کدخبر :212284 پرینت
09 اردیبهشت 1397 - 13:30

شیوه‌ای عجیب برای پول‌شویی در سایت مشهور فروش آنلاین

در سایت آمازون کتاب‌هایی شناسایی شده‌اند که هیچ‌گونه ارزش محتوایی ندارند و تا هزاران دلار نیز قیمت‌گذاری شده‌اند که احتمالاً بهانه‌ای برای پول‌شویی باشند. در یکی از این موارد مبلغ ۲۴ هزار دلار برای فروشنده‌ای جعلی و ناشناس واریز شده است.

متن خبر

به گزارش سیتنا، کتاب‌هایی بی‌محتوا با نام یک نویسنده در سایت آمازون موجود است که هزاران دلار را عاید فروشندگان جعلی کرده است. در یکی از این موارد مبلغ 24 هزار دلار برای فروشنده‌ای جعلی و ناشناس واریز شده است.

در سایت آمازون بخشی با عنوان «فضای خلاقه خود انتشاری» وجود دارد که کاربر می‌تواند به صورت مستقیم عناوین مختلف کتاب را که حاوی هرگونه مطلبی باشد، مستقیماً فراهم کند و باعث می‌شود کتاب‌های جعلی با مبلغ تعیین شده توسط فروشنده به فروش برسد.

برای عناوین قیمت بالا، نویسنده می‌تواند تا 60 درصد برای کتاب‌های چاپی و 70 درصد برای کتاب‌های الکترونیکی حق امتیاز دریافت کند. از آنجاکه خرده‌فروش اینترنتی نیازمند ارائه هویت مالیات‌دهنده معتبر از تمام ناشرانش است، یک نویسنده خوشنام را انتخاب کرده و با ارائه جعلی مشخصات وی و با بهره از شماره امنیتی اجتماعی او و تحت نامش یک کتاب را در فضای سایت آمازون منتشر می‌کند.

همین مورد برای «پاتریک ریمز» نویسنده شناخته شده حوزه تجاری ساکن امریکا زمانی هویدا شد که سایت آمازون برگه مالیاتی برای او فرستاد مبنی بر اینکه این نویسنده در سال 2017 دهها هزار دلار از آمازون دریافت کرده است. «ریمز» که طی سال 2017 تنها چند صد دلار از نوشتن کتاب‌های تجاری به دست آورده بود، وقتی نام خود را در سایت آمازون جست‌وجو کرد، متوجه شد به تعداد نیمی از کتب نوشته شده او که به طور رسمی منتشر شده، همزمان در همان بخش «فضای خلاقه» سایت آمازون منتشر و به فروش رسیده است. یکی از این موارد با مبلغ 555 دلار با محتوایی که توسط کامپیوتر خلق شده، تحت نام وی به فروش رسیده بود. «ریمز» محاسبه کرده بود که از این «کتاب مسخره» طی 11 هفته دهها نسخه در همین بخش سایت آمازون به مبلغ هر جلد 555 دلار به فروش رسیده که گواه علنی پولشویی در این زمینه است.

«برایان کرِب» روزنامه‌نگار، اولین بار این موضوع پولشویی در حوزه کتاب را افشا و منتشر کرد و پس از آن به‌سرعت بسیاری از آن کتب کذایی با قیمت‌های چند صد دلاری از صفحه فروش آمازون حذف شدند اما هنوز بسیاری از کتاب‌های مشکوک در سایت آمازون هستند از جمله: «بهانه‌ای ضعیف برای عنوانی خوب: دروغ گفتم، اثر بونگو شامالاما دینگدونگ» که به مبلغ 250 دلار به صورت کتاب چاپی که متن کتاب سرشار از سطور تکراری است یا «روزی روزگاری پسربچه‌ای جوجه‌ای رو توی گاراژ دنبال می‌کرد» یا کتابی با عنوان «وفور طغیان در زندگی جاودانه من»؛ کتابی تنها 24 صفحه‌ای که با قیمت 2 هزار و 999 دلار به فروش می‌رسد.

انتهای پیام

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.