گزارش کامل مراسم رونمایی از 5 کتاب ارتباطات و روابطعمومی
برای نخستین بار در تاریخ ارتباطات و روابطعمومی کشور و در یک مراسم پنج کتاب با موضوع ارتباطات و روابط عمومی رونمایی شد. این مراسم در پنجمین روز از هفته روابطعمومی با حضور استادان، علاقمندان و نویسندگان و مترجمان برگزار شد.
به گزارش پایگاه خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات "سیتنا"، گزارش کامل این مراسم را میخوانید:
سید غلامرضا کاظمی دینان: چرخه تولید و توزیع کتاب، حلقههای معیوب بسیاری دارد
سید غلامرضا کاظمی دینان رئیس ستاد برگزار هفته روابطعمومی با ابراز خرسندی از برگزاری این مراسم گفت: برای تخصصی شدن روابطعمومی و برای نقشآفرینی بیشتر آن، باید مدیران و کارشناسان آگاه و با معلومات تخصصی داشته باشیم که تنها راه رسیدن به آن، تولید علم در زمینه روابطعمومی است.
وی با اشاره به اینکه با آغاز فعالیت باشگاه مدیریت ارتباطات، سازوکار مناسبی برای توزیع کتابهای تخصصی ایجاد خواهیم کرد گفت: توزیع یکی از مسائل اساسی حوزه نشر و بویژه نشر تخصصی است گفت: چرخه تولید و توزیع کتاب، حلقههای معیوب بسیاری دارد که با همت و تلاش همه دستاندرکاران روابطعمومی، شناسایی و مرتفع خواهد شد.
کاظمی دینان، با اشاره به لزوم پاسداشت علم و عالمان از نویسندگان و مترجمانی که در حوزه تولید علم و ارتقای دانش مدیران و کارشناسان روابطعمومی فعالیت میکنند تقدیر کرد.
وی از امضای طوماری خطاب به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خبر داد تا هفته روابطعمومی در تقویم رسمی کشور گنجانده شود.
امیر عباس تقیپور: برای تولید کتابهای تخصصی روابطعمومی، کمبود نویسنده داریم
در این مراسم امیر عباس تقیپور دبیر ستاد برگزاری هفته روابطعمومی با اشاره به وضعیت حال تولید کتابهای تخصصی در حوزه روابطعمومی گفت: متأسفانه با کمبود نویسنده مواجه هستیم.
وی با اشاره به اینکه تولید محتوا ی تخصصی روابطعمومی به دلیل چندرشتهای بودن این دانش مستلزم برخوردای نویسنده از شناخت، تخصص و مهارت لازم از سایر علوم نیز میباشد گفت: یکی دیگر از کمبودهای آزار دهنده کمبود مترجم و ویراستار تخصصی است.
تقیپور به شکل و فرم کتابهای تخصصی نیز اشاره کرد و افزود: حتی در زمینه طراحی و گرافیک تخصصی روابطعمومی با کمبود هنرمند مواجه هستیم.
دبیر ستاد برگزاری هفته روابطعمومی از آمادگی انتشارات سیمای شرق برای انتشار 30 جلد کتاب تخصصی تا پایان سال 91 خبر داد و افزود: اگر کمیته ارزیابی انتشارات، محتوای تخصصی کتابها را تأئید کند برای انتشار هیچ مشکلی نداریم.
دکتر نامدار صداقت: چرا مدیران ما سواد رسانهای پایینی دارند؟
دکتر نامدار صداقت، مدیرکل روابطعمومی شهرداری تهران، دیگر سخنران این برنامه نیز در سخنانی با اشاره به ضعف نظریهپردازی در حوزه روابطعمومی، گفت: اگر چه این حوزه در سالهای اخیر با رشد بسیار خوبی همراه بوده و استادان بسیاری در حوزه ارتباطات و روابطعمومی فعالیت داشتهاند اما هیچ نظریه نو و جدیدی در این بخش دیده نمیشود.
