هزینه ۵۰۰ هزار تومانی ماهانه هر خانواده ایرانی برای فیلترشکن
ربیعی، دستیار اجتماعی رئیس جمهور می گوید: «هر خانواده بهطور میانگین ماهانه ۵۰۰ هزار تومان برای فیلترشکن هزینه میکند، که معادل یارانه یک خانواده سهنفره است. این مساله حتی از لحاظ اقتصادی هم قابل توجیه نیست.»
به گزارش سیتنا، علی ربیعی، دستیار اجتماعی رئیس جمهور اخیرا در یک ویدیو که در فضای مجازی منتشر شده، به مخالفت برخی اعضای شورای عالی فضای مجازی با رفع فیلترینگ واکنش نشان داد و گفت با پیشرفت تکنولوژی «آیا چیزی وجود دارد که امروزه واقعا بتوان آنرا فیلتر کرد؟»
ربیعی با اشاره به مخالفت این افراد گفت: «نمیدانم چند نفری که در برابر تصمیم رئیسجمهور و خواسته مردم مقاومت میکنند، چه فکری با خود دارند؟»
او افزود که «جامعه ما در وضعیت دشواری است و میتوانیم با تصمیمات سادهای همچون رفع فیلترینگ نشان دهیم که صدای مردم را شنیدهایم.»
وی اذعان کرد که در نشستی با دانشجویان و اقشار مختلف، نتوانسته پاسخی قانعکننده درباره تاثیرات مثبت فیلترینگ و «طرح صیانت» ارائه دهد.
به گفته او، دانشجویان از تکنولوژیهایی صحبت کردهاند که در آینده نیازی به فیلترشکن نخواهد بود و افزود: «به چه علت برای هر چیزی تا لحظه آخر صبر میکنیم تا قانون و سیاست هیچ اثری دیگر بر آن نداشته باشد و بعد میگوییم ما تسلیم شدیم و راهی برای آن نداریم.»
ربیعی همچنین با اشاره به هزینههای اقتصادی فیلترینگ با توجه به تورم و ضعف دولت در تامین یارانهها، گفت که «هر خانواده بهطور میانگین ماهانه ۵۰۰ هزار تومان برای فیلترشکن هزینه میکند، که معادل یارانه یک خانواده سهنفره است. این مساله حتی از لحاظ اقتصادی هم قابل توجیه نیست.»
گفتنی است؛ اخیرا مرکز پژوهش های اتاق ایران گزارشی با عنوان «اثر فیلترینگ اینترنت بر تجارت داخلی و خارجی (فروش آنلاین) کسبوکارهای اینترنتی کشور» منتشر کرد که این گزارش با استفاده از دادههای پرسشنامهای مربوط به فروش ماهانه سال ۱۴۰۱ مجموعاً ۳۸۵ کسب و کار اینترنتی انجام شده است.
بخشی از یافتههای پژوهش:
عمده کسانی که از فیلترینگ شبکه های اجتماعی دچار ضرر جدی شده اند، کسب و کارهای خرد فاقد اینماد، هستند.
فیلترینگ شبکههای اجتماعی در شهریور ۱۴۰۱ موجب زیان کسب و کارهای اینترنتی کشور از طریق کاهش اسمی فروش متوسط ماهانه آنها به مبلغ ۳۷.۴ همتی (کاهش حقیقی ۲۲.۶همتی) شده است.
این ارقام صرفا مربوط به کاهش میزان فروش آنلاین فروشگاههای اینترنتی و بخصوص فروشگاههای فعال بر بستر شبکه.های اجتماعی است.
خسارتهای این سیاست از سایر جنبههای با اهمیت مانند اجتماعی یا فرهنگی همچون بیاعتمادی مردم نسبت به فعالیتهای اقتصادی بر بستر اینترنت، نامشخص و مستلزم مطالعات جامع دیگری است.
انتهای پیام
افزودن دیدگاه جدید