نگاهداری: تصویر ایران نوآفرین در ۱۴۲۴ نیازمند بهره مندی از هوش مصنوعی است
رییس مرکز پژوهش های مجلس گفت: اگر ما میخواهیم به این سمت حرکت کنیم که تصویری از ایران نوآفرین در ایران ۱۴۲۴ داشته باشیم و همچنین برنامه هفتم پیشرفت که در بیانات رییس جمهور و رییس مجلس به عنوان میثاق ملی مطرح شده، باید به فناورهای نوین و هوش مصنوعی توجه کنیم.
به گزارش سیتنا، دومین رویداد همتاتک با موضوع هماندیشی درباره چالشهای دادههای باز دولتی و نسبت آن با توسعه هوش مصنوعی با حضور بابک نگاهداری رییس مرکز پژوهشهای مجلس، روح الله متفکر آزاد، عضو هیات رییسه مجلس، روح الله ایزد خواه، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، رضا تقی پور، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، زینب قیصری، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، مصطفی طاهری، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، جعفر قادری، رئیس کمیسیون کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید و نظارت بر اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی مجلس و روح الله نجابت، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، نمایندگان سازمانهای دولتی دارای داده تنظیمگر و همچنین تحلیلگران داده و نمایندگان شرکتهای دانشبنیان فعال در این حوزه، برگزار شد.
بابک نگاهداری، در این رویداد با اشاره به این برگزاری رویدادهایی مثل نظاره، تجربه نگاری، همرسان و همتاتک در مرکز پژوهشهای مجلس و مرکز نوآوری قوه مقننه، گفت: هر کدام از این رویدادها با اهداف و ماموریتهای خاص برگزار میشود.
وی با اشاره به برگزاری رویداد همتاتک ۲، افزود: این رویداد با تمرکز بر روی بحث فناوریهای نوین و دادههای مرتبط با این فناورها و مجموعه سامانهها و بحثهای مر تبط با آن است.
رییس مرکز پژوهشهای مجلس، با اشاره به این نکته که آیندهپژوهان یکی از تصاویری که از میان پنج تصویر برای ایران ۱۴۲۴ در نظر می گیرند ایران نوآفرین است، گفت: در این تصویر فناورهای نوین مثل کوانتوم، هوش مصنوعی و نظایر اینها مورد توجه است. در برنامه هفتم پیشرفت هم روی بحث فناوریهای نوین تاکید ویژه شده است.
نگاهداری ادامه داد: اگر ما میخواهیم به این سمت حرکت کنیم که تصویری از ایران نوآفرین در ایران ۱۴۲۴ داشته باشیم و همچنین برنامه هفتم پیشرفت که در بیانات رییس جمهور و رییس مجلس به عنوان میثاق ملی مطرح شده باید به فناورهای نوین و هوش مصنوعی توجه کنیم.
نگاهداری، با بیان اینکه احکامی مثل هوشمندسازی دولت و نظایر اینها نیازمند توجه به هوش مصنوعی و بحث ساماندهی دادههاست، گفت: در این مسیر ساماندهی سامانهها اهمیت پیدا میکند. در دوره اول رویداد همتاتک به این مسئله و ساماندهی ۸۰ سامانه توجه شد که در برنامه هفتم هم این موضوع ذکر شده است.
وی با بیان اینکه دومین رویداد همتاتک به دسترسی به دادهها اختصاص پیدا کرده است از این امر به عنوان یکی از ارکان اصلی تحقق هوش مصنوعی و مدیریت داده محور و شواهد محور نام برد و گفت: از منظر بسترهای قانونی در این زمینه قوانین خوبی داریم، مثل قانون دسترسی آزاد به داده و اطلاعات، قانون مدیریت داده و قانون شفافیت قوای سه گانه از جمله این قوانین است.
وی افزود: در این قوانین به اشتراک گذاشتن دادههای در اختیار دستگاههای دولتی بین هم و برای مردم و تحلیلگران مورد تاکید قرار گرفته است.
وی با بیان اینکه باید از اقدامات سلیقهای پرهیز کنیم و به سمت حکمرانی داده محور قدم برداریم به جمعبندی مباحث مطرح شده در این نشست پرداخت.
نگاهداری گفت: یکی از بحثهای مطرح شده در سخنان سخنرانان بحث خلاءها و تداخلهای قانونی بود که این امر نیاز به بررسی و بازنگری دارد تا اگر اشکالاتی در قوانین موجود است رفع شود. در این زمینه باید تعاملی بین مجلس و بخشهای مختلف دولت شکل بگیرد تا اشکالات مشخص شود و مرکز پژوهشهای مجلس هم در این مهم کمک میکند.
وی ادامه داد: بحت دیگر در حوزه نظارتی مطرح شد که برخی قوانین کارآمد هستند اما به درستی اجرا نمیشود که در این زمینه هم مجلس باید از ابزارهای نظارتی خود استفاده کند و ما در مرکز پژوهشها هم در گزارشهای خود به این امر میپردازیم.
وی با تاکید بر این نکته که مسائل مطرح شده در این نشست باید تدوین و در بخشهای مختلف دستهبندی شود تا قابل پیگیری باشد، افزود: محور بعدی در سخنان مطرح شده همکاری بخشهای مختلف مردمی است که ما در مرکز پژوهشهای مجلس تلاش خواهیم کرد در وریدادهای آینده از کمک بخشهای مردمی بیشتر استفاده کنیم.
