کدخبر :214467 پرینت
29 خرداد 1397 - 00:50

بازدید میلیاردی از تلگرام با فراگیری فیلترشکن‌ها

در ۲۷ اردیبهشت ماه بازدیدها از تلگرام دوباره به اوج خود یعنی به مرز ۱.۷میلیارد و ارسال مطالب به یک میلیون و ۶۰۰مطلب رسید.

متن خبر

به گزارش سیتنا، روزنامه ایران نوشت: «وقتی تلگرام ۱۰ اردیبهشت ماه فیلتر شد، مسئولان از کاهش تعداد کاربران و بازدید‌کنندگان این شبکه اجتماعی خبر دادند اما بعد از گذشت چند روز با این که عده‌ای کماکان بر میزان کاهش کاربران و بازدیدکنندگان از این شبکه اجتماعی خبر می‌دادند، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در پستی اینستاگرامی با انتشار نموداری اعلام کرد که بازدید و استفاده کاربران از تلگرام تنها بعد از دو روز بعد از اعمال فیلترینگ به‌ دلیل استفاده از فیلترشکن دوباره به روزهای اوج خود رسیده است. این نمودار نشان می‌داد که در روز اعمال فیلترینگ در ۱۰ اردیبهشت ماه آمار بازدید از کانال‌های تلگرامی کاهش چشمگیری پیدا کرده و از نزدیک به ۲ میلیارد بازدید از بیش از ۹۰۰ هزار کانال (در روز ۹ اردیبهشت ماه) به ۹۰۰ میلیون بازدید رسیده است اما بعد از دو روز و در روز ۱۳ اردیبهشت ماه و استفاده فراگیر کاربران از فیلترشکن این رقم به مرز ۱.۱ میلیارد بازدید بازگشته و در ۲۷ اردیبهشت ماه به اوج خود یعنی ۱.۷ میلیارد (یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون) بازدیدکننده در روز رسیده است.

در اینجا این سؤال مطرح می‌شود که نموداری که وزیر به آن استناد کرده است توسط چه مجموعه‌ای و چگونه به دست آمده است و تا چه میزان قابل اعتماد است؟ این سؤال‌ها را ابتدا از محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات جویا شدیم که وی ما را به آزمایشگاه شبکه‌های اجتماعی دانشگاه تهران به مدیریت «مسعود اسدپور» ارجاع داد.

«ایران» با اسدپور درباره آمار و ارقامی که درباره شبکه اجتماعی تلگرام از سوی مسئولان منتشر می‌شود، گفت‌و‌گو کرده است.

بازگشت به روزهای اوج با فیلترشکن

مسعود اسدپور، رئیس آزمایشگاه شبکه‌های اجتماعی دانشگاه تهران، درباره نموداری که وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به آن استناد کرد، گفت: این نمودار بازدید از کانال‌های عمومی تلگرام را نشان می‌دهد که به وسیله سامانه پایش با عنوان «هشتگ» به‌ دست آمده که محصول آزمایشگاه شبکه‌های اجتماعی دانشگاه تهران است.

اسدپور با بیان این که به مدت دو سال است که با این سامانه، کانال‌های عمومی در تلگرام را رصد و بازدید کاربران و تعداد مطالبی را که در کانال‌های عمومی منتشر می‌شود، روزانه در کانالی به‌ نام تلگرافی به آدرس (@tlrphy) منتشر می‌کنیم، افزود: تلگرام از آنجایی که یک رابط برنامه‌نویسی (API) را در این شبکه اجتماعی فراهم کرده است، از این‌ رو می‌توان اطلاعات کانال‌های عمومی آن را رصد و میزان بازدید و مطالب منتشر شده در این کانال را به صورت آمار و اعداد و ارقام روزانه، هفتگی و ماهانه ارائه داد.

مدیر گروه فناوری اطلاعات دانشگاه تهران با بیان این که آمارها از منظر بازدید و تولید مطالب تهیه می‌شود، افزود: میزان بازدیدهای تلگرام و میزان انتشار مطلب نسبت به قبل از فیلتر تلگرام در نوسان (کاهش و افزایش) بوده است، به طوری که در روز اعمال فیلترینگ (۱۰اردیبهشت ماه) آمار بازدید از کانال‌های تلگرامی کاهش چشمگیری پیدا کرد. به عبارتی آمار بازدید از بیش از ۹۰۰ هزار کانال در تلگرام که در روز ۹ اردیبهشت ماه به عدد ۲ میلیارد می‌رسید، در روز فیلترینگ به رقم ۹۰۰میلیون بازدید رسید. مشاهدات ما نشان می‌دهد این روند کاهش در روز ۱۲ اردیبهشت ماه به کمترین میزان مراجعه یعنی حدود۶۰۰میلیون کاربر رسید.

