کدخبر :309310 پرینت
29 مهر 1403 - 11:13

پیاده‌ سازی راهکارهای هوش مصنوعی؛ مهمترین مؤلفه‌های استراتژی ایرانسل در نوآوری

مدیرعامل ایرانسل گفت: مهمترین مؤلفه‌ های استراتژی هوش مصنوعی در ایرانسل نوآوری و پیاده‌ سازی راهکارهای هوش مصنوعی، حرکت در لبه علم و فناوری دنیا، بهره‌ گیری از جدیدترین فناوری‌ های هوش مصنوعی و هموار کردن مسیر تحول دیجیتال و افزایش رقابت‌ پذیری در صنعت تلکام است.

متن خبر

به گزارش خبرنگار سیتنا، نشست خبری تولد ۱۸ سالگی ایرانسل با حضور دکتر بیژن عباسی‌آرند مدیرعامل ایرانسل و اهالی رسانه، در آمفی‌تئاتر ساختمان مرکزی ایرانسل، در حال برگزاری است.

مدیرعامل ایرانسل در خصوص راهبرد ایرانسل در گذار به Techco و نقش آن در اقتصاد دیجیتال با بیان اینکه «لایه زیرساخت»، «لایه توانمندساز کسب‌وکارها» و «لایه محصولات و خدمات دیجیتال»، لایه‌های سه‌گانه اقتصاد دیجیتال هستند، راهبرد ایرانسل در گذار از شرکت خدمات ارتباطی (Telco) به شرکت فناوری‌‌محور (Techco) را تشریح و محصولات و خدمات ایرانسل در هر یک از لایه‌های سه‌گانه اقتصاد دیجیتال را برای حاضران بیان کرد.

وی، ادامه داد: «بهبود کارایی و کیفیت خدمات»، «تسهیل ارتباطات میان دولت و شهروندان» و «تحول دیجیتال در ارائه خدمات و تصمیم‌گیری‌ها» با استفاده از فناوری‌های دیجیتال و کلان‌داده از مهمترین اهداف دولت هوشمند هستند؛ «تسهیل خدمات و دسترسی آسان‌تر و سریع‌تر شهروندان به خدمات دولت»، «ارتقای کارایی و کاهش نیاز به نیروی انسانی و منابع فیزیکی» و «افزایش بهره‌وری و کاهش زمان و هزینه» از مزایای دولت هوشمند هستند.

عباسی آرند، گفت: مهمترین زیرساخت‌های مرتبط با دولت هوشمند شبکه‌های پیشرفته ارتباطی و فناوری‌های نوظهور، از جمله «شبکه‌های 5G»، «فناوری اینترنت اشیا»، «هوش مصنوعی» و «یادگیری ماشین» است.

مدیرعامل ایرانسل، گفت: جایگاه کلیدی اپراتورهای دیجیتال در تحقق دولت هوشمند «ارائه شبکه‌های پهن‌باند»، «انتقال و پردازش داده‌ها»، «حفظ امنیت و پایداری داده‌های شهروندان» و «خدمات پایه دولت هوشمند (مانند احراز هویت موبایل)»
گذار از اپراتور ارتباطی (Telco) به شرکت فناوری‌محور (Techco)، «کلید تحقق دولت هوشمند» است.

وی، اظهار کرد: ایرانسل، با پوشش ۹۳ درصدی شبکه 4G، راه‌اندازی ۱۱۴۴ سایت 5G در کل کشور، ایجاد دسترسی به شبکه فیبرنوری (FTTx) برای بیش از دو میلیون خانوار، توسعه ظرفیت مراکز داده و سوییچ با ۳۲۰۰ رک در کل کشور و ۱۵۲۰ رک در حال اجرا و در برنامه، در این راستا گام برداشته است.

وی، گفت: ایرانسل حدود 43.7 درصد سهم بازار دارد ولی در عین حال؛ سهم درآمد ایرانسل به نزدیک 45 درصد رسیده است، از ابتدای تأسیس ایرانسل تاکنون قریب به ۱۰.۶ میلیارد دلار سرمایه گذاری و  بیش از ۹۸ همت پرداخت به دولت صورت گرفته است.

