کدخبر :196727 پرینت
24 بهمن 1395 - 17:03

سرویس‌های ارزش افزوده تلفن کدامند؟

برخی مشترکان تلفن ثابت نسبت به این موضوع که در قبض‌های آنها بندی به عنوان سرویس‌های ارزش افزوده ذکر شده و رقمی به این بخش اختصاص یافته اظهار گلایه می‌کنند. معمولا این افراد بدون داشتن اطلاعات لازم این سرویس‌ها را مورد استفاده قرار داده‌ و در نهایت ملزم به پرداخت هزینه‌های مربوطه شده‌اند.

متن خبر

به گزارش سیتنا، خدمات ارزش افزوده (Value Added Service) که بر بستر تلفن ثابت ارائه شده و در قبض‌های تلفن ردیفی مجزا را به خود اختصاص می‌دهند، شامل سرویس‌هایی فرعی هستند که تعرفه آنها از سرویس های استاندارد مانند صدا و فکس بیشتر است. البته علاوه بر تلفن ثابت به طور کلی خدمات ارزش افزوده می‌توانند در هر صنعتی مورد بهره برداری قرار گیرند.

در مرحله مفهومی صنعت مخابرات، خدمات ارزش افزوده به طور معمول به پیشنهاد و تحریک کاربران برای استفاده هر چه بیشتر از خط تلفن خود منجر شده و  برنامه ریزی اپراتورها برای کسب درآمد از میانگین کاربران ARPU را به همراه دارد.

برای تلفن های همراه تکنولوژیهایی مانند سرویس پیام کوتاه  (SMS)، سرویس چند رسانه ای ( MMS) و دسترسی به اطلاعات ( Data) معمولاً به عنوان خدمات ارزش افزوده به شمار می رفته‌اند. اما در سالهای اخیر سرویس پیام کوتاه، سرویس چند رسانه ای بیش از گذشته کاربرد یافته که می توان پیش بینی کرد که در آینده این خدمات از رده خدمات ارزش افزوده خارج شود.

سرویس‌های ارزش افزوده تلفن ثابت از مواردی مانند قصه‌گوی تلفنی تا موارد دیگر گسترده‌اند اما نمونه ای از سرویس های ارائه شده در این فضا طبق اعلام شرکت مخابرات عبارت است از :

سرویس فکس اینترنتی: این سرویس به مشترک امکان می‌دهد  ارسال و دریافت نمابر بدون نیاز به دستگاه نمابر و خط تلفن را تجربه کند یا  شماره‌ی نمابر اختصاصی خود را داشته و از وضعیت ارسال نمابر با SMS و ایمیل مطلع شود.

 سرویس آوای انتظار تلفن ثابت: در صورتی که مشترک مایل باشد به جای شنیدن صدای بوق تلفن، از پیام های صوتی و یا آهنگ استفاده کند،   می تواند این سرویس را فعال کند .

سرویس منشی تلفنی اینترنتی: این سرویس  نوعی تلفن گویای تحت وب است که  امکان پاسخگویی به سوالات مشتریان و نیازهای آنان و ثبت پیام صوتی مورد نظر را حتی در زمانی که امکان پاسخگویی به تلفن وجود ندارد، فراهم می‌کند.

سرویس‌های آموزشی محتوا محور: در این گروه از سرویس‌ها در بخش‌های مختلف فرهنگی، مذهبی، اقتصادی، اجتماعی  و ... خدماتی به مشترکان ارائه می‌شود که بر اساس اظهارات مشترکان بخش قابل توجهی از هزینه‌هایی که به طور ناخواسته یا حداقل ناآگاه در قبض‌های مشترکان اعمال شده مربوط به این بخش می‌شود.

 در این ارتباط در بخش فرهنگی خدماتی چون نوای مولانا، شاهنامه‌ی فردوسی، ندای حافظ، اشعار شاملو، ندای سهراب، اشعار نیما، گلستان سعدی، خاطرات جنگ دکتر الهی قمشه‌ای، تقویم تاریخ، در بخش مذهبی: استخاره‌ی گویا، استخاره‌ی زنده، ختم قرآن، نهج البلاغه، آموزه‌های استاد مطهری، نواهای مذهبی، ندای ولایت، ندای حکمت، اوقات شرعی، ندای وحی، پاسخگویی به مسائل شرعی قابل دسترسی است. در حوزه اقتصادی نیز نرخ ارز، سکه و طلا، تبلیغات و نیازمندی‌ها به مشترک ارائه می‌شود.

در حوزه اجتماعی: نظرسنجی، امور بهزیستی، صدقات تلفنی و در بخش بهداشتی / سلامتی: کمک‌های اولیه، تقویم بارداری، ندای بهداشت، ندای سلامت، مبارزه با اعتیاد ارائه می‌شود.

علاوه بر این موارد امکان ارائه مشاوره در زمینه‌های مختلفی چون ازدواج، مشاوره حقوقی، مشاوره روان‌شناسی، مشاوره چاپ و نشر، مشاوره صنعتی، مشاوره پزشکی و مشاوره ترک اعتیاد نیز در قالب این سرویس مهیاست.

سرویس پخش پیام صوتی: عنوان سرویس ارزش افزوده دیگری است که امکان ارسال پیام‌های تلفنی با کامپیوتر به یا گیرنده های دیگر در یک لحظه ر ا فراهم کرده و  امکان برقراری تماس با لیستی از شماره‌ها و اعلام پیغام‌های خاص از قبیل بدهی قبوض، وام‌ها و مناسبت‌های ویژه را مهیا می‌کند.

در این میان بخشی از سرویس‌های ارزش افزوده شرایطی دارند که برای استفاده از آنها مشترک باید درخواست خود را ثبت کرده و شخصا هزینه‌های مربوطه را پرداخت کند.

اما برخی سرویس‌ها مانند سرویس‌های آموزشی محتوا محور دارای شرایطی هستند که پس از شماره‌گیری هزینه‌های آنها لحاظ می‌شود و ممکن است مشترک بدون آنکه اطلاع داشته باشد، در قبض خود با هزینه‌هایی مواجه شود که همین موضوع ایجاب میکند مشترکان اطلاعات لازم در این زمینه را کسب کرده و به سایر افرادی که به خط تلفن دسترسی دارند و به ویژه کودکان اطلاعات مربوطه را منتقل کند.

انتهای پیام

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.