کدخبر :4222 پرینت
15 مهر 1391 - 04:27

تظاهرات فیس بوکی علیه ممنوعیت حجاب در باکو

متن خبر

صدها نفر از مردم مسلمان جمهوری آذربایجان امروز با تجمع در برابر وزارت تحصیل این کشور در باکو به ممنوعیت حجاب در مدارس متوسطه اعتراض کردند.

به گزارش سیتنا، واحد مرکزی خبر به نقل از منابع محلی از جمله دیرلر و فاکت خبر نوشت: تظاهرکنندگان با سردادن شعارهای « آزادی برای حجاب » و « با خونمان از حجاب حفاظت می کنیم » خواهان لغو ممنوعیت غیر قانونی حجاب در مدارس متوسطه شدند.

بر اساس این گزارش صدها نیروی پلیس و لباس شخصی که از پاسگاههای اطراف ، وزارت کشور و پلیس راه باکو عازم محل شده بودند با ضرب و جرح تظاهرکنندگان ، به متفرق کردن آنها پرداختند.

در درگیری شدید پلیس با تظاهرکنندگان که با استفاده از گاز اشک آور و باتوم صورت گرفت دهها نفر از جمله چند خبرنگار زخمی شدند.

پلیس همچنین حدود هفتاد نفر از تظاهرکنندگان را بازداشت و به پاسگاه منطقه نریمانف باکو منتقل کرد.
منابع خبری در باکو گزارش دادند با وجود پایان تظاهرات، وزارت تحصیل جمهوری آذربایجان همچنان در محاصره شدید نیروهای امنیتی و پلیس قرار دارد و آنها از احتمال از سرگیری مجدد تظاهرات نگرانند.

براساس این گزارش این تظاهرات با فراخوان مسلمانان آذربایجان در فیس بوک انجام شد.
وزارت تحصیل جمهوری آذربایجان در سال 2009 به بهانه اجرای قانون پوشش یکسان و در بخشنامه ای مغایر با قانون اساسی جمهوری آذربایجان اقدام به ممنوعیت حجاب در مدارس متوسطه کرد. به دنبال ان چندین تظاهرات بزرگ در باکو و دیگر شهرهای جمهوری آذربایجان برگزار شد که نخستین آنها با شرکت دو هزار نفر در 9 دسامبر 2009 در مقابل وزارت تحصیل برگزار شد.

بمنظور پایان دادن به اعتراض ها ، پلیس جمهوری آذربایجان اقدام به بازداشت محسن صمداف رئیس حزب اسلام و تعدادی از معاونان و اعضای حزب اسلام کرد.

همچنین دهها روحانی و فعال اسلامی در دو سال اخیر در جمهوری آذربایجان بازداشت شدند تا اعتراضها به ممنوعیت حجاب متوقف شود.

با وجود سیاست تشدید ارعاب و تهدید علیه مسلمانان ، مسلمانان جمهوری آذربایجان با تظاهرات امروز نشان دادند از عقاید اسلامی خود چشم پوشی نخواهند کرد.

98 درصد مردم جمهوری آذربایجان را مسلمانان تشکیل می دهند اما در حالی که اقلیت یهودیان با داشتن دهها موسسه ، آزادانه در جمهوری آذربایجان فعالیت می کنند اما مسلمانان در انجام فرایض و مناسک دینی خود با ممنوعیت و محدودیت مواجه هستند.

انتهای پیام

http://www.citna.ir

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.