رئیس آزمایشگاه شبکه‌های اجتماعی دانشگاه تهران در ادامه به آمارها اشاره کرد و گفت: همان‌طور که گفته شد آمار بازدید و بارگذاری مطالب از روز ۱۳اردیبهشت ماه افزایش یافت؛ به‌ طوری که طبق مشاهدات آمار بازدید در این روز به ۱.۱ میلیارد و بارگذاری مطالب یک میلیون و ۳۰۰ هزار رسید. با ادامه افزایش بازدیدها در ۱۹ اردیبهشت ماه آمارها به ۱.۳ و ارسال مطالب به یک میلیون و ۵۰۰ هزار رسید تا این که در ۲۷ اردیبهشت ماه بازدیدها از تلگرام دوباره به اوج خود یعنی به مرز ۱.۷میلیارد و ارسال مطالب به یک میلیون و ۶۰۰مطلب رسید. مجدداً با ادامه نوسان‌ها در ۱۹خرداد بازدیدها کاهش داشت و به ۱.۰۱میلیارد و ارسال مطالب به یک میلیون و ۴۲۰هزار مطلب رسیده است. ۲۰ خرداد ماه این رقم ۱.۳۱میلیارد (یک میلیارد و ۳۱۰میلیون) بازدید ثبت شد و میزان آمار بازدید‌ها در ۲۱ خردادماه به ۱.۰۸ میلیارد و در ۲۳خردادماه ۱.۲۱ میلیارد رسید.

وی در ادامه با بیان این که کاهش انتشار مطالب به اندازه کاهش بازدیدها نبود و ارسال مطالب از ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار مطلب به یک میلیون و ۴۰۰ هزار مطلب کاهش یافت، گفت: علت این موضوع آشنایی ادمین‌های کانال‌ها با فیلترشکن بود ولی وقتی در روزهای بعد کاربران نیز کم کم فیلترشکن‌ها را نصب کردند از این‌رو دوباره بازدیدها و ارسال مطالب افزایش یافت.

رئیس آزمایشگاه شبکه‌های اجتماعی دانشگاه تهران با بیان این که هنوز آمار بازدیدها به روز ۲۷ اردیبهشت ماه (۱.۷ میلیارد) نرسیده است، گفت: افت و خیزها در نمودار نشان دهنده کارکرد فیلترشکن‌ها و قدرت شناسایی سامانه ضد فیلترشکن‌ها است. روزهایی که فیلترشکن کاربران توان مقابله با فیلترینگ  ندارد، افت بازدیدکننده وجود دارد. بعد از این که کاربران سراغ فیلترشکن‌های جدید می‌روند دوباره مطالب و بازدیدها بالا می‌رود. در مقابل سامانه ضد فیلترینگ با تغییر روزمره با فیلترشکن‌ها مقابله می‌کند و این جنگ به صورت دائم ادامه دارد.

اسدپور با اشاره به این که نوسان در میزان بازدیدهای تلگرام دلایل دیگری مانند تعطیلات آخر هفته، رویدادهای مهم مانند جام جهانی، مناسبت‌های مختلف مانند ماه رمضان نیز دارد، افزود: آمارها نشان می‌دهد که وقتی ۱۸اردیبهشت ماه آمریکا از برجام خارج شد بازدید از تلگرام افزایش یافت، به‌ طوری که بازدیدها نسبت به‌روز قبل این اتفاق که ۱.۱ میلیارد بازدید بود، به ۱.۳ میلیارد و ارسال مطالب از یک میلیون و ۴۰۰ هزار به یک میلیون و ۵۰۰ هزار مطلب رسید. یا وقتی ۵ خردادماه ناصر ملک مطیعی درگذشت آمار بازدید از تلگرام نسبت به روز قبل از ۱.۱میلیارد به ۱.۲ میلیارد و ارسال مطالب از یک میلیون و ۴۰۰ هزار به یک میلیون و ۵۰۰ هزار مطلب رسید.

رئیس آزمایشگاه شبکه‌های اجتماعی دانشگاه تهران گفت: تا زمان تنظیم مصاحبه (۲۶ خرداد ماه)، بیش از ۱۹۱ هزار کانال به روزرسانی شده است. در ۲۴ ساعت گذشته همین روز یک میلیون و ۴۸۰ هزار مطلب با متوسط ۷مطلب در هر کانال منتشر شده است. تعداد بازدید‌های اصلی از کانال‌های عمومی به روز شده به ۱.۲۴ میلیارد رسیده و به طورمتوسط نیز هر مطلب ۸۸۸ بار بازدید شده است.