ریس مرکز پژوهشهای مجلس، آخرین محور سخنان خود در جمع بندی را به شکست هماهنگی در کشور اختصاص داد و گفت: مشکل بعدی شکست هماهنگی در کشور است که یک مشکل تاریخی در ایران است. این مشکل در حوزه داده و هوش مصنوعی و فعالیتهای مرتبط با آن هم دیده میشود. این امر قابل مطالعه است تا بشود پیشنهاداتی ارائه داد تا اجزای مختلف سیاستگذاری، اجرا و مدیریت در کشور هماهنگ شوند.
روحالله ایزدخواه، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، در این نشست با اشاره به مفهوم شکست دولت، گفت: ما در کنار شکست بازار شکست دولت هم داریم. وقتی بخواهیم از دولت خودکامه به سمت دولت هوشمند حرکت کنیم طبیعی است که دولت خود به خود مقابل این تغییر ایستادگی کند.
وی با بیان اینکه باید چاره ای برای این مسئله بندیشیم و در سیاستگذاری بنبست وجود ندارد، گفت: در کنار حکمرانی داده ما باید حکمرانی تغییر رفتار دولت هم داشته باشیم تا از این حالت خودکامگی و خودپسندگی خارج شود.
ایزدخواه، پیشنهاداتی هم مطرح کرد و گفت: تغییر آرایش نهادی یکی از راهکارهاست. اگر در حال حاضر سازمانی داریم که صاحب داده است اما آن داده را در اختیار دستگاهها نمیگذارد خب منحل کنیم.
وی افزود: اگر هم سازمانی داریم که مخالفت نمیکند اما ناکارآمد است خب تشویق کنیم و با پیوند زدن این سازمانها با شرکتهای دانشبنیان کارآمدی آنها را افزایش دهیم.
نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس، با بیان اینکه نیازمند نهاد قدرتمندی هستیم که این تغییر رفتار را مدیریت کند، گفت: سازمانی مانند سازمان ادارای و استخدامی که قواعد ادارای را مدیریت میکند و بیرون از دستگاه هم است برای این تغییر رویکرد لازم است.
وی همچنین بیان داشت که باید از تشکلهای اجتماعی و دانشبنیان استفاده کنیم چرا که اعتبار اجتماعی این نهاد بیش از ساختارهای دولتی هستند.
رضا تقیپور، هم در این نشست با اشاره به طرح قانون مدیریت دادهها و اطلاعات ملی که به اختصار دوام مینامید و تبدیل به قانون شده است، گفت: ما وقتی طرح این قانون را نوشتیم مرادمان این نبود که یک قانون جامع داده و اطلاعات بنویسم. بنابراین در آینده نوشتن قانون جامع ضروری است و نمیخواستیم منتظر قانون جامع بمانیم.
وی با تاکید بر ضرورت اجرای همین قانون موجود، گفت: مشکل ما عدم آمادگی درونی دستگاه ای اجرایی برای اجرای قانون دوام است. دستگاههای صاحب داده، داده باکیفیتی که به درد دستگاههای دیگر بخورد تولید نمیکنند.
نماینده مردم تهران در واکنش به سخنان نمایندگان برخی دستگاههای دولتی، گفت: اگر معتقد هستید قانون فعلی دارای نقص است خب لایحه بدهید و از معطل کردن و پاس کاری کردن پرهیز کنید.
وی با بیان اینکه اولویت با لایحه است، گفت: دولت درگیر مسائل اجرایی است و باید لایحه بدهد اما زمانی که این اتفاق نمیافتاد ما در مجلس مجبور میشویم طرح بنویسم.
تقی پور افزود: ما قطعا نیاز داریم که این زنجیره و چرخه حکمرانی داده را کامل کنیم البته به این معنا نیست که منتظر بشینیم و هیچ کاری نکنیم تا این اتفاق بیفتد.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، در جمع بندی سخنان خود گفت: من معتقد نیستم که در حوزه هوش مصنوعی نیازمند قوانین سفت و سخت هستیم ابتدا باید در عمل مقداری جلو برویم و بعد متناسب با چالشهای شکل گرفته قانون بنویسم.
مصطفی طاهری هم در این نشست با اشاره به مشکلات زیاد در کشور گفت: ما از میان نظام مسائل کشور به این نتیجه رسیدیم که حکمرانی داده و هوش مصنوعی اولویت اول کشور است.
وی با اشاره به تصویب قانون دوام، گفت: در این قانون بسترهای قانونی به صورت عمودی و افقی برای تبادل داده ها فراهم شده و در برنامه هفتم توسعه در ۶۷ جا به این قانون ارجاع شده است.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به نگارش طرح هوش مصنوعی در مجلس بیان داشت: این طرح دارای پنج فصل است که یکی از فصل ها مرتبط به داده ها است و ما از نخبگان انتظار داریم نظرات اصلاحی خود را به ما ارائه کنند.
جعفر قادری نماینده مردم شیراز در مجلس هم در این نشست در پاسخ به دغدغههای فعالان حاضر در نشست، عدم اطلاع کافی دستگاه ها را عامل اجرا نشدن قانون دسترسی به دادهها و اطلاعات دانست و گفت: باید از ابزارهای نظارتی مجلس در این زمینه بیشتر استفاده شود.
انتهای پیام
افزودن دیدگاه جدید