کدخبر :242493 پرینت
17 اسفند 1398 - 12:31

اجرای پروژه «ارائه‌ی سند تحول دیجیتال کشور» با همکاری پژوهشگاه ICT در آینده نزدیک

رئیس پژوهشکده سیاست‌پژوهی و مطالعات راهبردی فاوا پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات، ضمن تشریح پروژه‌های جاری در پژوهشگاه از برخی پروژه‌های مهم و تعیین‌کننده در پژوهشکده متبوعش خبر داد و گفت: سند تحول دیجیتال به زودی تکمیل می شود.

متن خبر

به گزارش سیتنا، دکتر علیرضا یاری در خصوص اجرای پروژه «برنامه راهبردی پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات در راستای برنامه توسعه فاوای کشور گفت: در این پروژه، جایگاه پژوهشگاه در زیست بوم پژوهش حوزه فاوا تعیین شده و مشخص می گردد که  برای بهبود این جایگاه چه برنامه ای باید اتخاذ شود.  

وی ادامه داد: پژوهشکده سیاست پژوهی و مطالعات راهبردی فاوا بر روی فناوری های مختلف در هر پژوهشکده که مطرح و بررسی می شود، به پژوهش می پردازد تا بخشی از نیازهای آنها در جهت تدوین راهبردها و سیاست های مورد نیاز را تامین کند.

یاری در خصوص آخرین وضعیت پروژه های نقشه راه فناوری های نوظهور حوزه فاوا، گفت: بررسی تمام پروژه های مذکور در این پژوهشکده به پایان رسیده و تحویل شده است.

وی همچنین در خصوص پروژه های جاری در حوزه سیاستگذاری و تنظیم بازار حوزه فضای مجازی خبرداد و گفت: در حال حاضر ۳ پروژه جاری در خصوص سیاست های کلان فضای مجازی، موضوع محتوا و موضوع فین تک ها در حال اجرا هستند که به سفارش مرکز ملی فضای مجازی می باشد.

یاری افزود: موضوع نظام نظارت تنظیم مقررات حوزه ارتباطات نیز از جمله پروژه های حوزه سیاستگذاری و تنظیم بازار هست که به سفارش سازمان تنظیم مقررات شروع شده است.

وی ادامه داد: پژوهشکده در خصوص مشاوره به شرکت های تابعه وزارت در قبال تحول دیجیتال و نقشه راه خدمات فعال بوده است. وی همچنین از شروع چند پروژه در این خصوص خبر داد.

تدوین نقشه راه فناوری برای فاوای کشور

رئیس پژوهشکده سیاست پژوهی و مطالعات راهبردی فاوا پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات، همچنین از آغاز پروژه ای با نظر معاونت نوآوری فناوری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات که با همکاری مرکز تحقیقات سیاست های علمی کشور در حال انجام است، خبر داد و افزود: قرار است مرکز تحقیقات سیاست های علمی، فناوری های مرتبط با صنعت فاوا را به شکل یکپارچه مدنظر قرار داده و نقشه راه فناوری را برای صنعت تعیین کند.

وی افزود: این پروژه در این پژوهشکده تعریف شده است که در همکاری با آنها، یک نقشه راه فناوری برای صنعت فاوای کشور ارائه خواهد شد تا ضمن دربرگیری تمام موارد به دلیل وابستگی و اشتراکات و همچنین منابع محدود، آنها را اولویت بندی کنیم.

یاری افزود: ما در نهایت به دنبال آن هستیم تا نقشه راه فناوری اطلاعات وزارت ارتباطات را تعیین کنیم زیرا این مساله مهمترین نقش را در آینده داشته و نیاز به تمرکز مضاعف دارد.

پروژه تدوین سند تحول دیجیتال

یاری در ادامه اظهارات خود، تدوین سند تحول دیجیتال را از پروژه های حائز اهمیت دیگری عنوان کرد که پژوهشکده متبوعش به آن ورود کرده است و گفت: در حال حاضر پروژه ای با عنوان تدوین سند تحول دیجیتال داریم که با کمک دانشگاه تهران در حال انجام آن هستیم و در آن به بررسی روند تحول دیجیتال در کسب و کارهای متفاوت پرداخته و تاثیرگذاری آن در صنایع متفاوت از ابعاد متفاوت را بررسی خواهیم کرد.

وی پیرامون اهمیت پروژه تحول دیجیتال خاطرنشان کرد: هم اکنون نداشتن سطح مناسبی از زیرساخت های فناوری اطلاعات در کسب و کارها یک مشکل اساسی به شمار می رود زیرا کسب و کارها به سمتی در حال حرکت هستند که غالب آنها مانند بانک ها و یا شرکت های بزرگ، وابستگی شدیدی به این فناوری پیدا کرده و این نشان دهنده اهمیت تحول دیجیتال سازمان ها بوده و این نیاز در آنها به شدت احساس می شود که از زیرساخت فناوری اطلاعات مناسبی برای توسعه کسب و کار خود برخوردار شوند.

یاری با بیان اینکه به دنبال استخراج نقشه راه تحول دیجیتال کشور هستیم، گفت: با وجود اینکه مشتری اصلی این پروژه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات است اما در این نقشه راه، سایر نهادها و وزارتخانه ها مانند بهداشت، کشاورزی و غیره مدنظر قرار خواهد گرفت؛ وی اضافه کرد: دانشگاه تهران به عنوان مشاور اصلی در تدوین این سند با پژوهشکده سیاست پژوهی و مطالعات راهبردی همکاری می کند.

انتهای پیام

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.