وی ادامه داد: بسیاری از ما همواره با این سئوال مواجه هستیم که چرا مدیران ما سواد رسانهای پایینی دارند و نمیتوانند در این زمینه صاحبنظر باشند دلیل اصلی آن نیز برخورد ما با روابطعمومی به عنوان یک فن است تا یک علم. دکتر صداقت با بیان اینکه تعداد کتابهایی که به این حوزه میپردازند، محدود است، اظهار کرد: باید حوزه تولید آثاری که به گسترش روابطعمومی در قالب یک علم میپردازند، تقویت و آثار خوب و ارزشمندی تولید شود.
به گفته صداقت، رشته روابطعمومی اکنون در دو مقطع کاردانی و کارشناسی در دانشگاههای سراسر کشور تدریس میشود و برای این رشته به عنوان علمی ارزشمند و بنیادین هنوز مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا پیشبینی نشده است و مباحث موجود در این بخش عمیق و نظری نیستند.
وی اظهار کرد: انجمنها و تشکلهایی که در این حوزه فعالند باید برای پیشبینی تحصیلات عالیه رشته روابطعمومی برنامهریزی و رایزنی داشته باشند، زیرا برای خلق نظریههای جدید در این علم نیازمند تولیدات پژوهشی عمیق و کاربردی هستیم تا بتوانیم آثاری با غنای ارزشمند و موثر برای جامعه تولید کنیم.
دکتر محمد سلطانیفر: در این کتاب روشهای مختلف بازاریابی با ایمیل بیان شده است
دکتر محمد سلطانیفر یکی از مترجمان «کتاب مهارتهای ارتباطی مؤثر و بازاریابی رایانامهای» از سخنرانان این مراسم بود. وی گفت: از زمانی که تکنولوژیهای جدید به دنیای انسانها وارد شدند، تغییرات بزرگی در فضاهای مختلف زندگی ما ایجاد شد، زبان محاوره، نگارشها و بیان مردم نیز در این میان تغییر کرد.
وی ادامه داد: سال 2011 آماری در جهان منتشر شد که بر اساس آن بین تمام تکنولوژیهای موجود در فضای مجازی شامل شبکهها و رسانههای اجتماعی، ایمیلها، وبسایتها و ایمیلها در رتبه نخست ارتباطات مردم قرار دارند.
سلطانیفر با بیان اینکه فیسبوک با بیش از یک میلیارد نفر و توئیتر با 300 میلیون نفر عضو نتوانستهاند جایگاه ایمیل را بگیرند، اظهار کرد: روزانه حدود 170 میلیون ایمیل در سراسر جهان رد و بدل میشود و هنوز هیچ رسانهای جایگزین آن نشده و نتوانسته این فضا را پوشش دهد.
به گفته وی، در این میان در فضای مجازی بازاریابیهایی نیز به کمک ایمیلها ایجاد شدهاند و افراد از طریق آنها به امرار معاش و تجارتهای بزرگ جهانی مشغولند به گونهای که طبق آمار اعلام شده حدود 72 درصد استفادهکنندگان از تجارتهای ایمیلی بازگشت سرمایههای خود را خوب و خیلی خوب اعلام کردهاند.
سلطانیفر با بیان اینکه در این کتاب روشهای مختلف بازاریابی با ایمیل بیان شده است، عنوان کرد: چگونگی سرمایهگذاری در این حوزه، میزان سرمایهگذاری، چگونگی شناخت مشتری، استفاده از ادبیات مختلف برای مشتریان مختلف، چگونگی تولید محتوا و تکنیکهای مدیریت پرتال برای راهاندازی از دیگر مباحث این کتاب به شمار میآید. وی یادآور شد: این کتاب نوشته «شون مکفیت» است که با همکاری دکتر شهناز هاشمی و ناصر اسدی به زبان فارسی برگردانده شده است.
