موضع سندیکای صنعت مخابرات در مواجهه با یادداشت ترامپ
به دنبال امضای یادداشت دونالد ترامپ و اعمال سیاستهای فشار حداکثری علیه ایران، سندیکای صنعت مخابرات ایران تاکید کرد: اگرچه دولت، در مواجهه با بحران ها تکلیف خود و بخش خصوصی را مشخص نمیکند و تجربه گویاست که تصمیمات قبلی دولتها به درستی پیاده نشده است، لذا سندیکا باور دارد که باید خودمان در برابر مشکلات راهی پیدا کنیم؛ مگر اینکه این بار دولت به دشمنان نشان دهد که چگونه پشتیبان واقعی بخش خصوصی برای افزایش مقاومت، رونق اقتصادی و کسب و کارها خواهد بود.
به گزارش سیتنا، به دنبال انتشار دستور العمل اجرایی ترامپ در مورد ایران که در چهارم فوریه امضا شد، فرامرز رستگار، دبیر و نائب رئیس هیات مدیره سندیکای صنعت مخابرات ایران، متنی چند بندی به شرح ذیل برای سیتنا ارسال کرد:
۱- هرچند آمریکا هیچ غلطی نمیتواند بکند (مثل همیشه)،
۲- هرچند دولت و وزارتخانه های ذیربط ما مثل وزارت ارتباطات و وزارت صنعت، وزارت اقتصاد، وزارت کار و تامین اجتماعی و سازمان برنامه و بودجه در مواجهه با بحران ها تکلیف خود و بخش خصوصی را مشخص نمیکنند(مثل همیشه)،
۳- خوب است که سندیکا برای برون رفت از بحران و یا درون رفت در این فرصت استثنایی، بیانیه ای صادر کند (مثل همیشه)،
۴- تا بعدا مدعی شویم، "ما که گفته بودیم" (مثل همیشه).
۵- باور داریم همانطور که تصمیمات قبلی دولت ها در رابطه با اقتصاد مقاومتی، تسهیل در کسب و کارها، رفع موانع تولید، عادلانه کردن قراردادها، تعدیل قیمت در قراردادها در شرایط بحرانی مثل افزایش شدید قیمت های ارزی و ریالی، طولانی شدن ثبت سفارش و تخصیص ارز ، حمایت از شرکتهای دانش بنیان به درستی پیاده نشده، بنابراین باید خودمان مشکلات را تحمل و یا راهی برای دور کردن مشکل پیدا کنیم (مثل همیشه).
-
مگر اینکه این بار دولت به دشمنان نشان دهد که چگونه پشتیبان واقعی بخش خصوصی برای افزایش مقاومت، رونق اقتصادی و کسب و کارها خواهد بود.
متن دستور العمل اجرایی ترامپ در مورد ایران که در ۴ فوریه امضا شد به شرح ذیل است:
متن کامل یادداشت ترامپ درباره ایران
یادداشت ریاستجمهوری در حوزه امنیت ملی (NSPM-2)
دستور اجرایی - ۴ فوریه ۲۰۲۵
مخاطبان:
- وزیر امور خارجه
- وزیر خزانهداری
- وزیر دفاع
- دادستان کل
- وزیر انرژی
- وزیر کشور
- وزیر امنیت داخلی
- مشاور رئیسجمهور و رئیس دفتر کاخ سفید
- نماینده تجاری ایالات متحده
- نماینده دائم ایالات متحده در سازمان ملل متحد
- مدیر اطلاعات ملی
- مدیر سازمان اطلاعات مرکزی (CIA)
- مدیر دفتر مدیریت و بودجه
- مشاور رئیسجمهور در امور امنیت ملی
- مشاور حقوقی رئیسجمهور
- مشاور رئیسجمهور در امور اقتصادی
- رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح
- مدیر اداره تحقیقات فدرال (FBI)
موضوع: اعمال فشار حداکثری بر دولت جمهوری اسلامی ایران، جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هستهای و مقابله با نفوذ مخرب ایران
به عنوان رئیسجمهور، اولویت نخست من تأمین امنیت ایالات متحده و مردم آمریکا است. از زمان تأسیس در سال ۱۹۷۹، دولت جمهوری اسلامی ایران همواره خصومت خود را نسبت به ایالات متحده و متحدانش نشان داده است. ایران همچنان بزرگترین حامی دولتی تروریسم در جهان است و از گروههایی مانند حزبالله، حماس، حوثیها، طالبان، القاعده و سایر شبکههای تروریستی حمایت میکند. سپاه پاسداران انقلاب اسلامی (IRGC) نیز یک سازمان تروریستی خارجی معرفی شده است.