عباسی آرند، بیان کرد: طی سال‌های اخیر، با کمک شرکت‌های داخلی، مودم‌های ثابت و همراه ایرانسل، کاملا تولید داخل است، مودم جدید فیبرنوری داخلی، در نمایشگاه جانبی، در معرض بازدید قرار دارد.

وی، اشاره کرد: رویکرد پایداری ایرانسل، موضوعات مختلفی مانند فراگیری خدمات، کاهش شکاف دیجیتال، دسترسی‌پذیری و به‌طور کلی شناسایی و بهبود آثار اجتماعی-زیست‌محیطی فعالیت‌ها و برنامه‌های سازمان را در بر می‌گیرد؛ این رویکرد باعث شد تا ما برای برای اولین بار در صنعت ICT کشور و در چهار سال متوالی، گزارش پایداری منتشر و به کمک آن بتوانیم عملکرد کلان ایرانسل را از منظر آثار اقتصادی، اجتماعی و محیط‌زیستی بررسی کنیم؛ یکی از مهم‌ترین ارکان این گزارش، موضوعات زیست‌محیطی شامل مصرف بهینه انرژی، توجه به تغییرات اقلیمی و ردپای کربن است که اقدامات ایرانسل در سال 1402 به 11 درصد کاهش تولید کربن به ازای هر ترابایت دیتا، منجر شد.

وی، گفت: ایرانسل دو پروژه سرمایه‌گذاری اجتماعی شرکتی (CSI) را به تازگی انجام داده است. اولی احداث نیروگاه خورشیدی کوچک برای مدارس در مناطق کم برخوردار است که با تجهیز 18 مدرسه به نیروگاه‌های خورشیدی 20 کیلوواتی، در مجموع ظرفیت 360 کیلووات و تولید سالانه بالغ بر 800 هزار کیلووات‌ساعت انرژی تجدیدپذیر را ایجاد کرده و درآمد حاصل از فروش برق تولیدی را به هر مدرسه اختصاص داده می‌شود. اقدام دوم نیز بازسازی و احداث مدرسه و مرکز آموزش دانستان (ویژه کودکان کار) با همکاری بهزیستی و با رویکردهای نوین آموزشی است.

عباسی آرند، اظهار کرد: «هلدینگ سرمایه‌گذاری خطرپذیر ویستا»، بازوی ایرانسل برای سرمایه‌گذاری در کسب‌وکارهای نوپا و دانش‌بنیان، امسال موفق شد تا مجوز «صندوق سرمایه‌گذاری خطرپذیر شرکتی» را دریافت کند و بتواند هماهنگ با استراتژی ایرانسل، رویکرد جدیدی به سرمایه‌گذاری در اکوسیستم نوآوری کشور داشته باشد. پورتفوی هلدینگ ویستا، شامل گروه اسنپ، شرکت روبیکا، صندوق پژوهش و فناوری نوآفرین، شرکت ویستا مدیا، شرکت ایرانسل لبز، شرکت ایرانیان تاورز و شرکت تأمین آتیه ویستا است و ویستا اولویت محورهای سرمایه‌گذاری خود را حوزه‌های فناوری‌های مالی، تجارت الکترونیکی، سلامت دیجیتال، هوش مصنوعی و محصولات و خدمات دانش‌بنیان فناورانه اعلام کرده است.

وی، گفت: ویستا مدیا، با تولید محتوا از طریق همکاری و مشارکت با پلتفرم‌های داخلی، از پروژه‌های موفق مورد حمایت ایرانسل محسوب می‌شود که تاکنون با 30 پلتفرم داخلی قرارداد بسته و با داشتن استودیوی اختصاصی تولید محتوا و دوبله، اهداف ایرانسل مرتبط با تولید محتوای فاخر در چارچوب سند توسعه ایرانسل را پیش‌ برده است؛ از جمله تولیدات ویستا مدیا می‌توان به رئالیتی‌شوها، تاک‌شوها و برنامه‌هایی مانند سرگیجه، 35میلیمتری، اسکار، ارتش سری، دیو و ماه پیشونی، ارتش سری و عیدی HD اشاره کرد.

