کدخبر :4167 پرینت
09 مهر 1391 - 17:02

همسر قانونی در سایت‌های قانونی!

متن خبر

قطعا برای نسل سال‌های دور این جملات آشناست، نمونه‌های مشابه این آگهی‌ها که در نشریات سال‌های آخر دهه ۵۰ زیاد دیده می‌شد. اگرچه مدت‌هاست در دنیای رسانه‌های چاپی دیگر خبری از آگهی‌های همسریابی نیست، اما دنیای عریض و طویل مجازی تا دلتان بخواهد در سال‌های اخیر پر شده است از سایت‌هایی که خبر از یافتن همسر مناسب برای شما می‌دهند اگرچه کمتر مشخصات افراد در معرض دید عموم قرار می‌گیرد و با عضویت و پر کردن فرم مشخصات قاعدتا فقط مسوول سایت به این اطلاعات دسترسی خواهد داشت.

 

به گزارش سیتنا، این سایت‌ها از سوی نهادهای نظارتی هیچ وقت نه تایید شدند و نه به رسمیت شناخته شدند. از آن سو هیچ زمانی هم به‌رغم هشدارهایی که در خصوص احتمال مورد سوءاستفاده قرار گرفتن افراد توسط این سایت‌ها داده می‌شد برخوردهای جدی‌ای با آنها صورت نگرفت یا مانند سایت‌های مبتذل بسته یا فیلتر نشدند. شاید به جز یکی دو مورد که پایگاه و هویت شناخته شده‌ای خارج از حوزه مجازی دارند نتوان ردی از بقیه در دنیای خارج یافت.

 

از این دو گردانندگان، یکی‌شان روحانی است و رسانه‌های داخلی و خارجی زیاد برای گفت‌وگو سراغش رفته‌اند و دیگری که مدیرش دکترای روانشناسی بالینی دارد وسایتش وابسته به موسسه تحت مدیریت اوست. حالا خبردستگیر مردی که از طریق یک سایت همسریابی اقدام به کلاهبرداری میلیونی کرده بود مسوولان را به صرافت انداخته یا عوامل دیگر، هرچه هست به سایت‌های همسر یابی مهلت شش ماهه‌ای داده شده تا برای کسب مجوز اقدام کنند.

 

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی ازدواج و تعالی خانواده اخیرا گفته است: بعد از تصویب آیین‌نامه ماده ۴۳ قانون برنامه پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران که در مورد ساماندهی مراکز مشاوره ازدواج است، به کلیه سایت‌ها و مراکز همسریابی بدون مجوز فرصت داده می‌شود تا ظرف مدت ۶ ماه از تاریخ ابلاغ آیین‌نامه نسبت به تعیین وضعیت خود اقدام کنند.مسعود امینی گفته بود هیچ کدام از سایت‌های همسریابی مجوز فعالیت ندارند، و مراکز مشاوره ازدواج و تحکیم خانواده با مجوز وزارت ورزش و جوانان و با داشتن پروانه تخصصی از سازمان نظام روانشناسی و مشاوره، می‌توانند فعالیت‌ کنند.

 

به نظر می‌رسد تا اینجای کار نفس وجودی چنین سایت‌هایی پذیرفته شده و حالا فقط مانده است که ثبت شوند و روی آنها نظارت شود اگرچه این پذیرش فقط قرار است شامل سایت‌های ازدواج دائم شود تاجایی که محمد صادق اکبری معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان هم گفته بود وزارت ورزش و جوانان به هیچ عنوان برای راه‌اندازی سایت‌های ازدواج موقت مجوزی صادر نمی‌کند. *

سرهنگ سید محسن میربهرسی معاون اجتماعی پیشین پلیس فتا هم از برخورد پلیس فتا با سایت‌های همسریابی سخن گفته بود: «در حالی وزارت ارشاد و وزارت ورزش و جوانان متولی اعطای مجوز به سایت‌ها هستند هیچ کدام از سایت هایی که تحت عنوان همسریابی و دوست یابی فعالیت می کنند از نهادهای ذی ربط اجازه فعالیت ندارند.» او گفته بود: « اکثر این سایت‌ها برای اخاذی و کلاهبرداری از مردم است به خصوص برخی سایت‌ها که برای عضویت آن باید مبلغی پرداخت شود؛» گفته می‌شود که صدور مجوز رسانه‌های حوزه ازدواج و همسریابی منوط به ارائه معرفی نامه از سوی وزارت ورزش و جوانان است در حالی که تا کنون هیچ رسانه‌ای موفق به اخذ معرفی‌نامه از آن وزارتخانه نشده است.

