کدخبر :17801 پرینت
26 آبان 1393 - 18:26

افشای پشت پرده‎ی شبکه‎های اجتماعی خارجی/ نجفی سولاری در گفت‎وگو با سیتنا: شبکه‎های اجتماعی داخلی از پشتیبانی قوی نظام سرمایه داری برخوردار نیستند/ اپراتورهای تلفن همراه برای برندسازی شبکه‌های اجتماعی داخلی اقدام کنند

متن خبر

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در امور فناوری اطلاعات، با اعلام صرف هزینه‌های گزاف و وارد شدن صدمات ناشی از استفاده از ابزارهای ارتباطی غیربومی برای کل کشور، حمایت از تولیدکنندگان اپلیکیشن ها را ضروری دانست و اذعان داشت: این نرم‌افزارها و اپلیکیشن‌ها طراحی شده تا خطرات ناشی از دریافت و ضبط اطلاعات توسط شبکه‌های خارجی کاهش یابد، پس باید حمایت از آنان بیشتر صورت گیرد.

 

دکتر "حسن نجفی سولاری" در گفت‌وگو با خبرنگار سیتنا (CITNA.IR) در خصوص نحوه‎ی برخورد با شبکه‌های اجتماعی در ایران، گفت: جمهوری اسلامی ایران هر شبکه‎ی اجتماعی خارجی را نهی و نفی نمی‌کند.

وی در ادامه افزود: اگر ما بتوانیم با شبکه‌های اجتماعی که سرور‌هایشان خارج از مرزهای ماست و قواعد فکری خود را دارند، مذاکره کنیم و از آنان بخواهیم شیوه‎ی کار خود را در درون کشور ما و با قواعد مورد تایید نظام جمهوری اسلامی ایران منطبق کنند، ارزشی می‌شوند.

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در تشریح این ارزش‌ها عنوان کرد: این ارزش‌ها، ارزش‌هایی است که از توافق پروتکلی با آن شبکه‌های اجتماعی حاصل شده است.

نجفی سولاری مذاکره با این شبکه‌ها را در سطح حاکمیتی و از سوی مسوولان ذی‌ربط دانست و گفت: به طور مثال وزارت ارتباطات یا وزارت ارشاد با یکی از شبکه‌های اجتماعی مذاکره کنند و ملاحظات ما را برایشان تشریح کنند و به آنان تاکید کنند که برای فعالیت رسمی در داخل ایران، ملزم به رعایت این موارد هستید.

استاد دانشگاه امام صادق (ع)، تصریح کرد: به طور مثال به مسوولان شبکه‎ی اجتماعی خارجی گفته شود که سرور باید داخل ایران باشد یا اگر یک مقام قضایی حکم کرد که اطلاعات نگهداری نشود، به این قواعد عمل کنند، زیرا این اطلاعات، سرمایه‌های شخصی افراد هستند و نباید توسط شبکه‌های اجتماعی، نگهداری و به امریکا و اسراییل فروخته شود؛ به عبارت دیگر آن شبکه‌ها برای فعالیت قانونی در ایران باید رعایت امنیت اطلاعاتی مردم را تضمین کنند. اگر پذیرفتند، فعالیت آنان در داخل کشور، هیچ ایرادی ندارد.

وی عرصه‎ی رقابت بین شبکه‌های اجتماعی داخلی و خارجی را نابرابر دانست و گفت: مثل این است که یک ماشین هشت سیلندر با توان بسیار بالا بخواهد در یک مسیر با یک ماشین قدیمی و خارج از رده مسابقه دهد، که این مقایسه بی عدالتی است.

دکتر نجفی سولاری در ادامه افزود: واتس آپ به عنوان یک شبکه‌های اجتماعی که پشت سرش اسراییل است، با پهنای باند 64k انواع خدمات را در داخل ایران به مخاطب ارائه می‌کند. کسی که در خارج از کشور این شبکه‌های اجتماعی را طراحی و اجرا کرده یک لابراتوار چند میلیاردی در اختیار دارد در حالی که جوانان ایرانی هیچ کدام از آن امکانات را در داخل ندارند و ما از آنان توقع داریم که واتس آپ ایرانی و بومی بسازند.