مدیرعامل ایرانسل گفت: پلتفرم «Y’ello Adwise» آژانس تبلیغات دیجیتال ایرانسل است که به شرکت‌ها و کسب‌و‌کارهای مختلف کمک می‌کند تا با توجه به ماهیت و نیازشان، مناسبت‌ترین شیوه‌ تبلیغاتی را انتخاب کنند. همچنین سامانه «Y’ello Hub» با ارائه APIهای به‌روز، به خصوص در حوزه صنعت تله‌کام، مانند APIهای پرداخت قبض یا استعلام وضعیت سیم‌کارت برای کسب‌وکارها، به ارائه بهتر خدمات به مشتریان ایرانسل کمک می‌کند. «Y’ello Name» نیز، سامانه احراز هویت یکپارچه و امضای دیجیتال ایرانسل است که قابلیت احراز هویت پایه، پیشرفته و امضای دیجیتال را به کسب‌وکارها ارائه می‌دهد.

عباسی آرند، تشریح کرد: شایا از حدود دو سال پیش، به‌عنوان بازوی اجرایی ایرانسل برای تجاری‌سازی فرآیندها و ظرفیت‌های موجود در سازمان و ارائه آن به دیگر سازمان‌ها و بنگاه‌های اقتصادی در قالب خدمات برون‌سپاری، فعالیت خود را آغاز کرد. در این مدت، ضمن افزایش دو برابری ظرفیت‌های عملیاتی، شایا موفق به عقد قرارداد با ۱۴ مجموعه فعال در حوزه‌های مختلفی مثل حمل‌ونقل، لجستیک، تجارت الکترونیک، بانکداری، لندتک و برخی ادارات دولتی شد. همچنین شایا در چارچوب مسئولیت‌های اجتماعی و اشتغال‌زایی، نیروهای کاری خود را از بیش از ۵۰ شهر مختلف کشور، به‌ویژه از مناطق کم‌برخوردار، انجام داده و بخشی از نیروی کار خود را هم از جامعه توانیابان انتخاب کرد.

وی، اعلام کرد: در حوزه تجربه و تعلق خاطر کارکنان، به اقداماتی از جمله بهبود تجربه همکاران در زمینه تصمیم‌گیری داده‌محور و استفاده از هوش مصنوعی، بیش از 68هزار نفر-ساعت آموزش حضوری یا آنلاین و 27هزار نفر-ساعت آموزش در پلتفرم‌های آموزشی شرکت، برگزاری سومین مدرسه اشتغال ایرانسل با 2300 متقاضی، قرار گرفتن بین چهار شرکت برتر از نگاه کارجوها و سه شرکت برتر در پاسخگویی به رزومه‌ها و سه شرکت برتر از نگاه برنامه نویسان و تشکیل کمیته تخصصی برای بهبود تجربه همکاران، اشاره شد.

وی، گفت: مهمترین مؤلفه‌های استراتژی هوش مصنوعی در ایرانسل نوآوری و پیاده‌سازی راهکارهای هوش مصنوعی، حرکت در لبه علم و فناوری دنیا، بهره‌گیری از جدیدترین فناوری‌های هوش مصنوعی و هموار کردن مسیر تحول دیجیتال و افزایش رقابت‌پذیری در صنعت تلکام است؛ ارائه تجربیات شخصی‌سازی‌شده به مشتریان و بهبود عملکرد و قابلیت اطمینان شبکه، از مهمترین دلایل اهمیت هوش مصنوعی در رشد کسب و کار ایرانسل هستند و از سوی دیگر، راهکار «هوش مصنوعی به عنوان سرویس (AIaaS)» یک مزیت رقابتی برای ایرانسل محسوب می‌شود.