 

یک بررسی انجام شده طی ۶ ماه در سایت‌های همسریابی موجود نتایج عجیب و جالبی در پی داشته که نشان از دو رویکرد متفاوت زنان و مردان یا دختران و پسران در مراجعه به این سایت‌ها است. نتایج نشان می‌دهند که بیشتر زنان و دختران به صورت جدی به دنبال یافتن شریک مناسب عضو این سایت‌ها می‌شوند؛ درحالی که هدف مردان بیشتر دوستی و ازدواج موقت است، نتیجه حاصل از مواجهه این دو رویکرد پیشاپیش مشخص است. «در یکی از بزرگ‌ترین و کامل‌ترین این سایت‌ها که امکانات شایسته‌ای هم در آن وجود داشت از ۱۰۰۰ کاربر آقا (مجرد- متاهل – مطلقه – همسر مرحوم) و از ۱۰۰۰ کاربر خانم (مجرد – مطلقه – همسر مرحوم) از شهرهای تهران – کرج – اصفهان – شیراز – یزد – همدان – قم – تبریز و کرمان که در سنین ۲۳ تا ۳۵ سال بودند تحقیقات به عمل آمد، بررسی پروفایل آقایان نشان می‌داد که ۷۱ درصد آقایانی که در این سایت‌ها عضو بودند هدف اصلیشان دوستی و ازدواج موقت بود بیشترین پیشنهاد مطرح شده از آقایان مربوط به خانم‌هایی بود که مطلقه یا همسر مرحوم بودند ۶۸ درصد آقایان گزینه ازدواج موقت و دائم را انتخاب کرده بودند ۲۸ درصد از آقایان عضو سایت‌های همسریابی متاهل بودند ۷۹ درصد از آقایان در پروفایلشان اعلام کرده بودند پس از دوره چند ماهه شناخت خانواده‌ها را در جریان می‌گذارند؛ در حالی که ۹ درصد از خانم‌های عضو این سایت گزینه ازدواج موقت و دائم را انتخاب کرده بودند حدودا ۶۶ درصد از خانم‌ها قصدشان از عضویت در سایت ازدواج بوده نه دوستی ۷۶ درصد از خانم‌ها در پروفایلشان اعلام کرده بودند پس از دوره چند روزه کمتر از یک ماه شناخت خانواده‌ها را در جریان می‌گذارند.

 

در قضیه همسریابی اینترنتی اما مراجع هم ورود کرده‌اند گاه از آنها پرسش شده و حتی گاهی خود موسسات یا پایگاه‌هایی که در کار همسر یابی اند دست به استفتاء زده اند تا حجت را بر خود و مراجعان تمام کرده باشند .مثلا پاسخ آیت‏الله مکارم شیرازی این بوده است که اگر این کار زیر نظر افراد مطمئن و با رعایت تمام شئونات اسلامی و اخذ مجوز از مقامات ذی صلاح صورت گیرد کار خوبی است و ممکن است جلوی بسیاری از مشکلات ازدواج‌ها را بگیرد، اما با توجه به ظرافت و حساسیت‏های مساله نیاز به برنامه‌ریزی دقیق دارد. یا آیت‏الله سیستانی گفته است که: سایت‌ها اگر فقط واسطه آشنایى براى ازدواج باشد وموجب ارتباط‌هاى نامشروع نشود مفید است. جواب استفتاء از آیت‏الله علوی گرگانی هم این بوده است که: اگر فردی بخواهد از طریق اینترنت به جوانان مشاوره صحیح اسلامی بدهد و آنان را با مرحله خطیری که دارند آشنا کند و احیانا موردی را برای آنان پیدا کند مانعی ندارد و کسب در آمد از این طریق حلال است البته باید ایجاد رابطه بین دختر و پسر با هماهنگی پدر دختر باشد.

