کره جنوبی؛ مهد استفاده از سکوهای بومی
کره جنوبی از لحاظ سرعت و دسترسی به اینترنت بینالملل یکی از پیشروترین کشورهاست، برهمین اساس تلاش کرده علاوه بر وضع قوانین مختلف برای مدیریت فضای مجازی، بومیسازی پیامرسانها و شبکههای اجتماعی را به عنوان یک اصل جدی دنبال کند.
به گزارش سیتنا، مرکز رسانه و روابط عمومی مرکز ملی فضای مجازی در نهمین گزارش از پرونده ویژه «فضای مجازی و حکمرانی کشورها»، به موضوع قانونگذاری و حکمرانی فضای مجازی در کشور کره جنوبی میپردازد و ابعاد مختلف قوانین و سیاستهای حاکم بر فضای مجازی این کشور را بررسی میکند.
کره جنوبی در زمینه فناوری اطلاعات و ارتباطات جزو کشورهای پیشرو جهان بوده و تلاش میکند تا توسعه فضای مجازی در این کشور متناسب با نیاز مردم آن به صورت قانونمند گسترش یابد. این توسعه زیر سایه قوانین، مقررات و دستورالعملهای مختلفی است تا حکمرانی کره جنوبی را در این فضا در کنار امنیت مردم آن تضمین کند.
این کشور در فناوری های نوآورانه مانند نیمه هادی های پیشرفته، شبکه های نسل بعدی، هوش مصنوعی، داده ها، محاسبات کوانتومی و امنیت سایبری در حال سرمایه گذاری است و بسیاری از شرکت های فناوری آمریکایی و غربی در بازار کره در حال تجارت هستند.
کره جنوبی از لحاظ سرعت و دسترسی به اینترنت بینالملل یکی از پیشروترین کشورهاست و سرعت اینترنت در این کشور در چندسال اخیر همواره در بین 10 کشور برتر دنیا قرار گرفته است. دلیل اصلی این امر، توسعه زیرساختهای ارتباطی و راهاندازی شبکه ملی اطلاعات از اوایل دهه ۸۰ میلادی است.
در سال 2023 ضریب نفوذ اینترنت در بین شهروندان کره جنوبی به 97.6 درصد رسید و 92 درصد از کل آمار استفاده کنندگان از شبکه اینترنت در شبکه های اجتماعی فعالیت داشتند.
اقبال گسترده کرهایها به شبکههای اجتماعی و پیامرسانهای بومی از نکات جالب توجه در فضای دیجیتال این کشور است. بر اساس پژوهشی که در سال ۲۰۲۲ در سایت Statista منتشر شد، حدود ۹۹ درصد از پاسخ دهندگان اظهار داشتند که از سرویس پیامرسان بومی KakaoTalk استفاده میکنند. این در حالی است که سایر پیامرسانهای بینالمللی سهم بسیار کمتری در این کشور دارند؛ بهطوریکه فیسبوک تنها ۲۳ درصد و اینستاگرام ۱۸ درصد از کاربران را به خود اختصاص دادهاند.
در حوزه شبکههای اجتماعی نیز، پس از اینستاگرام و فیسبوک، دو پلتفرم بومی یعنی Naver Line و Kakao Story بیشترین میزان استفاده را در بین کاربران کرهای دارند. شایان ذکر است که Kakao Story تنها یک شبکه اجتماعی محسوب نمیشود، بلکه کاربران آن امکان خرید آنلاین از طریق این پلتفرم را نیز دارند. میزان محبوبیت KakaoTalk در کره جنوبی به حدی بالاست که بسیاری آن را جایگزینی برای واتساپ میدانند. همچنین شبکه اجتماعی Cyworld نیز در میان کرهایها رایج است؛ این پلتفرم بر پایه تصاویر ایزومتریک طراحی شده و کاربران میتوانند بهصورت مجازی در آن زندگی کنند.
تمایل شهروندان کره جنوبی به استفاده از پلتفرمهای بومی تنها به شبکههای اجتماعی محدود نمیشود. بر اساس آمارهای سال ۲۰۲۲، حدود ۶۱ درصد از کاربران اینترنت این کشور از موتور جستجوی بومی Naver استفاده میکنند، در حالی که سهم گوگل تنها ۲۹ درصد است. علاوه بر این، پنج درصد از کاربران نیز از موتور جستجوی بومی Daum بهره میبرند و باقیمانده به سایر موتورهای جستجو مراجعه میکنند.
قانون حفاظت از اطلاعات شخصی کاربران (PIPA)
از جمله اقدامات دولت کره جنوبی برای قانونمندی کردن فضای مجازی، تصویب قانون حفاظت از اطلاعات شخصی کاربران(PIPA) در سال 2020 است که این قانون تدابیر و استانداردهای امنیتی سطح بالا جهت حفاظت از اطلاعات کاربران را در این حوزه طراحی و تعیین کرده است و تمامی سکوها ملزم شده اند تا از این قانون پیروی کنند.
براساس این قانون جمع آوری داده های شخصی توسط شرکت ها صرفا با دریافت رضایت از کاربران امکانپذیر است که این مهم به عنوان یک الزام در این قانون در نظر گرفته شده است. این در حالی است که تعیین حقوق کاربران از جمله حق دسترسی دائم به اطلاعات خود و درخواست حذف و یا اصلاح داده ها در صورت نیاز از جمله موضوعات مهمی است که در کره جنوبی برای احقاق حق کاربران در این قانون اعمال شده است.
