کدخبر :252161 پرینت
19 آذر 1399 - 23:09

کرونا و صنعت ICT؛ چالش‌ها و فرصت‌ها

شیوع ویروس کرونا، چهره اقتصادی جهان را دگرگون کرده و بحران‌ها و چالش‌های قابل تأملی را در صنایع مختلف رقم زده است؛ اما در کنار این چالش‌ها، تغییراتی نیز در روند زندگی مردم جهان، به عنوان مخاطبان اصلی صنایع، ایجاد شده است که برای برخی از صنایع، نه تنها یک تهدید، بلکه یک فرصت تلقی می‌شود.

متن خبر

مهندس سعید صفوی، مدیرعامل گروه تجارت الکترونیک عرش گستر، در ادامه‌ی سرمقاله‌ی شماره‌ی 61 ماهنامه نسل چهارم، نوشت:
به دنبال همه‌گیری کووید-19، میزان اعتماد جامعه جهانی نسبت به فناوری‌های دیجیتال تا حد زیادی افزایش یافته است و در این میان، صنایع فعال در حوزه فناوری ارتباطات و اطلاعات، فرصت‌های قابل توجهی را در راستای رشد خود به دست آورده‌اند، به نحوی که شکل‌گیری یک بازار رقابتی در این بخش چندان دور از انتظار نخواهد بود.
حیات اقتصادی جهان در گرو ارتباطات
طبق گزارشی که مؤسسه تحقیقاتی IDC در فوریه 2020 ارائه داده است، اگر بخواهیم سناریوی بدبینانه تأثیر کووید-19 را در نظر بگیریم، انتظار می‌رود رشد هزینه جهانی صنعت IT تا پایان سال 2020 معادل 3 تا 4 درصد کاهش یابد. طبق گزارش مذکور، در اوایل شیوع این ویروس، تجارت سخت‌افزاری تحت تأثیر بوده است و با ادامه این روند، حوزه‌های نرم‌افزاری و خدماتی نیز در دایره این تأثیر قرار گرفته‌اند. اما این یک سوی داستان است. طی ماه‌های گذشته شاهد این روند نیز بودیم که فعالان حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات، راهکارهایی را جهت همگام کردن زندگی انسان با ویروس کرونا ارائه داده‌اند. صنعت ICT با نشان دادن انعطاف در مقابل این بحران و ارائه راه‌حل‌هایی که بر پایه ارتباطات از راه دور هستند، یکی از گزینه‌های مورد توجه تجارت جهان برای حفظ بقا بوده است.
شیوع ویروس کرونا و تداوم آن در جهان، چهره بسیاری از صنایع را تغییر داده و میزان فروش، عملکرد و زنجیره تأمین آنها را با چالش‌های جدی همراه کرده است، اما به نظر می‌رسد صنعت فناوری ارتباطات و اطلاعات، امکان حیات را برای تجارت جهان فراهم کرده است و با استفاده از ابزارهای مبتنی بر فناوری در فضای دیجیتال، زندگی تجاری جهان را در این شرایط بحرانی، تضمین می‌کند.
تأثیر کووید-19 بر صنعت مخابرات
لزوم ارتباطات از راه دور در شرایط کنونی بیش از هر زمان دیگری احساس می‌شود. مردم در قرنطینه خانگی به سر می‌برند و رعایت فاصله اجتماعی تقریبا در تمام نقاط جهان ترویج می‌شود. بر این اساس، صنعت مخابرات تأثیر بسزایی از بحران کروان پذیرفته است و به نظر می‌رسد برای همگام شدن با نیازهای کنونی مردم جهان، باید شتاب بیشتری پیدا کرده و راهکارهای کارآمدتری را ارائه دهد. البته روند پیشرفت صنعت مخابرات در بسیاری از نقاط جهان قابل مشاهده است و بسیاری از فعالان این صنعت به منظور افزایش انعطاف‌پذیری خود در مقابل شرایط ناشی از ویروس کرونا، بر ارائه نسل پنجم شبکه تلفن همراه  (5G) متمرکز شده‌اند.
افزایش کاربرد؛ افزایش انعطاف‌پذیری
این روزها استفاده از شبکه سر به فلک کشیده است و کاربران زیادی در سراسر جهان بسیاری از فرایندهای ارتباطی خود را در این فضا انجام می‌دهند، به همین دلیل نیز به موازات افزایش کاربرد، شاهد افزایش انعطاف شبکه‌های مخابراتی فعال در حوزه فناوری هستیم. فعالان صنعت فناوری ارتباطات سعی در بالا بردن کیفیت خدمات خود دارند و خصوصا با افزایش تماس‌های صوتی و تصویری، شاهد جهش قابل توجهی در کیفیت صدا و نرخ اتصال هستیم. افزایش تقاضا، تأمین‌کنندگان صنعت IT را در سراسر جهان به تکاپو واداشته است تا با نشان دادن انعطاف در سیستم‌های ارتباطی خود و افزایش خدمات و خصوصا بالا بردن کیفیت آنها، در فضای رقابتی تازه‌ای حضور پیدا کنند.
ارتقاء خدمات مشتری
با توجه به فرصت‌های جدیدی که در صنعت ICT ایجاد شده است، ارائه یک تجربه خوب برای مشتریان، مهم‌ترین رویکردی است که فعالان این صنعت باید اتخاذ کنند. بر همین اساس نیز بسیاری از شرکت‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات، از طریق ارائه برخی ابزارهای ارتباطی به صورت رایگان یا کم‌هزینه، بالا بردن کیفیت خدمات، افزایش ظرفیت و ... سعی دارند در این بازار جایگاهی را برای خود به دست بیاورند. به نظر من افزایش خدمات به مشتریان باید در دستور کار شرکت‌های فعال در حوزه ارتباطات داخلی نیز قرار بگیرد تا شاهد شکل‌گیری یک فضای رقابتی و زنده در این صنعت باشیم. صنعتی که به نظر می‌رسد به رغم شیوع ویروس کرونا و پیامدهای بحرانی ناشی از آن، فرصت‌های جدیدی را برای رشد در اختیار خواهد داشت.
جهان، به رغم کرونا، به ICT وابسته است
در پایان دوباره متذکر می‌شوم که گسترش ویروس کرونا، تبعات منفی زیادی را در اقتصاد جهان در پی داشته است. کافی است نگاهی به صنایع پرکاربرد سال گذشته و دوران پیشاکرونا داشته باشیم تا عمق زیان‌های ناشی از این ویروس را درک کنیم. کووید-19 قیمت جهانی نفت را تحت تأثیر قرار داده و فراز و فرودهای زیادی را در بازار سرمایه ایجاد کرده است؛ صنایع پرکاربردی مانند گردشگری افول کرده‌اند؛ پروازهای زیادی لغو شده و هتل‌های بسیاری در سطح جهان خالی مانده‌اند که همه این موارد، شرایط وخیمی را برای اقتصاد جهان رقم زده‌اند.
در این میان، صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات، تا حد قابل قبولی توانسته است دایره اقتصادی جهان گرفتار کرونا را وسعت بخشیده و بسیاری از فعالیت‌های اقتصادی را در فضای ارتباطی مبتنی بر فناوری ادامه دهد. شکی نیست که همه صنایع جهان به ارتباطات متکی هستند. در دنیایی که عنصر ارتباط، عامل شیوع یک ویروس خطرناک است، صنعت ICT راهکارهای قابل توجهی را مقابل ما قرار داده است تا بتوانیم با حفظ فرایندهای ارتباطی دیجیتال، اقتصاد جهانی را از خطر ورشکستگی نجات دهیم.
انتهای پیام

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.