کدخبر :309104 پرینت
25 مهر 1403 - 08:53

بخش خصوصی؛ پیشران اصلی نوآوری در حوزه اینترنت اشیا

رئیس پژوهشکده فناوری اطلاعات پژوهشگاه ارتباطات گفت: بخش خصوصی به عنوان پیشران اصلی نوآوری در حوزه اینترنت اشیا، می‌ تواند با ارائه نیازهای واقعی بازار و تجربه‌ های عملی، به غنی‌ سازی استانداردهای اینترنت اشیا کمک کند.

متن خبر

به گزارش سیتنا، پژوهشکده فناوری اطلاعات پژوهشگاه ICT، همزمان با روز جهانی استاندارد و به مناسبت گرامیداشت آن، نشست هم‌اندیشی با موضوع تدوین استانداردهای اینترنت اشیا را در روز دوشنبه مورخ ۲۳ مهر ماه با حضور متقاضیان مشارکت در تدوین استانداردهای این حوزه برگزار کرد.

این نشست تخصصی در راستای توسعه و گسترش حوزه اینترنت اشیا و با حضور فعالان بخش خصوصی، دانشگاه‌ها، مراکز پژوهشی و تشکل‌های مرتبط عضو کمیته فنی متناظر SC۴۱ با عنوان استانداردهای اینترنت اشیا و دوقلوهای دیجیتال برگزار شد.

در این جلسه، دکتر احسان آریانیان، رئیس پژوهشکده فناوری اطلاعات پژوهشگاه ICT، رئیس کمیته فرعی اینترنت اشیا و دوقلوهای دیجیتال (SC۴۱) و مسئول کارگروه تدوین استانداردهای ملی اینترنت اشیا در کشور، بیان کرد: با توجه به رشد روزافزون دستگاه‌ها و سیستم‌های متصل و پیچیدگی‌های ناشی از آن، استانداردسازی نقش بسیار مهمی در ایجاد یک اکوسیستم قابل اعتماد و امن ایفا می‌کند. ایشان افزود: استانداردهای اینترنت اشیا به سازگاری دستگاه‌ها، بهبود کیفیت خدمات، افزایش امنیت و کاهش هزینه‌های توسعه کمک می‌کند.

دکتر آریانیان تأکید کرد که بخش خصوصی، به عنوان پیشران اصلی نوآوری در حوزه اینترنت اشیا، می‌تواند با ارائه نیازهای واقعی بازار و تجربه‌های عملی، به غنی‌سازی استانداردها کمک کند. دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی نیز با انجام تحقیقات بنیادی و کاربردی، می‌توانند دانش فنی لازم برای تدوین استانداردهای پیشرفته در سطح ملی و بین‌المللی را فراهم آورند.

وی افزود: تشکل‌ها با ایجاد ارتباط بین بازیگران مختلف و تسهیل همکاری‌ها، می‌توانند نقش موثری در هماهنگی و هم‌افزایی تلاش‌ها ایفا کنند و به ترویج و فرهنگ‌سازی اینترنت اشیا کمک نمایند.

آریانیان ضمن معرفی برنامه و اهداف کلان، معماری‌های مرجع موجود سازمان‌های استاندارد در دنیا را معرفی کرد و از مدعوین درخواست دعوت به مشارکت و همکاری در آینده استانداردسازی اینترنت اشیا در کشور کرد.

وی همچنین از نمونه اقداماتی که در پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات در راستای رسیدن به اهداف کمیته انجام شده است، به برگزاری جلسات آموزشی در حوزه استانداردهای اینترنت اشیا اشاره نمود و تأکید کرد که این فرآیند آموزشی ادامه‌دار خواهد بود. علاوه بر آن، ویآمادگی پژوهشکده فناوری اطلاعات برای عقد تفاهم‌نامه با انجمن‌ها، نهادها، دانشگاه‌ها و شرکت‌های بخش خصوصی را اعلام و از مجموعه‌ها و اعضای حاضر در جلسه، دعوت به مشارکت فعالانه نمود.

در انتها، آریانیان با اشاره به فراخوان شناسایی آزمایشگاه‌های هوشمندسازی در کشور با موضوع شناسایی آزمایشگاه‌های آزمون و ارزیابی در حوزه «هوشمندسازی با محوریت اینترنت اشیا و فناوری‌های مرتبط» اشاره کرد و به بحث و بررسی در خصوص فرآیند تشکیل کارگروه‌های استانداردسازی در ذیل این کمیته هم‌اندیشی با افراد حاضر در این نشست پرداخت.

در پایان، از شعار کمیته استاندارد اینترنت اشیای پژوهشکده فناوری اطلاعات به مناسبت روز جهانی استاندارد با عنوان "استانداردهای نوین برای زندگی متصل" رونمایی شد.

به صورت خلاصه، در این نشست، موضوعات مختلفی از جمله چالش‌های موجود در استانداردسازی اینترنت اشیا، بهترین شیوه‌های مشارکت بخش خصوصی و دانشگاه‌ها، نقش دولت در حمایت از استانداردسازی، و آینده استانداردهای اینترنت اشیا مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت. با توجه به اهمیت استانداردسازی در اینترنت اشیا، انتظار می‌رود که با همکاری و مشارکت همه‌جانبه بخش خصوصی، دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی و تشکل‌ها، شاهد تدوین استانداردهای جامع و کارآمدی باشیم که بتواند به توسعه پایدار این فناوری در کشور کمک کند.

انتهای پیام

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.