همچنین در خصوص پردازش داده ها، جلوگیری از جمع آوری هدفمند و سوء استفاده از اطلاعات شخصی، نظارت و ردیابی غیرقانونی و نقض حریم خصوصی فردی در این سند سیاست گذاری شده است. بهبود سیستم ها و قوانین مربوط به حفاظت از اطلاعات شخصی و آموزش عمومی برای حفاظت از اطلاعات شخصی نیز از دیگر بخش های این سند است که در کشور کره جنوبی به آنها پرداخته شده است.
قانون شبکه در راستای ارتقای امنیت سایبری کره
در کره جنوبی، قانون شبکه نقش مهمی در ارتقای امنیت سایبری در زمینه شبکه های فناوری اطلاعات دارد. قانون شبکه هرگونه دسترسی غیرمجاز به سیستم شبکه را از طریق انتقال یا توزیع که ممکن است به سیستم شبکه یا داده ها آسیب برساند، ممنوع می کند. در واقع این قانون در کنار قانون حفاظت از اطلاعات شخصی کاربران از داده های شخصی حفاظت می کند.
قانون شبکه اطلاعات، قانون جامع تنظیم فضای سایبری این کشور است و مسئولیت پذیری ارایه دهندگان خدمات اینترنتی را افزایش می دهد تا با جرایم سایبری دراین حوزه مقابله کند. همچنین براساس این قانون، محتوای آنلاین توسط دولت و نهادهای نظارتی مدیریت شده و سکوها مسئول هستند با دولت در راستای حذف و مسدودسازی محتواهای مضر همکاری کنند. این قانون در سال 2016 بازنویسی شده و براساس آن تمامی سکوهای داخلی و خارجی باید در این زمینه با دولت کره جنوبی همکاری داشته باشند.
استراتژی امنیت سایبری ملی کره جنوبی
استراتژی امنیت سایبری ملی کره جنوبی در سال 2019 با تمرکز بر ارتقای امنیت زیرساخت های حیاتی و تاکید بر تقویت همکاری های بین المللی در راستای مقابله با تهدیدات خارجی به خصوص کره شمالی از دیگر اقداماتی است که این کشور برای حکمرانی بر فضای مجازی طراحی کرده است.
این در حالی است که اخیرا نیز وزرای دفاع آمریکا و کره جنوبی اخیرا در پنجاه و ششمین نشست مشورتی امنیتی دو کشور در پنتاگون، بر تعمیق همکاریهای فناورانه نظامی خود تأکید کردند و قرار شده است تا از مزیتهای استراتژیک و نوآوریهای خود برای ارائه فناوریهای پیشرفته به نیروهای نظامی و تقویت امنیت سایبری بهره بگیرند.
طراحی خط مشی فناوری های نوین در سال 2019
به دلیل ظهور فناوری های جدید در فضای مجازی، کره جنوبی در سال 2019 نسبت به طراحی برنامه برای تهیه خط مشی های گسترش فناوری هایی همچون هوش مصنوعی، اینترنت اشیاء و شبکه G5در این کشور اقدام کرده و برنامه امنیت ابری نیز در سال 2016 در این کشور ایجاد شده و در ژانویه 2023، کره جنوبی گواهینامه امنیتی برای خدمات رایانش ابری را اصلاح کرد.
از آنجایی که بسیاری از کشورها به دنبال اعمال شیوه های مختلف حکمرانی بر فضای مجازی هستند تا چارچوب قوانین سرزمین خود را در این زیست بوم اعمال کنند، کره جنوبی نیز با قوانینی که به صورت نمونه در این گزارش به آنها اشاره شده خود را به عنوان یک بازیگر فعال نشان داده و با توجه به این که با شرکتهای بزرگ جهانی درمشارکت و رقابت است، جزو 20 اقتصاد بزرگ در جهان و 5 اقتصاد بزرگ در آسیا محسوب می شود و شرکتهای فناوری پیشرو مانند Samsung، SK، LG و Naver در آنجا مستقر هستند.
کره جنوبی امنیت سایبری را یک موضوع امنیت ملی می داند و به دلیل زیرساخت های پیشرفته و عوامل ژئوپلیتیکی، بازار جذابی برای کشورهاست.
بر اساس گزارشی از شرکت بینالمللی داده (IDC)، انتظار میرود که هزینههای این کشور برای هوش مصنوعی که شامل سختافزار، نرمافزار و خدمات است به 3.4 میلیارد دلار در سال 2027 برسد چرا که شرکت های بزرگ فناوری کره ای به شدت به دنبال فناوری های هوش مصنوعی هستند. به عنوان مثال Samsung Electronics هفت مرکز هوش مصنوعی را در پنج کشور افتتاح کرده و روی پروژههای مختلفی مانند الگوریتمهای پیشرفته یادگیری ماشین، تراشههای هوش مصنوعی، مدلسازی زبان بزرگ کار میکند.
در حال حاضر، کره جنوبی خانه بسیاری از استارتاپ های فعال در حوزه فناوری است و شرکتهای کرهای به دنبال فناوری و برنامههای پیشرفته هستند تا قابلیتهای خود را افزایش دهند بنابراین دولت کره جنوبی، با استفاده از چارچوب های قانونی و مجموعه سیاست ها و برنامه راهبردی خود تلاش کرده تا حکمرانی خود را در این فضا حفظ کرده و علاوه بر بهره مندی از سکوهای خدماتی و ارتباطی، از منافع ملی خود حفاظت کند.
انتهای پیام
افزودن دیدگاه جدید