دریافت اطلاعات، علت مراجعه کاربران به تلگرام

مسعود اسدپور درباره چگونگی محاسبه این آمار و ارقام نیز گفت: با سامانه پایش، مطالب تمام کانال‌های عمومی که در هر روز منتشر می‌شود دریافت شده و آمار بازدید مطالب با هم تجمیع می‌شود. این عدد همان عددی است که روزانه گزارش می‌شود. البته با مکانیزمی که در سرویس تلگرام وجود دارد بازدید هر فرد از یک مطلب فقط یک بار شمرده می‌شود حتی اگر این مطلب در کانال‌های خصوصی یا در چت‌ها بازنشر شده و توسط یک کاربر در جاهای مختلف مشاهده شود، تنها یک بازدید برای آن فرد شمارش می‌شود. البته در مورد تعداد مطالب از آنجایی که اعداد و ارقام گزارش شده فقط کانال‌های عمومی را در نظر می‌گیرد، بنابراین کانال‌های خصوصی و چت‌ها، کل ترافیک تلگرام را دربرنمی‌گیرد پس می‌توان گفت آمار و ارقام بازدید و تولید محتوا در کل بیش از این اعداد است.

اسدپور درباره این که وزیر ارتباطات اعلام کرده‌اند که از ۴۰ میلیون کاربر تنها یک میلیون از تلگرام خارج شده‌اند، چگونه محاسبه شده است، گفت: کانال‌های عمومی فارسی زبان قبل از فیلتر تلگرام سرجمع ۱.۲ میلیارد عضو داشته‌اند. در نتیجه ۴۰ میلیون کاربر فارسی تلگرام هر یک به‌ طور متوسط در ۳۰ کانال عضو بوده‌اند. در حال حاضر این آمار ۳۰ میلیون کاهش عضویت نشان می‌دهد. بر این اساس می‌توان به صورت احتمالی گفت نزدیک به یک میلیون کاربر از تلگرام خارج شده‌اند.

مدیر گروه فناوری اطلاعات درباره علت مراجعه کاربران به تلگرام گفت: آمارها نشان می‌دهد که کانال‌های خبری و سرگرمی در صدر بازدیدها از سوی کاربران قرار دارد به عبارتی طبق بررسی‌های موضوعی، تقریباً یک سوم کانال‌ها به موضوعات خبری، یک سوم به موضوعات سرگرمی و یک سوم دیگر به بقیه موضوعات مانند علمی، ادبی، آموزشی، اطلاعات عمومی و... اختصاص دارد.

وی افزود: کاربران به‌دنبال دریافت اطلاعات و خبر هستند و اگر آن چه جست‌و‌جو می‌کنند را در رسانه‌های رسمی پیدا نکنند به تلگرام مراجعه می‌کنند. بعد از فیلتر تلگرام، به‌دلیل اتفاقاتی همچون خروج آمریکا و نوسانات ارزی، بازدید و عضویت در رسانه‌های معاند نظام بیشتر از قبل شده است. حتی آمار عضویت یکی از کانال‌های معاند نظام نشان می‌دهد که قبل از فیلترینگ این کانال یک میلیون و ۳۵۰ هزار عضو داشت، روز فیلتر تلگرام به یک میلیون و ۴۰۰ هزار رسید و در آخرین آمار در ۲۸ اردیبهشت عضویت بیش از یک میلیون و۵۰۰ هزار نفر را نشان می‌دهد. این آمار نشان دهنده نگرانی مردم برای کسب اطلاع از منابع مختلف و کنار هم گذاشتن آنها برای رسیدن به درک واقع گرایانه‌ای از وضعیت موجود است.

رئیس آزمایشگاه شبکه‌های اجتماعی دانشگاه تهران در ادامه درباره کاهش رنک جهانی تلگرام که از سوی برخی از مسئولان اعلام شد نیز گفت: از آنجایی که بیشترین کاربران این شبکه را ایرانیان تشکیل می‌دهند طبیعی است که با اعمال فیلترینگ رتبه آن کاهش یابد. رتبه این شبکه اجتماعی در زمان تهیه این گزارش از ۵۰۷ به ۵۶۴ نزول کرده و مطمئناً در روزهای آینده پایین‌تر هم خواهد رفت.

اسدپور در پاسخ به این سؤال که آیا این آزمایشگاه آماری از وضعیت بازدیدهای پیام رسان‌های داخلی دارد و در این زمینه نیز پایش انجام می‌دهد؟ گفت: پیام رسان‌های داخلی مکانیزمی که تلگرام برای کسب اطلاعات به‌صورت خودکار فراهم کرده است، ندارند و شاید به این دلیل باشد که این کار برای پیام رسان‌های داخلی از اولویت برخوردار نیست شاید هم از قصد نمی‌خواهند اطلاعاتی از این فعالیت‌ها منتشر شود. دلیل دیگر آن ممکن است نگرانی از مخاطرات امنیتی ارائه چنین امکاناتی باشد. مهم‌تر این که پایش و رصد و ارائه آمار و ارقام باید دقیق باشد و اعلام این آمار به‌صورت روزانه مسئولیت بالایی ایجاد  می‌کند.»

انتهای پیام

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.