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با ارزیابی مثبت از فعالیت رو به جلو و تلاش جوانان با سواد در حوزه‎ی فناوری و ارتباطات در کشور، خاطرنشان کرد: در داخل کشور عده ای جوان مخلص، با سواد با تلاش بسیار و بودجه‎ی مالی بسیار اندک که قابل مقایسه با یک درصد از سرمایه‎ی شبکه‌های اجتماعی خارجی هم نیست، در حال فعالیت برای  طراحی شبکه‌های اجتماعی هستند.

استاد دانشگاه امام صادق (ع) با اشاره به فعالیت 18 شبکه‎ی اجتماعی داخلی در کشور، گفت: مردم باید احساس کنند اگر آنها در شبکه‌های اجتماعی داخلی اطلاعاتی از خود ثبت کردند، کسی آنها را ضبط نمی‌کند و از طرف دیگر به طور ملموس و عینی ببینند آن خدمات و امکاناتی که شبکه‌های اجتماعی خارجی به آنان ارائه می‌دهند نیز توسط شبکه‌های داخلی نیز تامین می‌شود.

دکتر نجفی سولاری با اشاره به نقش رسانه‌ها و تبلیغات موثر در ترویج استفاده از شبکه‌های اجتماعی موبایلی داخلی، اذعان داشت: برند شدن یک شبکه اجتماعی از طریق برجسته شدن و تبلیغ در رسانه‌های اجتماعی و خبری امکان پذیر است. رسانه‎ی ملی و سایت‎های خبری می‌توانند در اطلاع رسانی و ایجاد اطمینان در مخاطب برای استفاده از این شبکه‌های اجتماعی به جای شبکه‌های مشابه خارجی بسیار موثر باشند.

مشاور وزیر ارشاد در ادامه‎ی گفت‎وگو با خبرنگار سیتنا، با اشاره به همت و علاقه‎ی جوانان توانمند کشور در این حوزه، نیاز شبکه‌های اجتماعی به توان فکری این افراد را متذکر شد و گفت: با تمام این اوصاف برخی امکانات که توسط طراحان داخلی و جوانان این مرز و بوم با حداقل امکانات، در شبکه‌های اجتماعی داخلی ایجاد شده، اگر به یکی از شبکه‌های اجتماعی خارجی ارائه شود، به سرعت و با کمال میل آن را به مبالغ بسیار بالا خریداری می‌کنند.

دکتر نجفی در تایید حرکت نمادین و مثبت وزیر ارتباطات در رونمایی یکی از شبکه‌های اجتماعی داخلی در نمایشگاه تلکام، یادآور شد: در تلکام خود آقای وزیر از یکی از شبکه های اجتماعی داخلی رونمایی کرد که این تبلیغ بسیار خوبی بود. اما واقعیت آن است که شبکه‌های اجتماعی داخلی در مقابل شبکه‌هایی مانند واتس آپ، فیسبوک و ... از پشتیبانی قوی نظام سرمایه داری برخوردار نیستند.

وی در ادامه تصریح کرد: بنابراین مسوولان برای حضور جوانان باهوش و توانمند ایرانی در تولید شبکه‌های اجتماعی قابل رقابت با شبکه‌های اجتماعی موبایلی خارجی باید مقدمات و امکانات را فراهم کنند.

 

مشاور امور فناوری اطلاعات وزارت ارشاد، با اعلام صرف هزینه‌های گزاف و وارد شدن صدمات ناشی از استفاده از ابزارهای ارتباطی غیربومی برای کل کشور، حمایت از تولیدکنندگان اپلیکیشن ها را ضروری دانست و اذعان داشت: این نرم‌افزارها و اپلیکیشن‌ها طراحی شده تا خطرات ناشی از دریافت و ضبط اطلاعات توسط شبکه‌های خارجی کاهش یابد و گرفتاری نظام و حکومت از بین رود. پس باید حمایت از آنان بیشتر صورت گیرد.

وی در ادامه گفت‌وگوی  خود با  سیتنا، به نقش اپراتورهای تلفن همراه و رسانه در همراهی یکدیگر برای برندسازی شبکه‌های اجتماعی داخلی اشاره کرد و افزود: نقش اپراتورها در حمایت از این تولیدکنندگان حانز اهمیت است.

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان تاکید کرد: نهادهای حاکمیتی باید در حمایت از تولیدکنندگان اپلیکیشن‌های شبکه‌های اجتماعی کوشا باشند.

انتهای پیام

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.