کدخبر :309112 پرینت
25 مهر 1403 - 09:40

استفاده از راکتور هسته‌ ای برای تامین انرژی هوش مصنوعی گوگل

بر اساس قرارداد گوگل با شرکت کیروس پاور، قرار است استفاده از اولین راکتور در دهه جاری میلادی شروع شود و تا سال ۲۰۳۵ نیز به تعداد راکتورها افزوده شود.

متن خبر

به گزارش سیتنا به نقل از بی بی سی، شرکت گوگل خبر داد که برای تامین انرژی مراکز داده‌پردازی هوش مصنوعی خود از راکتورهای هسته‌ای کوچک استفاده خواهد کرد.

بر اساس قرارداد گوگل با شرکت کیروس پاور، قرار است استفاده از اولین راکتور در دهه جاری میلادی شروع شود و تا سال ۲۰۳۵ نیز به تعداد راکتورها افزوده شود.

این قرارداد باید پیش از اجرا به تایید کمیسیون تنظیم مقررات هسته‌ای آمریکا و دیگر سازمان‌های مربوطه برسد.

شرکت کیروس پاور، شرکت فناوری انرژی مستقر در کالیفرنیا، می‌گوید هدفش تولید انرژی پاک هسته‌ای با استفاده از راکتورهای کوچک است.

گوگل و این شرکت تولیدکننده انرژی هنوز جزئیاتی درباره ارزش مالی قراردادشان و محل ساخت رآکتورها منتشر نکرده‌اند.

مایکل ترل، مدیر ارشد انرژی و اقلیم در گوگل، گفت: «فناوری‌های هوش مصنوعی به منابع جدید برق نیاز دارد و این قرارداد‌ کمک می‌کند که نیاز به تولید انرژی پاک و قابل اعتماد برای فناوری هوش مصنوعی سریعتر رفع شود و قابلیت هوش مصنوعی برای همگان بالفعل شود.»

نهادهای مسئول وضع مقررات هسته‌ای در آمریکا پارسال برای اولین بار در ۵۰ سال گذشته مجوز ساخت نوع جدیدی از راکتور هسته‌ای را برای شرکت کیروس پاور صادر کردند.

این شرکت تقریبا چهار ماه پیش در ماه ژوئن ساخت یک راکتور نمایشی را در ایالت تنسی در جنوب شرق آمریکا آغاز کرد.‌‌

در سال‌های اخیر با تجهیز شرکت‌های فناوری هوش مصنوعی به سخت‌افزارهای خاص، مصرف انرژی بسیار بالا رفته است؛ درنتیجه گرمای زیادی در مراکز داده‌‌پردازی این شرکت‌ها تولید می‌شود که استفاده از خنک‌کننده‌های پرقدرت را اجتناب‌ناپذیر می‌کند و این خنک‌کننده‌ها هم به انرژی نیاز دارند.

برای همین بسیاری از شرکت‌های بزرگ فناوری، انرژی هسته‌ای را که عملاً بدون تولید گازهای گلخانه‌ای تولید برق را میسر می‌کند، راه حل مناسبی برای تامین انرژی مورد نیاز خود یافته‌اند.

گلدمن ساکس، غول بانکداری وال‌استریت، پیش‌بینی کرده است که مصرف جهانی انرژی در این مراکز داده‌پردازی تا پایان دهه میلادی جاری بیش از دو برابر شود.‌

آمریکا در کنفرانس تغییرات اقلیمی سازمان ملل در سال گذشته به کشورهایی پیوست که می‌خواهند ظرفیت انرژی هسته‌ای خود را تا سال ۲۰۵۰ سه برابر کنند تا از سوخت‌های فسیلی پرهیز کنند.

با این حال، منتقدان می‌گویند انرژی هسته‌ای راه حل مناسبی برای تولید انرژی پاک نیست چرا که این انرژی زباله‌های رادیواکتیو تولید می‌کند که مدت‌های مدید فعال می‌مانند و در صورت حادثه، تبعات خطرناکی برای محیط زیست و انسان‌ها دارد.

ماه گذشته، شرکت مایکروسافت به توافقی برای راه‌اندازی یک نیروگاه انرژی هسته‌ای در تری‌ مایل آیلند در ایالت پنسیلوانیا در آمریکا دست یافت.

بدترین حادثه هسته‌ای آمریکا در سال ۱۹۷۹ در نیروگاه هسته‌ای تری مایل آیلند رخ داد، اما مدیر «کانستلیشن انرژی»، شرکتی که قرار است انرژی برق مایکروسافت را از رآکتورهای هسته‌ای تامین کند، می‌گوید این نیروگاه مستقل از نیروگاهی عمل خواهد کرد که در سال ۱۹۷۹ پس از یک مشکل فنی، باعث نشت گاز ید ۱۳۱ رادیواکتیو در محیط اطراف شد.

شرکت آمازون نیز حدود هفت ماه پیش اعلام کرد که یک مرکز داده‌‎پردازی هسته‌ای در ایالت پنسیلوانیا خریداری خواهد کرد.

انتهای پیام

 
نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.