کدخبر :309528 پرینت
03 آبان 1403 - 08:58

نقش محوری وزارت ارتباطات در هوشمندسازی صنایع کشور

رئیس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: یکی از اقدامات مهم وزارت ارتباطات در بحث هوشمندسازی، سیاست‌ گذاری و برنامه‌ ریزی ملی است و تدوین استراتژی‌ های هوشمندسازی، طراحی و اجرای استراتژی‌ های کلان ملی برای توسعه و پیاده‌ سازی پروژه‌ های هوشمندسازی در حوزه‌ های مختلف از جمله این سیاست‌ گذاری‌ ها و برنامه‌ ریزی‌ ها است.

متن خبر

به گزارش سیتنا، نوزدهمین کنفرانس سراسری «سیستم‌های هوشمند ایران» در دانشگاه صنعتی سیرجان با حضور دکتر محمد رضوی زاده، رئیس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات، آغاز به کار کرد.

در افتتاحیه این کنفرانس که به منظور گردهم آوردن محققان و نخبگان و ایجاد بستری مناسب برای تبادل یافته‌های جدید تحقیقاتی و صنعتی در زمینه سیستم‌های هوشمند از طریق ارائه مقالات و سخنرانی‌های کلیدی ترتیب داده شده است، دکتر رضوی زاده ابتدا به ارائه تخصصی هوشمندسازی صنایع پرداخت.

دکتر رضوی زاده در این سخنرانی اظهار کرد: هوشمندسازی صنایع در واقع همگرایی فناوری‌های پیشرفته مانند هوش مصنوعی، اینترنت اشیا و رباتیک، در راستای تحول در تولید از طریق اتوماسیون و اتصال‌پذیری جهت افزایش کارایی، انطباق‌پذیری، کیفیت محصول، حفظ منابع، نوآوری و تصمیم‌گیری مبتنی بر داده است.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر در فاز چهارم انقلاب صنعتی در جهان قرار داریم که هر کدام از این فازها مشخصه‌های خاصی دارند. در فاز چهارم بحث ارتباطات در صنایع مطرح شده است که باید به آن توجه داشت.

رئیس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: یکی از موارد مهمی که در انقلاب صنعتی چهارم از اهمیت بالایی برخوردار است و سنگ بنای این انقلاب است، اتصالات بی‌سیم یا وایرلس است؛ یکپارچه‌سازی دستگاه‌های متصل به اینترنت اشیا و افزایش قابلیت‌های اتوماسیون و تجزیه و تحلیل داده‌ها از دیگر الزامات ارتباط در انقلاب صنعتی چهارم است. همچنین ارتباطات در این فاز باید با تأخیر کم، مقیاس‌پذیر و دارای امنیت بالایی باشد.

دکتر رضوی زاده با اشاره به روند پیشرفت نوع ارتباطات در دنیا بیان کرد: ارتباطات دیگر به معنای برقراری صوت و تصویر در دنیا اهمیت چندانی ندارد، آن چیزی که در حال حاضر از اهمیت بالایی در انقلاب صنعتی چهارم برخوردار است، بحث ارتباط بین دستگاه‌های مختلفی است که انسان در طول روز مورد استفاده قرار می‌دهد. موضوعی که امروز اپراتورهای کشور بر روی آن تمرکز دارند و لازمه این ارتباط وجود نسل پنجم شبکه ارتباطاتی است.

رئیس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات که به نمایندگی از وزیر ارتباطات در این کنفرانس حضور پیدا کرد، در ادامه سخنرانی خود به مبحث هوشمندسازی صنایع و نقش این وزارتخانه پرداخت و بیان کرد: در اسناد کلان کشور این مسأله دیده شده و مهمترین سندی که هوشمندسازی صنایع در آن گنجانده شده است، برنامه هفتم توسعه و سند چشم‌انداز بیست ساله کشور است.

وی تصریح کرد: در برنامه هفتم روی مسأله هوشمندسازی تأکید بسیار زیادی شده است، به صورتی که ۱۵ ماده این سند به این موضوع پرداخته است. یکی از موارد مهم در این بندها بحث افزایش سهم اقتصاد دیجیتال به ۱۵ درصد است که یکی از پیش‌نیازهای آن، هوشمندسازی صنایع می‌باشد. همچنین در ماده ۱۰۷ این سند به صراحت بحث هوشمندسازی دستگاه‌های اجرایی کشور نیز ذکر شده است که باید در اولویت اقدامات دولت قرار بگیرد.