وی، توضیح داد: اولویت‌های استراتژیک ایرانسل در حوزه هوش مصنوعی «بهینه‌سازی منابع و کاهش هزینه‌های عملیاتی»، «هدایت رشد از طریق پیاده‌سازی هوش مصنوعی در تحول دیجیتال و تکامل شبکه ارتباطی»، «توسعه MLOps برای تسریع در توسعه و استقرار مدل‌های هوش مصنوعی در سطح کشور»، «ایجاد ذهنیت AIمحور برای موقعیت‌یابی ایرانسل به عنوان راهبر نوآوری هوش مصنوعی در صنعت تلکام» و در نهایت، «حرکت به سمت اپراتور هوش مصنوعی و توسعه زیرساخت «هوش مصنوعی به عنوان سرویس (MLOPS & AI as Service)» و ارائه خدمات هوش مصنوعی به کسب‌وکارها است.

وی، گفت: برخی اقدامات و دستاوردهای اخیر ایرانسل در بهره‌گیری از هوش مصنوعی محصولاتی مانند «طراحی سرویس اعتبارسنجی کاربران» برای تخصیص شارژ اضطراری و سرویس اعتباری ایرانسل، «بهینه‌سازی قیمت‌گذاری محصولات»، «ارائه پیشنهادهای شخصی‌سازی شده به هر مشترک» و نیز «بهینه‌سازی عملکرد شبکه ارتباطی» است.

مدیرعامل ایرانسل، بیان کرد: ویژگی‌های مرکز آموزش هوش مصنوعی ایرانسل به شرح ذیل است: ارائه دوره‌های تخصصی و جامع، بهره‌گیری از مدرسان برجسته، ارائه گواهینامه معتبر برای ورود به بازار کار، هدایت دانش‌پذیران در مسیرهای متنوع تحصیلی، شغلی و ارتقای مهارت، مسیر تحصیلی در چهار سطح: پیش متوسطه، متوسطه، پیش تخصصی و تخصصی، کلاس‌های ترکیبی در سه دسته کلی: مجازی، زنده و حضوری و تشکیل رویدادهای حضوری و امکان بازدید از آزمایشگاه‌های هوش مصنوعی و GPU Farm و شرکت در پروژه‌های عملی.

وی، گفت: ایرانسل تا کنون موفق شده برای بیش از دو میلیون خانوار در سطح کشور، پوشش فیبرنوری ایجاد کند و تاکنون بالغ بر 29هزار درخواست برای دریافت این سرویس، ثبت شده است؛ در حال حاضر عملیات اجرایی فیبرنوری ایرانسل در 112 شهر در مجموع 18 استان ادامه دارد؛ ایرانسل 3510 کیلومتر حفاری و 1960 کیلومتر کابل‌کشی فیبرنوری در کشور انجام داده و بیش از 25هزار عدد FAT فیبرنوری نیز در کشور نصب شده است.

مدیرعامل ایرانسل در توضیح پوشش فیبر صدرا گفت: امروز و به مناسبت 18 سالگی ایرانسل، پوشش فیبرنوری شهر صدرا در استان فارس، با حدود 106هزار خانوار جمعیت، تکمیل شد. ایرانسل در این شهر، 152 کیلومتر حفاری و 152 کیلومتر کابل‌کشی فیبرنوری انجام داده و با نصب 1110 عدد FAT، این شهر را تحت پوشش کامل سرویس فیبرنوری قرار داده است.

وی، اشاره کرد: از سایت ارتباطی روستایی جیرفت در استان کرمان رونمایی شد؛ این سایت، سه آبادی «گروه»، «قنات‌سیاه» و «ساویدان» در شهرستان جیرفت استان کرمان را با مجموع 174 خانوار و 539 نفر جمعیت، تحت پوشش اینترنت پرسرعت قرار داده است.

عباسی آرند، گفت: از ۶ محصول و راهکار جدید ایرانسلی شامل «پیشواز تصویری»، «پیامک ویدیویی»، «دستیار هوشمند پشتیبانی»، «سرویس اعتباری»، «پلتفرم یکپارچه نمایش خانگی ایرانسل‌من» و «5G FWA» رونمایی شد؛ «پیشواز تصویری» یا (Video RBT)، با توسعه زیرساخت‌های دیجیتال، به خدمات پیشواز ایرانسل اضافه شده است و به علاقه‌مندان سرویس محبوب «آهنگ پیشواز» این امکان را می‌دهد تا محتوای ویدیویی دلخواه‌شان را بارگذاری کنند و در زمان تماس، این محتوا به تماس‌گیرنده نمایش داده شود.