علیاکبر عبدالرشیدی: در کتابم رابطه گسسته دانشگاه و رسانه را بررسی کردهام
علیاکبر عبدالرشیدی که در مراسم رونمایی از کتابش با عنوان «سیر تکامل ژورنالیسم» سخن میگفت با تشکر از پروفسور یحیی کمالیپور که برای این کتاب مقدمه نوشته است تأکید کرد: در این کتاب رابطه گسسته دانشگاه و فضای واقعی رسانه در کشور با هدف فرهنگسازی برای دانشجویان، فعالان و کارشناسان حوزه رسانه نقد و بررسی شده است.
عبدالرشیدی با اشاره به انگیزههای خود از نگارش این کتاب، اظهار کرد: یکی از موضوعهای مورد علاقهام در طول سالها فعالیت در حوزه رسانه، خلاء موجود میان دانشگاهیان و فضای رسانه بود زیرا این گسست همیشه باعث شده است نتوانیم در فضای اجرایی و عملیاتی ژورنالیسم فعالیت داشته باشیم.
این فعال حوزه رسانه افزود: به عنوان مثال بسیاری از کسانی که در محیط دانشگاه تحصیل میکنند پس از فعالیت در محیط رسانهها از این موضوع گلایه دارند که چرا مباحثی مانند آزادی بیان و آزادی قلم در محیط کار وجود ندارد و چرا این حوزه با این میزان محدودیت روبهرو است.
عبدالرشیدی با بیان اینکه کتاب حاضر پاسخی به سئوالات رایج در این حوزه است، گفت: در این اثر، نخست تاریخچه کوتاهی درباره انواع وسایل ارتباط جمعی مانند رادیو، عکاسی و چاپخانهها ارایه دادهام تا دانشجویان و جوانانی که با این تاریخ آشنا نیستند، بتوانند با مطالعه متن به آگاهیهای خود بیفزایند.
وی با اشاره به مبحث سیر تحول ابزارهای رسانهای، عنوان کرد: معرفی انواع دوربینهای عکسبرداری و فیلمبرداری، دستگاههای SNG ، انواع ماهوارهها و... که افراد محدودی با آنها آشنایی دارند نیز در بخشی دیگر ارایه شده است.
عبدالرشیدی به معرفی انواع ژورنالیسم در کشورهای مختلف به عنوان دیگر سرفصل این کتاب پرداخت و گفت: چگونگی فعالیت در محیط ژورنالیستی، معرفی انواع قالبهای خبری در دنیا با ذکر کاربردهای هر یک از آنها در این بخش قرار دارد که میتواند منبع خوبی برای فعالان حوزه رسانه باشد.
به گفته وی، یکی دیگر از بخشهای کتاب معرفی شیوههای نظارت بر اخبار در کشورهای مختلف است که به موضوعهایی مانند سانسور، بازبینی و نظارت بر اخبار قبل و پس از انتشار اختصاص دارد.
دکتر غلامرضا آذری: ارتباطات به غیر از روابطعمومی و روزنامهنگاری، ابعاد گستردهای دارد
دیگر سخنران این نشست، دکتر غلامرضا آذری، ویراستار کتاب «بازاندیشی تمدن: ارتباطات و ترور در دهکده جهانی» نیز در سخنانی گفت: این کتاب را مرحوم دکتر مجید تهرانیان به رشته تحریر در آورده است که دکتر داوود آقارفیعی و مرجان اردشیرزاده ترجمه آن را به عهده داشتهاند و دکتر حسامالدین آشنا بر آن مقدمه نوشته است.
وی افزود: تهرانیان بر جریان فکری و روشهای ارتباطات کشور تأثیر مستقیم و نقش بهسزایی داشته و آثار ارزشمندی را در این حوزه به زبان انگلیسی نوشته است.
آذری با بیان اینکه کتابها و آثار تهرانیان علاوه بر ایران در کشورهای دیگر نیز مخاطب داشته است، عنوان کرد: وی سرمایه انحصاری ایران نیست و به کل دنیا تعلق دارد زیرا افکار و اندیشههای وی گسترده و جهانی بوده است.
