بازار داغ تبلیغ جاذبههای جنسی در کانالهای تلگرام! (+تصاویر)
جنبه و باجنبه نمیشناسد. میگویند تبلیغاتمان تضمینی است و ال و بل و حرفهای دیگر. برای اینکه اعضای گروه یا کانال خود را افزایش دهند و حال چه هدفی در پشت این کانالها جا خوش کرده است را باید از ادمینها یا مدیران آن سوال کرد. ولی استفاده ابزاری از مقولهای به نام «مسایل جنسی» در جامعه ایرانی، چه پیامدهایی میتواند داشته باشد؟
به گزارش سیتنا، خبرنامه دانشجویان ایران با این مقدمه نوشت: جملاتی همچون تبلیغات تضمینی در تلگرام؛ جوک و عکس و فیلمهای اونجوری با عدد +18 و استفاده از جملات تحریک کنندهای مثل زیر 18 سال ممنوع... بدو بیا تا پر نشده، پیامهایی را میتواند در برداشته باشد؟ آیا اشاره به این جملات و استفاده از آنهاست که کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه بررسیهای خود را از سر میگیرد و از سرور اصلی تلگرام میخواهد که محتوای غیر اخلاقی آن با توجه به آنچه که مدنظر مسئولان ایران است، حذف کند و برای این کار به آنها فرصت میدهد؟
عکسها و فیلمهایی است که در این کانالها رد و بدل میشود. از زیر و بمهای ارتباط جنسی گرفته تا عکسهای بیحجاب بازیگران برای اینکه بتوانند رنگ و لعابی به کانال خود بدهند. گاهی از کلیپهایی صحبت میکنند که در آن حرکت ناشایستی از فلان بازیگر و بهمان خواننده سر زده است یا نزده است. عکسهایی که با فتوشاپ یا غیر فتوشاپ در این فضا دست به دست میچرخد و شاید بهانه را بیش از پیش به دست مسئولان میدهند برای اینکه این درگاه ارتباطی اثرگذار فیلتر و مسدود شده و در نهایت یک تابلوی تعطیل است بر سر در آن آویخته شود. آیا این پدیده به ناهنجاری تبدیل میشود؟ آیا نوعی بیماری اجتماعی نام میگیرد؟ یا تب بازار داغی تلگرام همه ادمینهای این دسته از کانالها را دربرگرفته است؟ تعداد اعضای بالای دویست یا سیصد هزار نفر در این کانال ها، چه معنایی دارد؟
نمیشود گفت که این یک پدیده ناهنجار هست. شاید نشان دهنده نیاز افراد بوده که در مورد مسایل جنسی آموزش لازم را نمیبینند و چون در این فضا فعالتر بوده و فکر میکنند این گروهها میتوانند نیازشان را پاسخ دهند. اتفاقا ناهنجاری در جامعه از این جهت است که خلائی که در بین جوانان وجود دارد و در جامعه به آن پاسخ داده نمیشود! اتفاقا یکی از بسترهایی زمینه مناسب رشد این ناهنجاری را دارد، دانشگاه است.
همیشه مسایل جنسی جذابیتهای خاص خود را داشته است؛ ورود به فضای دانشگاه برای یک دانشجوی جدیدالورود و خیل عظیم سوالات بی پاسخ در این زمینه باعث بروز این جذابیتها میشود. مسائل جنسی همیشه برای جوانان و دانشجویان جذابیت داشته و دارد؛ به خصوص اینکه در فضای دانشگاه، ارتباط متقابل و روزمره پسرها و دخترهای دانشجو زمینه سردرگمی ایجاد میکند.
این در حالی است که غیر از دو واحد تنظیم خانواده، مرجع دیگری برای پاسخ به سوالات دانشجویان وجود ندارد؛ بهتر است بگوییم اصلا مرجعی درنظر گرفته نشده که بخواهد پاسخگو باشد.
ناگفته نماند که همان دو واحد تنظیم خانواده نیز تغییر نام و ماهیت داده است و با عنوان «دانش خانواده»، بیشتر از آنکه به مسائل جاری دانشجویان در زمینه جنسی هم پاسخگو باشد، فقط ابعاد روحانی و معنوی زندگی و تشکیل خانواده را بررسی میکند.
از طرف دیگر ماهیت فضاهای مجازی این فرصت را فراهم میکند که دانشجو به آنچه میخواهد بداند مشرف شود و عدهای هم میخواهند کانال خود را گرم تر کنند و از این جملات و تبلیغات استفاده میکنند.
حال میشود جمعیت نیم میلیون نفری کانالهایی که از عناوین جذاب جنسی استفاده میکنند را در مقابل جمعیت چند صدنفری کانالهای خبری، پژوهشی، علمی و یا حتی نظری توجیه کرد.
در دانشگاهها که فضای انتخاب همسر و تشکیل خانواده وجود دارد، فضا متفاوت از سایر نقاط جامعه و در دسترس عموم است اما امروزه شبکههای اجتماعی حسابی سر و گوش مخاطبان خاص خود را – که روز به روز رو به افزایش است- مشغول کرده است.
این مسئله آنجایی مطرح می شود که رهبر انقلاب در دیدار ماه رمضان دانشجویان با اشاره به این مسئله می فرمایند: "هرچه که ما بتوانیم در جامعه مسئلهی مشکل جنسی جوانها را حل کنیم، این به نفع دنیا و آخرت جامعهی ما است؛ به نفع دنیا و آخرت کشور ما است"، یا حتی پیشتر ایشان در یک جمع دانشجویی با اشاره به رفع نیازهای جوانان این مسئله را به مسئولین گوشزد می کنند.
به هر حال با نگاهی به فضای بوجود آمده می توان به سادگی متوجه شد که با توجه به تبلیغات «سنگین» شبکه های مجازی باید در داخل دانشگاه به جای تنها عوض کردن نام یک درس از "تنظیم خانواده" به "دانش خانواده" یک راه حل جدی برای این مسئله که بدون شک در آینده - خوشبینانه- به یک بحران اجتماعی درخواهد آمد، اندیشیده شود.
انتهای پیام
افزودن دیدگاه جدید