وی، اظهار کرد: «پیامک ویدیویی»، عنوان سرویس دیگری بود که رونمایی شد و با استفاده از آن، امکان ارسال ویدیو، متن و لینک به صورت همزمان در یک پیام وجود دارد. این سرویس، تجربه رسانه‌ای غنی‌تر و واضح‌تر از پیام‌های SMS استاندارد است و کسب‌وکارها با استفاده از آن، می‌توانند محتوای جذاب‌تری را در اختیار مخاطبان خود قرار دهند.

عباسی آرند، تشریح کرد: «دستیار هوشمند پشتیبانی ایرانسل»، به‌عنوان یک مدل بزرگ فارسی زبان و هسته متفکر «چت‌بات» و «ویس‌بات»، در این مراسم رونمایی شد؛ این دستیار هوشمند، با استفاده از هوش مصنوعی و پردازش زبان طبیعی، به صورت خودکار و دقیق، به پرسش‌ها و نیازهای کاربران پاسخ می‌دهد و تعامل کاملاً دوطرفه دارد؛ همچنین این دستیار هوشمند، با تشخیص نیازهای مشترکان، راه‌حل‌های فوری ارائه می‌دهد و علاوه بر پاسخ‌گویی به پرسش‌های عمومی در حوزه‌های مختلف، به طور خاص برای پاسخ‌گویی به نیازهای مشترکان ایرانسل توسعه داده شده است.

وی، تاکید کرد: «سرویس اعتباری ایرانسل» نیز این امکان را برای مشترکان فراهم می‌کند تا محصولات و خدمات ایرانسلی و غیرایرانسلی را به صورت اعتباری و اقساط، بدون بهره و ضامن خریداری کنند. میزان اعتبار تخصیص یافته، به رفتار ایرانسلی و رتبه اعتباری بانکی مشترک بستگی دارد. در فاز نخست، این امکان وجود دارد که از این اعتبار، برای خرید اقساط سرویس فیبرنوری در ۱۲ قسط استفاده شود و در فازهای بعد، امکان خرید بسته، شارژ، آهنگ پیشواز، اشتراک لنز و خرید از فروشگاه‌های منتخب نیز، فراهم می‌شود.

مدیرعامل ایرانسل، گفت: «پلتفرم یکپارچه نمایش خانگی ایرانسل‌من»، راهکار دیگری بود که در این مراسم رونمایی شد. سوپر اپلیکیشن ایرانسل‌من که در دسته اپلیکیشن‌های برتر ایران از نظر تعداد کاربر قرار دارد، با هدف حمایت از تولیدات فرهنگی و هنری، ظرفیت خود را در اختیار شبکه نمایش خانگی قرار داده است. کاربران این سوپر اپلیکیشن، می‌توانند محتوای بهترین پلتفرم‌های نمایش خانگی را به صورت یک‌جا، در ایرانسل‌من مشاهده کنند و به فیلم‌ها و سریال‌های محبوب خود، به راحتی دسترسی پیدا کنند.

وی، بیان کرد: ایرانسل در این رویداد، با رونمایی از دو مودم جدید، سرویس 5G FWA خود را معرفی کرد. اینترنت ثابت بی‌سیم در بستر شبکه 5G، راه‌حلی است که سرعتی قابل مقایسه با سرویس فیبرنوری را بدون نیاز به کابل‌کشی‌های گسترده، ارائه می‌دهد. سرویس نسل پنج ثابت، به طور ویژه، برای مناطقی کاربرد دارد که در حال حاضر تحت پوشش شبکه نسل پنج هستند؛ اما با محدودیت اتصال از طریق گوشی تلفن‌همراه مواجه‌اند. با استفاده از این سرویس، مشترکان ایرانسل می‌توانند با تهیه مودم‌های 5G، از مزایای اینترنت ثابت، با تجربه سرعت شبکه نسل پنج بهره‌مند شوند.

انتهای پیام

خبرنگار: زهرا طاهری

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.