شکایت پنهان مشترکان رایتل از قطع طولانی مدت تماس تصویری/ چه کسی پاسخگوی مطالبات مشترکان رایتل است؟
در شرایطی که به گفتهی رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، تماس تصویری فقط از خدمات شرکت رایتل نیست و امروزه بیشتر تلفنهای هوشمند دارای این قابلیت هستند، از اردیبهشت ماه سال گذشته، ارائهی تماس تصویری رایتل که مهمترین مزیت رقابتی این اپراتور است و به مدد آن میتوانست نسبت به کسب سهم حداکثری از بازار اقدام کند، متوقف شده و تاکنون تلاشها برای برقراری مجدد این سرویس بی نتیجه مانده است.
به گزارش خبرنگار سیتنا، اردیبهشت ماه سال ۸۹ شرکت تامین تلکام وابسته به شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی موفق شد با سرمایه گذاری داخلی، پروانهی فعالیت اپراتور سوم موبایل ایران را از آن خود کند که زمان لازم الاجرا شدن پروانهی این اپراتور پس از دریافت گواهی عدم تداخل فرکانس از رگولاتوری و پرداخت مبلغ حق الامتیاز اولیه، ۳۱ مرداد ماه سال ۸۹ بود و بر اساس آن، رایتل ۹ ماه فرصت داشت که بهره برداری تجاری از این شبکه را آغاز کند.
این اپراتور که اولین ارایه دهندهی خدمات نسل سوم تلفن همراه در ایران است تا ۲ سال یعنی خردادماه ۱۳۹۲ فرصت داشت که این خدمات را به صورت انحصاری ارائه دهد و سایر اپراتورها اجازهی حضور در این عرصه را نداشتند؛ اگرچه با موانعی که برای توسعه شبکه این اپراتور ایجاد شد، دورهی حفاظت اپراتور سوم تا شهریورماه امسال تمدید شد.
در همین حال، استقبال عمومی مردم از رایتل نشان دهندهی ارائهی نوع جدیدی از خدمات بود که جای خالی آن به خوبی احساس میشد. اما قطع تماس تصویری رایتل که به نوعی ویترین این اپراتور به حساب میآمد اگرچه سهم آنچنانی از درآمد رایتل را به خود اختصاص نمیداد، ولی روند افزایشی شمار مشترکان این اپراتور نوپا را متوقف کرد.
اردیبهشت ماه سال گذشته به دنبال ابلاغ کمیسیون عالی تنظیم مقررات فضای مجازی، تماس تصویری رایتل قطع شد، تا پس از ارائهی پیوست فرهنگی از سوی این اپراتور مجددا ارائهی این سرویس از سر گرفته شود. اگرچه مجید صدری مدیرعامل رایتل در نخستین میزگرد مطبوعاتیاش در سال گذشته به عنوان مدیرعامل این اپراتور تاکید کرد که قطع سرویس تصویری رایتل، کل کار این اپراتور را تحت تاثیر قرار داده و شاید با قطع این سرویس تفاوتی بین شرایط انحصار و عدم انحصار وجود ندارد.
در نهایت، اگرچه ارائهی پیوست فرهنگی وظیفهی این اپراتور نبود، ولی این پیوست از سوی رایتل آماده و در اختیار شورای عالی فضای مجازی قرار گرفت تا با بررسی پیوست فرهنگی مشکل ارائهی تماس تصویری این اپراتور مرتفع شود.
پیگیریهای چندین ماهه برای ارائهی نتیجهی جلسات شورا در خصوص این پیوست فرهنگی بی نتیجه ماند تا جایی که بهمن ماه سال گذشته دکتر "محمود واعظی" وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در جمع خبرنگاران از راهاندازی مجدد سرویس مکالمات تصویری رایتل خبر داد و گفت که هم اکنون نیز سرویسی با نام تماس تصویری مورد استفاده بسیاری از کاربران موبایل که از اپیلکیشن های کاربردی و نرم افزاری استفاده می کنند، قرار دارد و نباید در مورد تماس تصویری نسل سوم موبایل سخت گیری کرد؛ اگرچه این اقدام وزیر ارتباطات با واکنش هایی مواجه شد و پروسهی برقراری عمومی تماس تصویری رایتل در کمایی دیگر فرو رفت.
