکرر آن علاوه بر خسارت به سازمان، موجب نارضایتی مشتریان هم خواهد شد.

سامانه هوشمند مدیریت ناوگان در اینجا هم نقش مهمی ایفا می‌کند و با ردیابی مسافت پیموده شده و گزارش طول سفر، ردیابی مصرف سوخت، تشخیص مشکلات فنی خودرو، برنامه‌ریزی برای تعمیرهای دوره‌ای و هشدارهای مربوط به رانندگی نادرست به مدیریت ناوگان حمل‌ونقل جاده‌ای این امکان را می‌دهد تا مانع از فرسودگی سریع وسایل نقلیه شود.

افزایش مسئولیت‌پذیری رانندگان و بهبود فرهنگ رانندگی

مدیران ناوگان می‌توانند از سامانه هوشمند مدیریت ناوگان برای پی بردن به چگونگی رانندگی مانند میزان سرعت، مصرف سوخت و زمان تحویل کالا اطلاع پیدا کنند. این نظارت همیشگی باعث می‌شود تا فرهنگ رانندگی صحیح و مسئولیت‌پذیری نسبت به حمل‌ونقل در میان رانندگان جا بیفتد و به مرور شرکت ارائه‌دهنده‌ خدمات حمل‌ونقل جاده‌ای به برندی قابل اعتماد و ایمن تبدیل شود.

[node:title]

کنترل وزن بار و افزایش ایمنی ناوگان

کاهش وزن بار خودرو در حمل‌ونقل‌های جاده‌ای اهمیت زیادی دارد و به دلیل خطراتی که حمل بار سنگین در پی دارد، پلیس راهنمایی و رانندگی خودروهای دارای اضافه‌بار را جریمه می‌کند. بررسی وزن بار خودروها با روش‌های سنتی چندان قابل‌اعتماد نیست و خطاهای اندازه‌گیری زیادی دارد. استفاده از یک سنسور وزن و ادغام آن با ردیاب جی پی اس خودرو و سامانه هوشمند مدیریت ناوگان، این کار را به‌راحتی انجام می‌دهد و مانع از ایجاد خسارت به بار و یا جریمه شدن خودرو می‌شود.

افزایش رضایت و انگیزه راننده

استفاده از سیستم مدیریت ناوگان هوشمند به دلیل امکاناتی که در اختیار مدیر ناوگان قرار می‌دهد، به او کمک می‌کند تا بتواند عملکرد رانندگان را ارزیابی کند و در صورتی که راننده‌ای عملکرد بسیار خوبی داشت برای او پاداشی مانند پاداش سالانه یا جایزه بهترین راننده ماه در نظر بگیرد. این کار انگیزه رانندگان را افزایش می‌دهد و رضایت آن‌ها را به همراه دارد.

بهترین نرم‌افزار هوشمند در حمل‌ونقل جاده‌ای را انتخاب کنید!

همان‌طور که در این مطلب مشاهده کردید، نقش سامانه هوشمند مدیریت ناوگان در حمل‌ونقل جاده‌ای نقشی پررنگ و تاثیرگذار است. انتخاب یک سیستم پیشرفته و خوب برای مدیریت ناوگان این امکان را به شرکت‌ها می‌دهد تا هم رضایت مشتریان و هم رانندگان را کسب کنند و به یک شرکت قابل اعتماد برای حمل‌ونقل تبدیل شوند.

شرکت کاوشکام آسیا با سامانه مدیریت ناوگان هوشمند خود، هرمس، خدماتی پیشرفته و یکپارچه را به شما ارائه می‌دهد تا ضمن به حداکثر رساندن ایمنی ناوگان خود، بهره‌وری خودروهای سازمانی خود را بهبود ببخشید، مشتریان خود را حفظ کنید و کسب‌وکار خود را به صورت مدرن کنترل کنید.

انتهای پیام

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.