بررسی دلایل نمایش ضعیف ایران در نمایشگاه اکسپو دبی
با انعکاس رسانهای نقدهای گسترده بازدیدکنندگان نمایشگاه اکسپو دبی به نحوه حضور و نمایش ضعیف ایران در این نمایشگاه که نهایتا منجر به برکناری مسوول پاویون ایران در اکسپو شد، حال مدیرعامل شرکت مادر تخصصی توسعه ایرانگردی و جهانگردی، عدم تحقق اهداف ایران بخصوص در بخش گردشگری اکسپو را به دلیل نبود بودجه و اعتبارات دانسته و میگوید در این شرایط، معرفی جاذبههای گردشگری ایران از فضای ویدئووال پنج بعدی به ویدئو پروژکتور ساده رسید.
به گزارش کیوسک امارات، شعار امسال اکسپو، «پیوند ذهنها، خلق آینده» است. ایران هم با روایتی از شهرزاد قصهگو و با شعار «ایران؛ تمدن کهن و استوار: تنوع اقوام و میزبان ملتها» در پاویونی به وسعت ۲۰۱۴ متر که حدود ۱۳ میلیون درهم امارات و معادل سه میلیون و هشتصد هزار دلار برای آن خرج کرده، حاضر شده است اما ضعفهای بسیاری در حضور ایران در اکسپو دبی وجود دارد که از زمان آغاز تاکنون ادامه دارد چنانکه این نقدها منجر به برکناری مجری پاویون ایران شد.
هرچند دلیل برکناری زمانی از این سمت فروش گز، پسته و سوهان به جای معرفی فنآوریهای نوین عنوان شده اما حسن زمانی قبل از برکناری از سمت مدیرعامل شرکت نمایشگاههای بینالمللی به عنوان مجری پاویون ایران در گفتگو با رسانهها تاکید کرده بود، ماهیت اکسپو به هیچ وجه صنعتی یا تجاری نیست و این رویداد منحصراً یک المپیک فرهنگی جهانی محسوب میشود.
بالغ بر ۷۰ درصد فضای پایون ایران منحصراً متعلق به محتوای فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی است و فقط ۳۰ درصد فضای پاویون ایران متعلق به دیگر بخشها از جمله بخشهای صناعت و معدن و هایتک است. اصولاً این بخشها معمولاً چندان اهمیت و جایگاهی محتوای کلی پاویون ایران نداشته و اساساً لازم نبوده چندان به آن پرداخته شود؛ با این وجود حتی به مفاهیم فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نیز آنطور که شایسته و بایسته ایران است پرداخت نشده است.
اما رسانههای ایران هم نوشتند که صرفنظر از معماری عجیب و غریب پاویون ایران که بیشتر کشورهای بادیهنشین عرب را تداعی میکند، بیبرنامگی و کجسلیقگی برگزارکنندگان در معرفی تاریخ و دستاوردهای ایران بسیار آزاردهنده است تا جایی که مورد اعتراض بسیاری از بازدیدکنندگان ایرانی قرار گرفته است.
افزودن دیدگاه جدید