برگزاری کلاسهای درسی رایگان برای دانش آموزان بیبضاعت
رضا منایی، معلمی که در توسعه گسترش عدالت آموزشی اقدام به کمک داوطلبانه به دانش آموزان نیازمند میکند، گفت: اتفاق مثبت در آموزشوپرورش ایجاد راههایی برای شناسایی دانش آموزان قوی در خانوادههای ضعیف است که باید آموزش و پرورش بتواند اینها را تشخیص بدهد و جداسازی و حمایت کند.
به گزارش سیتنا، رضا منایی با حضور در مجله تصویری و خبری نگاه گفت: آموزگار پایه ششم هستم در سال 1367 از تربیتمعلم وارد مدرسه شدم و شروع به فعالیت کردم و هماکنون در حدود 32 سال سابقه کار در حوزه تعلیم و تربیت دارم.
وی ادامه داد: شغل معلمی نیاز به عشق و علاقهای وافر دارد دانش آموزان بهعنوان امانت در اختیار ما هستند و ما باید بتوانیم خیلی خوب از این امانتها مراقبت کنیم و آنها را راهنمایی کنیم تا به منزلگاه هدف برسند. منبعد از 32 سال کار در حرفه معلمی، هنوز علاقهمندم که در کنار دانش آموزان و در کلاس درس باشم و بتوانم از این طریق خدمتی به جامعه کنم.
منایی افزود: در کنار برخورد مناسب اولیاء، عملکرد یک معلم میتواند دانش آموزان را به تلاش وادار کرده و آنها را به تحصیل علاقهمند کند .استفاده از روشهای مختلف در تدریس، فیلمهای آموزشی، برگزاری اردوهای دانشآموزی، برقراری ارتباط بین دروس مختلف مثلاً ارتباط درس ریاضی با درس دینی یا فارسی و ...به ماندگاری مطالب درسی در ذهن دانش آموزان کمک میکند.
وی در مورد اقدامات انجام شده در حوزه گسترش عدالت آموزشی در منطقه تدریس خود گفت: منطقه دو شهر تهران از نظر اقتصادی دارای وضعیت مناسب است اما دانشآموزانی هستند که از جاهای مختلف در این منطقه ساکن شدهاند و یا از لحاظ خانوادگی در شرایط پرداخت مالی نبودند که این دانش آموزان را شناسایی میکردم و برای آنها کلاس رایگان تشکیل میدادم و وقتی دانشآموز نتیجه آزمون یا ارزشیابی علمی خود را با بچههای دیگر مقایسه میکرد و میدید که از لحاظ علمی بالاتر رفته، بسیار باانگیزهتر از قبل به درس خواندن ادامه میداد.
منایی در پاسخ به این سؤال که کلاسهای رایگان دانش آموزان را در ساعات اداری یا خارج ساعات اداری برپا میکردید؟ گفت: مدیریت مدرسه بعد از شناسایی دانش آموزان، مسئله را با اداره منطقه در میان میگذاشت و مجوز لازم برای برگزار کردن کلاس را میگرفت و معمولاً بعد از ساعت کار مدرسه این کار را برای دانش آموزان بهطور رایگان انجام میدادم حتی دانشآموزانی داشتم که شرایط حضور در مدرسه را نداشتهاند و من در منزل دانشآموز حاضر شدم و بهطور رایگان بادانش آموز کارکردم.
وی گفت: اگر عشق و علاقه در کار معلمی باشد، بحث اقتصاد چندان رنگ و بویی نخواهد داشت. ارزش کار معلمی برای من این است که حس کنم دانشآموزی مبحث درسی را بهطور کامل فهمیده و از کلاس خارج میشود و این را اصلاً با مبلغ مالی جایگزین نخواهم کرد. از ابتدای ورودم به تربیتمعلم، عاشق شغل معلمی بودم و باگذشت زمان سالبهسال علاقه من به کلاس و دانشآموزانم بیشتر شد. من از دلوجان برای دانشآموزانم کار میکنم و این مسئله را دانشآموزانم و اولیای آنها درک میکردند و درک متقابل آنها، برای من ایجاد انگیزه میکرد.
منایی ادامه داد: بسیاری از دانشآموزانم را که در سالهای قبل بهطور رایگان در کلاسهای مدرسه شرکت میکردند، بعد از چند سال در پستها یا مشاغل مختلف میبینیم و این برای من بسیار با ارزش است که ببینم تلاش شبانهروزی من چگونه در جامعه یا آینده دانشآموزانم تأثیرگذار خواهد رود.
وی گفت: اتفاق مثبت در آموزشوپرورش ایجاد راههایی برای شناسایی دانش آموزان قوی در خانوادههای ضعیف است که باید آموزش و پرورش بتواند اینها را تشخیص بدهد و جداسازی و حمایت کند.
وی مطالبه خود از مسئولان را حمایت از معلمان برای توانایی بیشتر در انجام وظیفه بیان کرد و گفت: من مطمئن هستم که بسیاری از معلمان حاضرند از صمیم قلب به دانش آموزان خود از نظر درسی و مالی کمک کنند و اگر آموزش و پرورش بتواند از معلم حمایت کند ما قادر خواهیم بود بیش ازآنچه امروز هست از توانمندیهای معلمان در ارتقاء نظام آموزشی کشور استفاده کنیم.
منایی ادامه داد: در شرایط امروز کشور و شیوع بیماری کرونا و تعطیلی مدارس، آموزش را رها نکردم و از طریق فضای مجازی با دانش آموزانم در ارتباط هستم و آموزش را از این طریق با آنها ادامه خواهم داد. در ارتباط فضای مجازی سعی کردم ارتباط دوسویه را همانند آنچه در کلاس درس بوده حفظ کنم ولی با همه اینها عدم حضور دانش آموزان در کنارم، برای مدت طولانی بسیار سخت است.
وی در پایان ضمن تشکر از تلاش همه مردم مخصوصاً پزشکان، پرستاران و نظامیان گفت: وظیفه خودم میدانم که من هم در این ایام در کنار این گروه باشم و با ادامه آموزش از طریق فضای مجازی و تدریس در منزل و ارسال فیلم برای معلمان و دانش آموزان و اولیا کمک کنم که دانش آموزان از درس و تحصیل عقب نمانند. انشالله که با کمک هم بتوانیم این بیماری را شکست بدهیم و دوباره در کنار هم با دانشآموزان در کلاس درس جمع شویم و بتوانیم آیندهسازان این کشور را پرورش بدهیم.
انتهای پیام
افزودن دیدگاه جدید