کدخبر :194612 پرینت
05 دی 1395 - 21:51

هدیه میلیاردی بابانوئل به اسپانیایی‌ها

لاتاری اسپانیا هر سال در آستانه کریسمس یک قرعه‌کشی ویژه دارد که به آن ال گوردو می‌گویند. ال گوردو بزرگترین لاتاری کریسمسی دنیا است، اما یک برنده ندارد، جایزه بین هزاران نفر تقسیم می‌شود.

متن خبر

به گزارش سیتنا، امسال مبلغ کل جایزه حدود ۲ میلیارد و ۳۰۰ میلیون یورو بود. از این رقم حدود ۵۶ میلیون دلار به ساکنان شهر پینوس پوئنته در گرانادا در جنوب اسپانیا رسید. پینوس پوئنته شهر نسبتا محرومی است که حدود یک‌سوم ساکنانش بیکار هستند.

هر بلیت ال گوردو یک عدد پنج رقمی دارد، که به تعداد زیاد (به صورت سری) چاپ می‌شود. بهای هر بلیت ۲۰۰ یورو است. برای اینکه ارزان‌تر شود، هر بلیت را به ده بلیت ریزتر ۲۰ یورویی تقسیم می‌کنند.

ال گوردو به اسپانیایی یعنی "چاق". لاتاری "چاق" از رسوم کریسمس است. مردم معمولا شراکتی بلیت می‌خرند. دوست و خانواده و همکار پول می‌گذارند و در بخت‌آزمایی شرکت می‌کنند.

در شرایطی که نرخ بیکاری در اسپانیا حدود ۱۹ درصد است، بردن ال گوردو بالقوه زندگی هزاران نفر را زیرورو می‌کند.

بهترین نمونه در قرعه‌کشی امسال شهر کوچک پینوس پوئنته است که با بودجه سالیانه ۸ میلیون یورو، یک شبه ۵۶ میلیون یورو برده است. پینوس پوئنته ۱۳ هزار نفر جمعیت دارد، با نرخ بیکاری ۲۹ درصد. در ال گوردوی امسال ۴۵۱ بلیت ۲۰ یورویی با شماره برنده ۰۴۵۳۶ در این شهر فروخته شده بوده که هر کدام ۱۲۵ هزار یورو برده‌اند.

بلافاصله پس از اعلام نتیجه مردم شهر به خیابان‌ها ریختند و به شادی پرداختند. آن‌طور که در گزارش‌ها آمده، بسیاری از برنده‌ها از خانواده‌های فقیر شهر بوده‌اند.

یکی از برنده‌ها به روزنامه ال پریودیکو گفته بود پول برای کادو خریدن هم نداشته، اما حالا می‌تواند به همه خانواده‌اش کمک کند.

خوزه انریکه مدینا، شهردار پینوس پوئنته، به خبرگزاری فرانسه گفته: "۵۶ میلیون یورو برای شهری که در بحران اقتصادی آسیب جدی دیده پول زیادی است. جایزه به آدم‌های مختلف رسیده، به خانواده‌هایی که واقعا به کمک نیاز داشتند."

البته برنده اصلی بلیت ۶۶۵۱۳ بود که در یک دفتر لاتاری در مادرید فروخته شده بود.

این شماره روی ۱۶۵۰ بلیت ۲۰ یورویی چاپ شده بوده که هر کدام ۴۰۰ هزار یورو برده است.

از جمله برندگان این بلیت کارکنان دفتر مرکزی حزب سوسیالیست اسپانیا در مادرید بودند. حزبی که در دو انتخابات پیشین (دسامبر ۲۰۱۵ و ژوئن ۲۰۱۶) از حزب راست‌میانه شکست خورد.

پس از اعلام نتیجه ال گوردو، شناسه رسمی حزب سوسیالیست روی توییتر نوشت: "پایانی خوش برای سالی سخت."

انتهای پیام

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.