تماسهای مردم با خط مشاوره ۱۴۸۰ کاهش یافت
مدیرکل مشاوره و امور روانشناختی سازمان بهزیستی یکی دیگر از دلایل کاهش میزان تماسها با سامانه مشاوره تلفنی ۱۴۸۰ را ناشی از فعالتر شدن مراکز مشاوره حضوری عنوان کرد و گفت: در شش ماهه اول سال، مراکز مشاوره حضوری فعال شدند و عده زیادی به این مراکز مراجعه میکنند، به همین دلیل میزان تماسهای تلفنی تعدیل شده است.
به گزارش سیتنا، بهزاد وحیدنیا در گفتوگو با ایسنا، با بیان اینکه از ابتدای شیوع ویروس کرونا میزان تماس با سامانه مشاوره تلفنی ۱۴۸۰ افزایش پیدا کرده است، اظهار کرد: مردم در این دوران با اضطراب زیادی مواجه شده بودند و سعی میکردند از هر طریقی اطلاعاتی در این زمینه کسب کنند و به همین نسبت میزان تماسها افزایش پیدا کرد.
از سوی دیگر از طریق رسانهها خط تلفنی ۱۴۸۰ معرفی و به مردم اطلاعرسانی شد که این خط میتواند در زمینه ارائه مشاوره پاسخگوی مردم باشد و این موضوع هم باعث افزایش سطح تماسها شد.
وی ادامه داد: از سوی دیگر به دلیل قرنطینه و محدودیت رفت و آمد، استقبال عمومی به سمت مشاورههای تلفنی و خدمات آنلاین بیشتر شد و همه این عوامل باعث افزایش تماسها با مشاورههای تلفنی ۱۴۸۰ شد.
چرا تماسهای مردم با ۱۴۸۰ کم شد؟
مدیرکل مشاوره و امور روانشناختی سازمان بهزیستی کشور در ادامه ضمن ارائه گزارشی از وضعیت تماسها با سامانه مذکور طی شش ماه گذشته بیان کرد: بررسی میزان تماسها نشان میدهد که در شش ماهه ابتدای سال جاری میزان تماسها نسبت به شش ماه سال گذشته کمتر شده است؛ دلایل متعددی میتوان برای این امر متصور شد.
از جمله اینکه مردم در خصوص سبک زندگی شرایط حاضر سازگارتر شده باشند. واکسیناسیون عمومی تقویت شده است و کسب و کارها باز شده و روال زندگی نسبت به سال گذشته عادیتر شده است. همچنین ممکن است به نوعی عادیسازی اتفاق افتاده باشد. باید در نظر داشت نمیتوان صرفا کاهش تماسها را به معنای بهبود سلامت روانی مردم تلقی کرد.
وحیدنیا یکی دیگر از دلایل کاهش میزان تماسها با سامانه مشاوره تلفنی ۱۴۸۰ را ناشی از فعالتر شدن مراکز مشاوره حضوری عنوان کرد و گفت: در شش ماهه اول سال، مراکز مشاوره حضوری فعال شدند و عده زیادی به این مراکز مراجعه میکنند، به همین دلیل میزان تماسهای تلفنی تعدیل شده، اما در مجموع نسبت به قبل از شیوع بیماری کرونا میزان تماسگیرندگان با سامانه ۱۴۸۰ بیشتر شده است.
زنان عمده تماسگیرندگان با ۱۴۸۰
اختلالات خلقی و اضطراب عمده علت تماسها
به گفته وی، بررسی وضعیت تماسگیرندگان با سامانه یاد شده در شش ماهه ابتدای سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل نشان میدهد که بیشتر تماسگیرندگان با سامانه «زنان» هستند و بیشترین رنج سنی مربوط به جوانان و میانسالان است.
مدیرکل مشاوره و امور روانشناختی سازمان بهزیستی کشور درباره عمدهترین علت تماس با سامانه ۱۴۸۰ نیز اظهار کرد: عمدهترین تماسها مربوط به اختلالات خلقی، اضطراب و مشکلات هیجانی است.
وحیدنیا با بیان اینکه در بحث مشکلات روانی و اجتماعی نیز بیشترین تماسها مربوط به حوزه مشاوره خانواده، مشاوره کودک و دریافت راهنمایی در زمینههای مختلف اختصاص دارد، یادآور شد: در بحث مشاورههای خانواده عمدتا مشکلات مربوط به مسائل والدین با فرزندان، مسائل بین همسر و مشکلات بین افراد با اعضای خانوادهشان است.
وی در بخش دیگری از این گفتوگو، درخصوص زمان فعالیت سامانه ۱۴۸۰ اظهار کرد: مشاوره ۱۴۸۰ در سراسر کشور فعال است و مردم میتوانند از هشت صبح تا ۱۲ شب در هر جایی از کشور با این سامانه تماس بگیرند. همچنین لازم است اطلاع رسانی در خصوص خدمات روانی اجتماعی به صورت مستمر تداوم یابد.
مدیرکل مشاوره و امور روانشناختی سازمان بهزیستی کشور اعلام کرد که در حال حاضر فعالیت مراکز در زمینه مشاوره تلفنی تابع دریافت مجوز و رعایت استانداردهای ابلاغی سازمان بهزیستی است . روانشناسان، مشاوران یا مراکز مشاوره تحت نظر سازمان که بخواهند در زمینه مشاوره تلفنی هم ارائه خدمت کنند میتوانند از سازمان بهزیستی مجوز دریافت کنند.
انتهای پیام
افزودن دیدگاه جدید