اقدامات خصمانه ایران:
هدف قرار دادن شهروندان آمریکایی در داخل و خارج از کشور از طریق عوامل نیابتی و حملات سایبری
ایجاد و فعالسازی هستههای خفتهی حزبالله در خاک آمریکا برای اقدامات تروریستی
نقشآفرینی در حملات تروریستی، از جمله حمایت از حملهی حماس در ۷ اکتبر ۲۰۲۳
حمله موشکی و پهپادی به اسرائیل در آوریل و دسامبر ۲۰۲۴
حملات نیروهای حوثی به ناوگان دریایی آمریکا و متحدان در دریای سرخ
سرکوب گسترده حقوق بشر، بازداشت خودسرانه اتباع خارجی از جمله شهروندان آمریکایی
نقض تعهدات پیمان منع گسترش سلاحهای هستهای (NPT) و ممانعت از بازرسیهای آژانس بینالمللی انرژی اتمی (IAEA)
پیشبرد برنامه موشکی و آزمایشهای مرتبط با تولید سلاحهای هستهای
ایران یک رژیم افراطی است که هرگز نباید به سلاح هستهای دست یابد. برنامه هستهای ایران یک تهدید وجودی برای ایالات متحده و کل جهان متمدن محسوب میشود.
بخش ۱: سیاستهای کلی ایالات متحده در قبال ایران
جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هستهای و موشکهای بالستیک قارهپیما
خنثیسازی شبکههای تروریستی ایران و کاهش نفوذ منطقهای آن
مسدود کردن منابع مالی و تضعیف توانایی سپاه پاسداران و گروههای نیابتی آن
مقابله با توسعه تسلیحات متعارف و نامتقارن ایران
بخش ۲: اعمال فشار حداکثری بر جمهوری اسلامی ایران
(الف) وزارت خزانهداری ایالات متحده موظف است:
- تحریمهای جدیدی بر تمامی اشخاص و نهادهای مرتبط با ایران که نقض تحریمها کردهاند، اعمال کند.
- کمپین گستردهای برای مسدودسازی منابع مالی ایران و گروههای تروریستی آن راهاندازی کند.
- بررسی و لغو تمامی معافیتهای مالی که به ایران امکان دسترسی به اقتصاد جهانی را میدهند.
- هشدارهای جدیدی برای بخشهای اقتصادی، از جمله حمل و نقل دریایی، بیمه و بنادر صادر کند.
- نظارت بر اقدامات ایران در دور زدن تحریمها و جلوگیری از سوءاستفاده ایران از سیستم بانکی جهانی را تقویت کند.
(ب) وزارت امور خارجه موظف است:
- لغو یا اصلاح معافیتهای تحریمی، بهویژه در پروژههای مرتبط با بندر چابهار ایران.
- کاهش صادرات نفت ایران به صفر، بهویژه صادرات نفت خام به چین.
- راهاندازی یک کمپین جهانی برای منزویسازی ایران در سازمانهای بینالمللی.
- جلوگیری از استفاده ایران از سیستم مالی عراق و کشورهای خلیج فارس برای دور زدن تحریمها.
(ج) نماینده دائم آمریکا در سازمان ملل موظف است:
- همکاری با متحدان برای بازگرداندن تحریمهای بینالمللی علیه ایران.
- محکوم کردن ایران در سازمان ملل به دلیل نقض تعهدات منع گسترش سلاحهای هستهای.
- برگزاری نشستهای مداوم شورای امنیت سازمان ملل درباره تهدیدهای ناشی از ایران.
(د) وزارت بازرگانی موظف است:
- محدودیتهای صادراتی بیشتری بر فناوریهایی که ایران در بخش نظامی از آنها استفاده میکند، اعمال کند.
(هـ) وزارت دادگستری موظف است:
- شناسایی و پیگرد قضایی شبکههای مالی و عملیاتی ایران در داخل ایالات متحده.
- مصادره و توقیف محمولههای نفتی غیرقانونی ایران.
- رهگیری داراییهای دولت ایران در آمریکا و کمک به قربانیان تروریسم برای دریافت غرامت.
- تعقیب و بازداشت رهبران گروههای نیابتی ایران که شهروندان آمریکایی را گروگان گرفته یا به آنها آسیب رساندهاند.
- مقابله با جاسوسی سایبری و تلاشهای ایران برای جمعآوری اطلاعات حساس در ایالات متحده.
بخش ۳: مقررات عمومی
این دستور اجرایی نباید به نحوی تفسیر شود که به اختیارات قانونی سایر نهادهای فدرال آسیب بزند.
اجرای این یادداشت مشروط به قوانین آمریکا و در چارچوب بودجههای تخصیصیافته خواهد بود.
این سند هیچ حق قانونی جدیدی برای افراد یا سازمانها ایجاد نمیکند که بتوانند علیه دولت ایالات متحده شکایت کنند.
انتهای پیام
افزودن دیدگاه جدید