همزمان با بررسی موضوع تماس تصویری رایتل در شورای عالی فضای مجازی، کمیسیون صنایع و معاون مجلس و به دنبال آن کمیسیون فرهنگی مجلس نیز وارد موضوع شدند.
در تشریح آخرین روند پیگیری پروندهی رایتل در مجلس، دکتر "رضا رحمانی" رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفتوگو با خبرنگار سیتنا، گفت که طبق آخرین گزارش های ارائه شده به این کمیسیون، پیوست فرهنگی تماس تصویری رایتل آماده شده و در حال تحویل آن هستند و به امید خدا به زودی مشکل تماس تصویری این اپراتور حل خواهد شد.
در همین حال، "رمضانعلی سبحانی فر" رئیس کمیته مخابرات مجلس شورای اسلامی نیز در گفتوگو با خبرنگار "سیتنا" تاکید کرد که طبیعتا باید از تکنولوژیهای روز دنیا استفاده کرد و بهره گیری از تکنولوژیهای جدید اجتناب ناپذیر است.
در همین حال، دکتر "محمود واعظی" در پاسخ به سوال خبرنگار سیتنا در حاشیه مراسم افتتاح رومینگ ملی، در خصوص سرویس مکالمهی تصویری رایتل، گفت: در ارتباط با بحث مکالمه تصویری باید گفت که در گذشته خیلی خوب به این موضوع توجه نشده بود ولی اکنون تواناییهای بسیاری وجود دارد و خود اپراتورها نیز این قابلیت را دارند که برای ارتباط سالم این سرویس را به مشترکان خود ارائه کنند.
واعظی در خصوص آخرین وضعیت مکالمه تصویری رایتل نیز، اظهار کرد: این مساله در کمیتههای شورای عالی فضای مجازی در حال بررسی قرار دارد و با صحبتهایی که خود اپراتور سوم داشته آمادگی خود را اعلام کرده است که طبق خواسته این شورا و با رعایت موضوعات این سرویس را ارائه کند.
از موضوع تماس تصویری رایتل که بگذریم، اشتیاق زایدالوصف دو اپراتور دیگر برای ورود به نسل 3 قابل تامل است. اگرچه به گفتهی سبوحی معاون وقت بررسیهای فنی و صدور پروانه سازمان تنظیم مقررات ارتباطات رادیویی، در پروانهی اپراتورهای اول و دوم هیچ حقی برای ارتقاء به نسل سوم در پایان مدت انحصار دو ساله اپراتور سوم در نظر گرفته نشده است، اما اپراتورهای اول و دوم برای ارتقاء شبکه خود به نسل سوم در حال برنامه ریزی هستند تا با انجام تعهدات و شرایط مد نظر رگولاتوری اجازه ورود به نسل 3 را دریافت کنند.
حال مشخص نیست که این دو اپراتور دیگر در صورت دریافت مجوز نسل های بالاتر آیا امکان ارائهی خدمات تصویری که اپراتور سوم از ارائهی آن ماه ها محروم است را خواهند داشت یا باید با سایر خدمات نسل 3 منهای تماس تصویری کنار بیایند.
در نهایت با توقف ارائهی تماس تصویری رایتل، از یک سو خانوادهی بزرگ تامین اجتماعی با داشتن 37 میلیون نفر زیرمجموعه به عنوان سهامداران رایتل در راستای کسب سهم حداکثری از بازار توقع ارائهی این سرویس از سوی رایتل را دارند و از سوی دیگر مطالبهی مشترکان این اپراتور که طبیعتا به جهت ارائهی سرویس تماس تصویری، این اپراتور را انتخاب کرده اند، برقراری این سرویس در کوتاهترین زمان ممکن است؛ که امید میرود با رویکرد دولت تدبیر و امید در استفادهی مردم از تکنولوژیهای روز دنیا مشکل تماس تصویری رایتل هم برطرف و ارائهی این سرویس به مشترکان این اپراتور میسر شود.
انتهای پیام
افزودن دیدگاه جدید