کدخبر :194741 پرینت
28 مهر 1395 - 10:36

اعتیاد به دنیای مجازی را جدی بگیریم

روزنامه همدلی در شماره سه شنبه 27 مهر در یادداشتی به قلم آیدین ریاضی نوشت: در اواخر دهه 1980، اولین سرویس تجاری اینترنتی یعنی دایل آپ در ایالات متحده راه اندازی شد. قطعاً فناوری اینترنتی در 25 سال گذشته آن قدر زیاد پیشرفت کرده است که واژه دایل آپ باعث می شود بیشتر افراد کز کرده و خود را عقب بکشند.

متن خبر

به گزارش سیتنا، در این مطلب می خوانیم: البته یکی از جذابیت های اصلی برای اتصال به اینترنت، توانایی تماس و اتصال بهتر با جهان اطراف ما بوده و هنوز هم است. برای مثال، اینترنت به ما این اجازه را داد که ایمیل هایمان را به عنوان یک جایگزین برای فرایند زمان بر ارسال نامه از طریق پست، ارسال کنیم. رسانه های اجتماعی بر پایه همین پیش درآمد بنا نهاده شد.این اعلامیه ماموریت فیسبوک است«ماموریت فیسبوک این است که به مردم برای هم رسانی(اشتراک گذاری) قدرت بدهد و جهان را بازتر و متصل تر کند.
مردم از فیسبوک برای وصل به دوستان وخانواده استفاده کنند و آنچه را که در جهان اتفاق می افتد کشف کرده و آنچه را که برای آنها مهم است هم رسانی کرده و ابراز کنند»این خلاصه آن چیزی است که اکثر سایت های شبکه اجتماعی برای رسیدن به آن تلاش می کنند و هیچ شکی نیست که عموم مردم در مقابل جهانِ رسانه های اجتماعی سر فرود آورده اند و شاید هم کمی بیشتر از سر فرود آوردن. آمارهای اخیر نشان می دهند 63 درصد از کاربران امریکاییِ فیسبوک هر روز وارد حساب کاربری خود می شوند
(Log in) در حالی که 40 درصد از کاربران در هر روز در دفعات متعددی وارد صفحه خود در فیسبوک می شوند.همه ما دلایل خودمان را برای استفاده از رسانه های اجتماعی داریم. برخی از ما دوست داریم به استاتوس های به روز شده و عکس ها نگاهی سرسری بیندازیم در حالی که دیگران از این سایت ها به عنوان راهی برای ابراز عواطف و یا به عبارت بهتر، بیرون ریختن عواطف و احساسات خود استفاده می کنند.
اما بر اساس گفته های دکتر شانون ام روچ از دانشگاه بندیکتین در میسا(ایالت آریزونا)، یکی از دلایل اصلی که ما از رسانه های اجتماعی استفاده می کنیم پرت کردن حواس از خود و تسکین کسالت است.او می گوید«بنابراین هر بار که یک نفر وارد این سایت ها می شود رسانه اجتماعی در حال دادن توان دهی به فرد است»برای آنهایی که استاتوس های روزانه ارسال(پست) می کنند توان دهی و تقویت پی در پی در اَشکال نظراتِ(comments) تشویق کننده و پسندیدن ها(likes) برای شان می رسد. و البته ما می دانیم رفتار هایی که پیوسته در حال تقویت شدن هستند تکرار خواهند شد پس برای کسی که این عادت را خود بسط داده بسیار سخت است که به راحتی همان عادت را متوقف (و یا ترک) کند.این رفتار می تواند منجر به اعتیاد به فیسبوک شود.
در واقع، چنین رفتاری آن چنان شایع است که پژوهشگران، معیار روانشناسی را برای سنجش اعتیاد به فیسبوک به وجود آورده اند که «معیار اعتیاد به فیسبوک بِرگ» نامگذاری شده است. سال گذشته، سایت اخبار پزشکی امروز، گزارشِ مطالعه ای را منتشر کرد که توضیحات بالقوه برای اعتیاد به شهرت فیسبوک را ارایه می داد.تیم پژوهش هدایت شده توسط دار مِشی از دانشگاه فری آلمان دریافتند افرادی که بازخوردهای مثبت در فیسبوک درباره خودشان دریافت می کردند فعالیت قوی تری در مغز (آنها)مشاهده می شد _ ناحیه ای که مربوط به پردازش پاداش است._ این فعالیت قوی تر با استفاده بیشتر از فیسبوک همبستگی داشت.
از این مطالعات چنین به نظر می رسد که خیلی از کاربرانی که به فیسبوک معتاد هستند از این سایت به عنوان راهی برای جلب توجه و بالا بردن عزت نفس استفاده می کنند. اما آیا این رفتار تاثیرات منفی روی سلامت روانی و بهبودی دارد.
انتهای پیام

برچسب ها

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.