دکتر آذری با بیان اینکه علم ارتباطات شاخهها و زیرشاخههای گستردهای دارد، اظهار کرد: در ایران این علم را فقط در دو حوزه روابطعمومی و روزنامهنگاری میشناسند، در حالی که ابعاد گستردهتری دارد و آن حوزهها نیز باید به مردم و جامعه ارتباطی معرفی شود.
آذری یادآور شد: تهرانیان خدمات زیادی را به ارتباطات کشور کرده است و این وظیفه ماست که کتابهای به جای مانده از وی را ترجمه و منتشر کنیم.
دکتر حمید ضیاییپرور: روابط عمومیها با استفاده از پرتال ایرانی سایتهای خود را تقویت کنند
دکتر حمید ضیاییپرور، نویسنده کتاب «پرتال ایرانی» گفت: این اثر به عنوان کتابی کاربردی برای مدیران روابط عمومی ادارهها و سازمانهای مختلف در حوزه بهروزرسانی و تقویت پرتالهای خبری به شمار میآید.
وی با بیان اینکه این اثر جلد سوم مجموعه تکنولوژیهای کاربردی روابطعمومی الکترونیک است، افزود: مدیران پرتالهای روابط عمومی میتوانند با استفاده از این کتاب، سایتها و وبسایتهای خبری خود را تقویت، توسعه و پرورش دهند.
این فعال حوزه رسانه ادامه داد: در هفت سال اخیر شاهد تلاشهای بسیاری از سوی دستاندرکاران حوزههای مختلف روابطعمومی برای ساخت پرتالها و بهروزرسانی آنها بودم و در این مدت متوجه شدم که فعالان این حوزه نیازمند نمونه و الگویی جامع برای کارهای خود هستند.
ضیاییپرور با بیان اینکه در این کتاب الگویی کامل برای این پرتالها تهیه کردهام، گفت: در ابتدا شاخصهای جهانی در این حوزه را معرفی کردهام، سپس چگونگی ارزیابی پرتالها به همراه ارایه مدلهای بومی از نمونه سایتهای موفق داخل کشور معرفی شده است.
وی با اشاره به ارایه نمونه کارهای خوب و موفق روابطعمومی سازمانها در این کتاب، اظهار کرد: برخی سازمانها کارهای خود را در قالب جشنواره و فستیوال ارایه کردند و من با حضور در این برنامهها، شاخصهای داوری را جمعآوری و به شکل یک مدل نمادین گردآوری کردم.
ضیاییپرور با بیان اینکه این مدلها در دو شرکت به صورت آزمایشی اجرا شدند، یادآور شد: بازخوردهای مثبت و منفی درباره این پرتالها را در دو جشنواره گردآوری و نتایج را در قالب یک تحقیق در کتاب ارایه کردهام تا خوانندگان از نزدیک با این نمونهها آشنا شوند.
به گفته وی، در این کتاب به صورت کلی چهار شاخص کلی و 60 زیرشاخه را در قالب یک مدل عملی معرفی کردهام تا هر دستگاهی بتواند فعالیت پرتال خود را به راحتی بررسی کند.
محمدصادق افراسیابی: صیانت از هویت ایرانی و اسلامی یکی از اهداف این کتاب به شمار میآید
محمدصادق افراسیابی نویسنده کتاب «مطالعات شبکههای اجتماعی و سبک زندگی جوانان» نیز درباره اثر خود توضیح داد: بخش عمده مطالب این کتاب با استناد به پاسخهای 9 هزار پرسشنامه که در میان اعضای شبکههای اجتماعی توزیع شده، نگارش شده است.
وی ادامه داد: آنچه در این کتاب بررسی شده همانگونه که از نام آن بر میآید، موضوع سبک زندگی ایرانی و اسلامی و تاثیرات عضویت در شبکههای اجتماعی و تغییرات به وجود آمده همزمان با این عضویت است.