رضوی زاده به جزئیات ماده ۱۰۷ و ابعاد مختلف هوشمندسازی و تکالیف دستگاه‌های دولتی در این موضوع اشاره کرد و افزود: مهاجرت به ابر دولت و ایجاد زیرساخت ابری دولت هوشمند، ایجاد واحد نوآوری و تحول اداری، تهیه برنامه عملیاتی استقرار و پیاده‌سازی چرخه هوشمند سازی، توجه به اصلاح فرآیندها و استقرار نظام حکمرانی داده از تکالیفی هستند که باید دستگاه‌های دولتی این موضوعات را در دستور کار خود قرار دهند.

وی خاطرنشان کرد: نظارت و تنظیم مقررات یکی از نقش‌های وزارت ارتباطات در هوشمندسازی است، نظارت بر ارائه‌دهندگان خدمات ارتباطی و فناوری اطلاعات، تنظیم و نظارت بر فعالیت اپراتورهای مخابراتی و اپراتورهای هوشمندسازی از جمله اقداماتی است که در نظر گرفته شده است تا توسط وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات انجام شود.

با بیان اینکه یکی دیگر از اقدامات مهم وزارت ارتباطات در بحث هوشمندسازی، سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی ملی است، گفت: تدوین استراتژی‌های هوشمندسازی، طراحی و اجرای استراتژی‌های کلان ملی برای توسعه و پیاده‌سازی پروژه‌های هوشمندسازی در حوزه‌های مختلف مانند شهرهای هوشمند، انرژی، حمل و نقل و بهداشت، ایجاد سیاست‌های حمایتی و تعیین چارچوب‌های قانونی و حمایتی برای توسعه تکنولوژی‌های هوشمند از جمله هوش مصنوعی، اینترنت اشیا و شبکه‌های نسل جدید از جمله این سیاست‌گذاری‌ها و برنامه‌ریزی‌ها است.

رضوی زاده در ادامه به اقدامات توسعه زیرساخت‌های ارتباطی و فناوری اطلاعات توسط وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به عنوان ایجاد زمینه هوشمندسازی در کشور اشاره کرد و افزود: توسعه و بهبود زیرساخت‌های ارتباطی کشور از جمله شبکه‌های فیبر نوری، ارتباطات ماهواره‌ای و نسل پنجم شبکه‌های مخابراتی، پشتیبانی از توسعه زیرساخت‌های ابری مراکز داده، ایجاد و توسعه مراکز داده و خدمات ابری برای ذخیره‌سازی و پردازش داده‌های عظیم تولید شده در پروژه‌های هوشمندسازی، از جمله اقدامات ارزشمندی است که در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات شاهد آن هستیم.

وی در پایان با اشاره به اقدامات صورت گرفته در حوزه هوش مصنوعی توسط پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات، که از جمله آن طراحی و راه‌اندازی آزمایشگاه تست و ارزیابی محصولات هوش مصنوعی در کشور است که به عنوان آزمایشگاه مرجع در این حوزه شناخته می‌شود، گفت: پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات این آمادگی را دارد که از هر طرحی در حوزه هوش مصنوعی و هوشمندسازی در حوزه صنایع همچون سنوات قبل مانند پایان‌نامه‌های تحصیلات تکمیلی حمایت کند.

در بخش دیگر مراسم افتتاحیه نوزدهمین کنفرانس «سیستم‌های هوشمند ایران» دکتر شهرام معین، رئیس هیئت مدیره انجمن سیستم‌های هوشمند ایران و عضو هیئت علمی پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات ضمن تقدیر از دانشگاه سیرجان در برگزاری این رویداد به معرفی انجمن سیستم‌های هوشمند ایران و تاریخچه این انجمن پرداخت. وی در خصوص برگزاری این کنفرانس اظهار کرد: این کنفرانس نقش اول آن تبادل اطلاعات و دانش است که افراد حاضر در این کنفرانس می‌توانند آخرین دستاوردهای تحقیقاتی خود را در اختیار یکدیگر قرار دهند و از آن‌ها بهره لازم را ببرند و طرح مسائلی که در حوزه‌های مختلف وجود دارد می‌تواند برای برطرف کردن چالش‌های موجود در کشور بسیار کمک‌کننده باشد.

لازم به ذکر است، هدف برگزاری این کنفرانس ارائه آخرین یافته‌ها و دستاوردها در حوزه‌های اینترنت اشیا، داده کاوی، هوش مصنوعی و زمینه‌های کاربردی سیستم‌های هوشمند در صنعت، معدن و اقتصاد از نظریه‌های تئوری تا کاربردهای دنیای واقعی است.

انتهای پیام

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.