ساماندهی در ساماندهی
در جامعه‌ای که از یک سو سن ازدواج در آن رو به بالا رفتن است وآمار طلاقش هم صعودی است اما مسوولانش در اندیشه تحکیم بنیاد خانواده‌اند پس ازدواج تبدیل به امری می‌شود که نیاز به ساماندهی پیدا می‌کند. تا جایی که دفتر برنامه‌ریزی ازدواج و تعالی خانواده زیرمجموعه معاونت فرهنگی تربیتی وزارت ورزش و جوانان راه‌اندازی می‌شود که یکی از کارهایش تدوین دستورالعمل اجرایی برنامه‌های ازدواج مشاوره و تعالی خانواده سال ۹۱ در استان‌هاست و یکی دیگر از کارهایش جشنواره روز ازدواج جوانان که قرار است ۲۶ مهرتا ۲ آبان برگزار شود اگرچه از جزئیات هیچ یک از دو طرح چیزی در سایت مزبور وجود ندارد.

 

از اهداف این دفتر کمک به خانواده‌ها جهت همراهی بیشتر و کارآمدتر در ایفای نقش تصمیم سازی در امر ازدواج جوانان، ساماندهی مراکز خدمات روانشناختی و مشاوره و مراکز تخصصی ازدواج و خانواده، قانونمند و تخصصی نمودن موسسات ویژه همسرگزینی و مشاوره ازدواج و خانواده، ارائه الگوهای مناسب در امر ازدواج و افزایش مهارت‌های ارتباطی و اجتماعی جوانان در ازدواج است. اما خیلی عجیب نیست اگر در اینترنت با ده‌ها سایت اینترنتی ازدواج روبه‌رو شویم که گفته می‌شود هیچکدامشان مجوز ندارند، چرا که این سردرگمی در نهادی که ادعای ساماندهی هم دارد دیده می‌شود در حالی که دفتر برنامه ریزی ازدواج و تعالی خانواده زیرمجموعه معاونت فرهنگی تربیتی وزارت ورزش و جوانان بعد از ادغام سازمان جوانان و تربیت بدنی به عنوان متولی امر ازدواج تعیین شده اما سامانه آموزش الکترونیکی ازدواج جوانان با عنوان ساج که از دو بخش سامانه آموزشی و پرتال تشکیل شده و خود را وابسته به سازمان ملی جوانان معرفی می‌کند همچنان با لوگوی این سازمان فعال است آنجا هم می‌خوانیم «شب و روز فکرتون مشغول سوژه‌ها و مسائل مربوط به انتخاب و خواستگاری و زندگی آینده است؟ سر درگم هستید؟ نگران نباشید ساج تصمیم گرفته به کمکتون بیاد. درسته! این سیستم آموزشی در یکایک مراحل ازدواج از بلوغ تا تصمیم‌گیری برای ازدواج، همراه و یاور شماست.» ودر ادامه مواردی که برای ازدواج باید به آنها توجه کرد را شرح داده است. در بخشی از این توضیحات می‌خوانیم «... همسر گزینی کاملا سنتی بودن یا پیش رفتن به سوی مدرنیته؟ مساله این است! ما هم مثل شما در جدال میان سنت و مدرنیته گرفتار شده‌ایم. برای همین همه چیز را برایتان رو کرده‌ایم تا فرصت داشته باشید طرحی نو دراندازید. اگر نوع ازدواج خود را انتخاب کردید (رایج و مدرن) باید بدانید هر کدام آدابی دارد. قرار نیست به اسم مدرن بودن، بدون حساب و کتاب در همه چیز نوآوری کنید. در بعضی از خواستگاری‌های قدیم هم نباید ریش و قیچی را بدهید دست خانواده و اولین بار همدیگر را در مجلس عروسی ببینید. این آداب برای بستن دست و پای شما نیست، برای این است که بهتر به نتیجه برسید و بعدا در زندگی‌تان موفق‌تر باشید. در بخش دیگر این پورتال و سامانه هم مواردی مانند مهارت‌های پیش و بعد از ازدواج، ازدواج اقوام ایرانی یا دیگر ملل وادیان، احکام حقوقی وشرعی ازدواج، احادیث و روایات، مشاوره پیش و پس از ازدواج و داستان‌هایی از ازدواج و خواستگاری. (این مورد آخر آدم را یاد مجلات خانواده و روزهای زندگی و... می‌اندازد) آمده است. این سایت یک سری کلاس‌های آموزشی آنلاین هم دارد که ثبت‌نام آخرین دوره آن فروردین ماه بوده و هزینه اش برای مدت ۴ ماه مبلغ ۳۰۰۰۰۰ ریال بوده است.

منبع : دنیای اقتصاد

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.