افراسیابی با بیان اینکه صیانت از هویت ایرانی و اسلامی یکی از اهداف این کتاب به شمار میآید، عنوان کرد: این کتاب دو مخاطب عمده دارد، نخست سیاستگذاران و افرادی که در حوزه برنامهریزی و تدوین مباحثی مانند سبک زندگی فعالیت میکنند، سپس خانوادههایی که در شبکههای اجتماعی عضویت دارند و نسبت به این پدیده آگاهی درستی ندارند. وی اظهار کرد: هدف اصلی این کتاب بررسی رابطه موجود در شیوه زندگی مردم پس از عضویت در شبکههای اجتماعی است، اینکه در اوقات فراغت چه فعالیتی انجام میدهد، سبک پوشش آنها پس از عضویت در این شبکهها چه تغییری کرده است و مباحثی از این دست که نوعی آگاهی به مخاطب ارایه میدهد.
شهردار منطقه 7 تهران: روابطعمومیها باید زمینه فراگیر شدن ارتباطات در سازمانهایشان را فراهم کنند
دکتر رمضان میر عباسی شهردار منطقه 7 تهران دیگر سخنران این مراسم بود که با اشاره به اهمیت مدیریت ارتباط فراگیر افزود: روابطعمومیها باید زمینه فراگیر شدن ارتباطات در سازمانهایشان را فراهم کنند. وی گفت: در این مدیریت انسان موجودی اجتماعی و اقتصادی در نظر گرفته میشود و زندگی او نیز به مثابه یک فرآیند مورد توجه قرار میگیرد.
وی تأکید کرد: ارتباط فراگیر انسانیمحور رفتار ارزشسازی و فرهنگمداری است که به نظر من جزو بایدهاست و انتخابهای ما. از سوی دیگر میتوان آن را یک استراتژی نیز بدانیم که توانمندی ارتباطی ما را زیاد میکند.
دکتر سعید خال: حافظ در کلام خود بیش از 20 بار از عبارت پیام بهره برده است
دکتر سعید خال، حافظشناس و استاد ارتباطات نیز در سخنانی به ارائه مقالهای درباره مدل حافظ در روابطعمومی پرداخت. وی در بخشی از این سخنرانی با اشاره به حضور بیش از 600 ساله حافظ در میان اقشار جامعه ایرانی گفت: حرف و شیوه ارتباطی حافظ در تمام این سالها کهنه نشده است و او توانسته به عنوان خالق یک رسانه برتر و تاثیر گذار به واقع یک روابطعمومی تأثیرگذار را ایجاد کند. بر همین اساس برای شناخت حافظ به عنوان یک انسان هوشمند و خردورز باید دیوان او را مورد دقت قرار داد. دیوانی که نماینده مبارزه کلامی او با حاکمان زمانه خویش است.
خال ادامه داد: تعادل و تسامح و مروت و مدارا در اندیشه حافظ تأثیرگذار است و بر همین اساس او به شکلی مبارزه میکند که در تمام طول سالهای حیات خود بر مدار باور مردم باقی میماند که این یعنی بلد بودن قواعد بازی. از سوی دیگر او رند است. البته رندی هم دارای معنای مثبت است و هم دارای معنای منفی. ولی رندی حافظ از جنس نکتهسنجی است که امروز در جامعه ما کم پیدا میشود و از همین دریچه او با به کار بستن متغیرها در زندگی خود، بیشتر مسائل زندگی را در شعر خود منعکس میکند.
معاون فرهنگی اجتماعی سازمان بهشت زهرا افزود: حافظ در کلام خود بیش از 20 بار از عبارت پیام و بیش از 50 بار از عبارت خبر بهره برده است که نشان توجه ویژه او به آن دارد. من باور دارم که باید به حافظ نگاهی هرمنوتیک داشت و او را انسانی چند وجهی دانست. انسانی که از سویی با تمام مخاطبانش دیالوگ دارد و از سوی دیگر طیف وسیعی از مخاطبان را نیز در بر میگیرد. در کنار این مسئله صاحب زیبابینی و اصلاحگری در اندیشه و کلام خود است و البته میشود صبر و انتقادپذیری را نیز در کلام او آموخت.
انتهای پیام
افزودن دیدگاه جدید