کدخبر :309658 پرینت
06 آبان 1403 - 14:20

بررسی پیش‌ نیازهای توسعه همکاری‌ در حوزه دانش‌ بنیان با اوراسیا

عضو هیات نمایندگان اتاق تهران، گفت: ایجاد همکاری مشترک با شرکت‌ها و نهادهای محلی برای تسهیل فرآیندهای صادرات و واردات، تمرکز بر تولید محصولاتی که دارای استانداردهای بین‌المللی و منطبق با نیازهای بازار هدف، ایجاد برند قوی در بازارهای ارمنستان و اوراسیا، طراحی تسهیلات و حمایت‌های دولتی در زمینه صادرات محصولات دانش‌بنیان و در نهایت بهبود زیرساخت‌های لجستیکی و حمل‌ونقل برای تسهیل در فرآیند صادرات از الزامات توسعه همکاری‌ها در حوزه دانش‌ بنیان با اوراسیا است.

متن خبر

به گزارش سیتنا، مریم تاج‌‌ آبادی، عضو هیات نمایندگان اتاق تهران، طی یادداشتی به فرصت‌های سرمایه‌گذاری و زمینه‌های همکاری با کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا و به ویژه ارمنستان در حوزه دانش‌بنیان و سلامت اشاره کرد و پیش‌نیازهای توسعه همکاری‌ها با این کشورها را برشمرد.

توسعه روابط تجاری با کشورهای منطقه، افزایش صادرات غیرنفتی و البته ایجاد توازن در مراودات تجاری با این کشورها، از جمله اهدافی است که در برنامه راهبردی اتاق تهران برای سال‌های پیش رو مورد تاکید قرار گرفته است. از این رو در مهرماه سال جاری، اعزام هیاتی تجاری از اتاق تهران به ایروان به عنوان یکی از گام‌های تحقق این اهداف و همچنین شناسایی پتانسیل‌های صادراتی، همتایابی تجاری، گسترش روابط دوجانبه و حضور در مجمع اوراسیا برنامه‌ریزی و اجرا شد.

ایران به طور سنتی یکی از تامین‌کنندگان انرژی، محصولات معدنی و پتروشیمی ارمنستان است و یکی از اهداف این سفر ایجاد بازار و همتایابی در زمینه صادرات دیگر محصولات با ارزش افزوده بالاتر، مانند محصولات حوزه سلامت و تولیدات با تکنولوژی برتر بود.

توجه به این نکته ضروری است که کشور ما به عنوان یکی از کشورهای پیشرو در خاورمیانه در زمینه فناوری‌های نوین، موفق به راه‌اندازی شرکت‌های دانش‌بنیان متعددی شده است که این شرکت‌ها فعالیت خود را به حوزه‌های مختلفی از جمله فناوری اطلاعات، بیوتکنولوژی، نانو و داروسازی گسترش داده‌اند.

اگرچه این پیشرفت به ویژه در حوزه تولید پروبیوتیک‌ها وکاربرد آنها در صنایع غذایی و دارویی کمتر مورد توجه قرار گرفته اما این محصولات در بازارهای بین‌المللی و در سال‌های اخیر در بازارهای داخلی با تقاضای بالایی روبه‌رو شده است. بنابراین در سایه اقبالی که حول این فرآورده‌ها شکل گرفته است همکاری و صادرات محصولات دانش‌بنیان حوزه سلامت از ایران به ارمنستان و سایر کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا می‌تواند فرصت مناسبی برای گسترش بازارها و تبادل فناوری پدید بیاورد.

البته دستیابی به موفقیت در این زمینه، دارای پیش‌‌شرط‌هایی است که شناسایی نیازهای بازار اوراسیا در حوزه سلامت، شامل تجهیزات پزشکی، داروها و فناوری‌های نوین یکی از مهم‌ترین این پیش‌شرط‌هاست. در عین حال، «ایجاد همکاری مشترک با شرکت‌ها و نهادهای محلی برای تسهیل فرآیندهای صادرات و واردات»، «تمرکز بر تولید محصولاتی که دارای استانداردهای بین‌المللی و منطبق با نیازهای بازار هدف باشند»، «ایجاد برند قوی در بازارهای ارمنستان و اوراسیا»، «طراحی تسهیلات و حمایت‌های دولتی در زمینه صادرات محصولات دانش‌بنیان» و در نهایت «بهبود زیرساخت‌های لجستیکی و حمل‌ونقل برای تسهیل در فرآیند صادرات» از دیگر الزامات توسعه همکاری‌ها در این حوزه است.

توجه به این شش الزام کمک می‌کند که ایران به یک منبع مهم محصولات دانش‌بنیان در حوزه سلامت برای ارمنستان و سایر کشورهای اوراسیا تبدیل شود و از طریق این دروازه بتواند به عنوان یک رقیب جدی وارد بازارهای جهانی شود.

انتهای پیام

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.