کدخبر :309575 پرینت
05 آبان 1403 - 00:45

مسدود شدن موقت درگاه های بانکی برخی صرافی‌های رمزارز

گزارش های دریافتی سیتنا حاکی است از روز پنج شنبه، درگاه های تبادلات مالی برخی صرافی‌های ایرانی ارز دیجیتال به طور موقت مسدود شده است؛ اگرچه درگاه‌های پرداخت صرافی‌ها برای خرید‌هایی با مبالغ کم، همچنان فعال است.

متن خبر

گزارش های دریافتی سیتنا حاکی است از روز پنج شنبه بر اساس تصمیم بانک مرکزی امکان واریز به برخی صرافی‌های ارز دیجیتال به طور موقت مسدود شده است، اما به دلیل مشکلات زیرساختی در سیستم بانک‌ها، امکان «واریز و برداشت» به طور همزمان برای حساب‌های صرافی‌ها غیرفعال گردیده است. 

ظاهرا این تصمیم بر اساس ماده 42 قانون بانک مرکزی اتخاذ شده است:

«خرید و فروش ارز و هرگونه عملیات بانکی که موجب انتقال ارز یا تعهد ارزی گردد یا ورود یا خروج ارز یا پول رایج کشور بدون رعایت‌ مقرراتی که بانک مرکزی ایران به موجب ماده 11 این قانون مقرر میدارد ممنوع است. متخلفین به جزای نقدی تا معادل 50 % مبلغ موضوع تخلف‌ محکوم خواهند شد.

بانک مرکزی مکلف است موارد مظنون به پولشویی را به همراه اطلاعات مربوط، به مرکز اطلاعات مالی وزارت امور اقتصادی و دارایی گزارش نموده و پس از تایید آن مرکز، نسبت به مسدود نمودن حساب اشخاص مظنون به پولشویی و محدودسازی ارائه خدمات بانکی به آن‌ها اقدام کند.»

گفتنی است؛ این تصمیم بانک مرکزی به طور ناگهانی و بدون هیچ اطلاع قبلی به مدیران صرافی‌ها، اجرایی شده است.

فعالان بازار رمزارز به سیتنا می گویند که بانک مرکزی قصد دارد با مسدودسازی «حساب‌های بانکی صرافی‌های رمزارزی و تعدادی از پرداخت‌یارها»، مانع از واریز پول برای خرید «عمده» رمزارز شود، اما درگاه‌های پرداخت صرافی‌ها که برای خرید‌هایی با مبالغ کم می‌باشد، همچنان فعال است. 

رضا مسعودی‌فر، مدیرعامل صرافی تترلند در توییتر خود‌ گفته است که شاپرک روز پنج‌شنبه هیچ تسویه ریالی با صرافی‌ها انجام نداده است؛ چراکه حساب‌ها مسدود هستند! 

وی همچین افزود: «جلوی ورود پول گرفته شده است و این مساله در نهایت روند تسویه تراکنش‌ها را با اختلال مواجه می‌کند. صرافی‌هایی که برداشت ریالی آن‌ها فعال است، در واقع از باقی‌مانده‌های وجوه دیگر حساب‌های بانکی خودشان در حال پرداخت هستند و مشخص نیست که این روند تا چه زمانی دوام داشته باشد.»

برخی از کاربران معتقدند که این اقدام بانک مرکزی اگر با هدف مدیریت قیمت ارز انجام شده، نمی تواند تاثیر قابل توجهی بر نرخ ارز داشته باشد؛ چه‌بسا که اکثر معاملات تتر به صورت حواله‌ای و خارج از فضای صرافی انجام می‌شوند.

با این حال، ظاهرا مشکلی برای تسویه رمزارزی وجود ندارد و کاربران می‌توانند رمزارزهای خودشان را مبادله یا به کیف پول خودشان منتقل کنند، اما تسویه ریالی در برخی صرافی‌ها با مشکل و محدودیت مواجه شده است.

انتهای پیام

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.