آیا بارکدهای قدیمی از بین میروند؟
سازمان GS1، یک سازمان غیرانتفاعی بینالمللی که استانداردهای جهانی بارکدها را حفظ میکند، میگوید که بارکدهای قدیمی با یک نسخه مربع جدید جایگزین میشود که میتواند اطلاعات بسیار بیشتری در مورد محصولات ذخیره کند.
به گزارش سرویس بین الملل سیتنا، پس از بیش از ۵۰ سال حضور در همه جا، سازمانی که بر بارکدهای جهان نظارت دارد، آماده میشود تا آنها را به سطل زباله تاریخ بسپارد.
سازمان GS1، یک سازمان غیرانتفاعی بینالمللی که استانداردهای جهانی بارکدها را حفظ میکند، میگوید که بارکدهای قدیمی با یک نسخه مربع جدید جایگزین میشود که میتواند اطلاعات بسیار بیشتری در مورد محصولات ذخیره کند.
آن گادفری، مدیر اجرایی GS1 انگلستان، گفت که تقریباً نیمی از خردهفروشان بریتانیایی قبلاً قیمتهای خود را برای تطبیق با کدهای جدید بهروزرسانی کردهاند.
او گفت: «این مدتی است که در حال انجام است، اما کووید واقعاً آن را تسریع کرد. در طول همهگیری، همه عادت کردند برای دسترسی به منو، گوشیهای خود را به سمت کدهای QR در میخانهها و رستورانها نشانه بگیرند.»
به طور فزایندهای، کدهای QR که بیتهایی از اطلاعات را نشان میدهند، در جلوی بسیاری از محصولات ظاهر میشوند.
«به زودی ما با بارکد قدیمی خداحافظی خواهیم کرد و هر محصول فقط یک QR کد خواهد داشت که تمام اطلاعات مورد نیاز شما را در خود جای میدهد.»
بارکدهای سنتی فقط میتوانند هفت قطعه اطلاعات بسیار ابتدایی را در خود جای دهند؛ نام محصول، سازنده، نوع، اندازه، وزن، رنگ و مهمتر از همه، قیمت آن.
آنها به قدری برای کار روزانه اکثر سوپرمارکتها حیاتی شدهاند که خرید یک محصول غیرممکن شده است مگر اینکه بارکد روی آن باشد.
هنگامی که آنها را اسکن میکنند، شماره روی بارکد با پایگاه داده عظیمی از محصولات مطابقت داده میشود تا اطمینان حاصل شود که محصولات مشتریان به درستی شارژ میشوند.
کدهای QR جدید حاوی اطلاعات بسیار بیشتری در مورد محصولات، مانند مواد تشکیلدهنده آنها، هرگونه آلرژن موجود در آنها و حتی پیشنهادات دستورالعمل است که توسط مصرفکنندگان از طریق تلفنهای هوشمند قابل دسترسی است.
گادفری گفت: «بارکدهای قدیمی همان کاری را که روی قلع میگویند انجام میدهند، بوق میزنند، قیمت را به شما میگویند و شما را از فروشگاه بیرون میآورند.»
اما مصرفکنندگان امروزی اطلاعات بسیار بیشتری در مورد محصولاتی که میخرند میخواهند. نسل بعدی بارکدها قدرت بیشتری به مصرفکننده میدهد که خردهفروشان یا مجبورند خود را ارتقا دهند یا عقب بمانند.
بارکدها توسط نورمن جوزف وودلند و برنارد سیلور فارغالتحصیلان علوم ایالات متحده در اواخر دهه ۱۹۴۰ اختراع شدند، اما تا دههها بعد در مغازهها ظاهر نشدند.
اولین محصول بارکد اسکنشده یک بسته آدامس میوه آبدار Wrigley در یک سوپرمارکت در اوهایو در سال ۱۹۷۴ بود.
آنها در سال ۱۹۷۹ وارد بریتانیا شدند و برای اولین بار در یک جعبه چای کیسهای در فروشگاهی در اسپالدینگ، لینکلنشایر استفاده شدند.
از آن زمان، GS1 بارکد برای بیش از ۲۰۰ میلیون محصول در سراسر جهان ثبت کرده است.
اگرچه آنها طبق استانداردهای امروزی اساسی هستند، اما هیچ دو بارکدی یکسان نیستند. خطوط روی یک بارکد را میتوان برای ثبت ده تریلیون محصول مختلف دوباره مرتب کرد.
یک مطالعه به سفارش GS1 نشان داد که ۹۶ درصد مدیران خردهفروشی برجسته بریتانیا انتظار دارند که شاهد تحول دیگری در فناوری خردهفروشی باشند.
همچنین مشخص شد که ۴۶ درصد از خردهفروشان قبلاً فناوری پرداخت خود را برای استفاده از کدهای QR ارتقا دادهاند و ۵۲ درصد دیگر نیز در سال آینده این کار را انجام خواهند داد.
کدهای جدید GS1 در حال حاضر در ۴۸ کشور از جمله در سوپرمارکتهای Morrisons در بریتانیا در حال آزمایش هستند.
بسیاری از برندهای پیشرو از جمله PepsiCo، Proctor & Gamble، L'Oreal، Amazon و غول خواربارفروشی ایالات متحده Walmart در حال حاضر در این پروسه حضور دارند.
انتظار میرود که عرضه کامل بینالمللی کدهای QR جدید تا سال ۲۰۲۷ تکمیل شود.
خانم گادفری گفت: اختراع بارکد یکی از داستانهای بزرگ و ناگفته در تاریخ دنیای مدرن ما است که بیشتر از گوگل استفاده خواهد شد.
ما مرگ بارکد قدیمی را جشن نخواهیم گرفت، اما زمان آن فرا رسیده که برای مدت طولانی با آن خداحافظی کنیم.
انتهای پیام
افزودن دیدگاه جدید