کدخبر :309011 پرینت
23 مهر 1403 - 15:29

افزایش تمایل شهروندان ترکیه به استفاده از کارت های بانکی

در جدیدترین گزارش تحلیلی بانک مرکزی ترکیه، آمده است: در حال حاضر تعداد 28 میلیون کاربر فعال کارت های بانکی ، 125 میلیون کارت اعتباری و 191 میلیون کارت نقدی در ترکیه وجود داشته و حجم کل هزینه‌ها با استفاده از کارت ها به 12.8 تریلیون لیر رسیده است.

متن خبر

به گزارش سیتنا، بانک مرکزی ترکیه گزارش تحلیلی خود را با عنوان آخرین وضعیت تمایل شهروندان در استفاده از کارتهای بانکی منتشر کرد. برخی نکات برجسته آن به شرح زیر ارائه می گردد.

در این تحلیل، گسترش و توسعه کانالها و شبکه‌های دیجیتالی و افزایش هزینه حمل و انتقال پول نقد همراه با تورم بالا، استفاده از انواع کارتهای بانکی در میان شهروندان را افزایش داده است.

در حال حاضر تعداد 28 میلیون کاربر فعال کارتهای بانکی ، 125 میلیون کارت اعتباری و 191 میلیون کارت نقدی در ترکیه وجود داشته و حجم کل هزینه‌های با استفاده از کارتها به 12.8 تریلیون لیر رسیده است.

نرخ بهره بانکی از پایان سال 2021 تا سه ماهه سوم سال 2023 نسبتاً کمتر از نرخ تورم باقی بود که این مورد نقش مهمی در افزایش سریع رشد تراز بانکی داشت. تسهیل در استفاده از کارتهای بانکی و استفاده از کارتهای بدون تماس در دوران پاندمی‌کرونا سبب افزایش استفاده از کارتهای بانکی در پرداخت هزینه‌ها شد. تعداد تراکنش‌های انجام شده با کارت اعتباری به دلیل توسعه فناوری‌های مالی در پرداخت کارتی در دوره پس از شیوع کرونا افزایش چشمگیری داشته است. تعداد تراکنش‌های مالی بانکی با استفاده از انواع کارتهای بانکی در دوران پیش از پاندمی‌کرونا در سال تقریباً چهار میلیارد لیر بود که این مقدار تا سال 2024 به 10 میلیارد لیر رسید.

تمایل شهروندان در استفاده از کارتهای بانکی بدون تماس با شیوع کرونا و با توسعه زیرساخت های فناوری در سیستمهای پرداخت،  پشتیبانی شده و همچنان در حال گسترش است. از سال 2015 میلادی تاکنون هزینه‌های انجام شده توسط کارتهای بانکی دو برابر و هزینه‌های انجام شده توسط کارتهای نقدی سه برابر افزایش داشته است. در سال 2015 میلادی تنها دو میلیون تراکنش پرداخت بدون تماس انجام شده است این در حالی است که در حال حاضر ماهانه بیش از 1 میلیارد ترکنش پرداخت بدون تماس صورت میگیرد.

تغییر تمایل پرداخت از نقدی به استفاده از کارت در انواع هزینه‌های خانوار نیز دیده می‌شود: «سهم هزینه‌های انجام شده توسط کارتهای اعتباری بدون اقساط یا کارت نقدی در هزینه‌های مصرفی خانوار که یکی از بزرگترین موارد تولید ناخالص داخلی (GDP) در سال های اخیر میباشد رو به افزایش است. در این اواخر ، سهم هزینه‌های انجام شده با کارت های نقدی در کل مصرف خانوارها از 6.8 درصد به بیش از 10 درصد و سهم استفاده از کارتهای اعتباری در هزینه‌های بدون اقساط از 21 درصد به 34 درصد افزایش یافته است.

تقریباً سه چهارم هزینه‌های انجام شده توسط کارتهای بانکی در هزینه‌های بدون اقساط بوده و حجم استفاده از پیش پرداخت نقدی سهم کمی در کل هزینه‌های کارتهای بانکی دارد.

در سالهای گذشته موجودی هزینه‌های کارتها در سیستم بانکی کشور افزایش قابل توجهی داشته که این افزایش نشان‌دهنده تغییر قابل توجه در عادات پرداختی مصرف‌کننده به دلیل فشارهای تورمی و راحتی استفاده از کارت‌ها به جای پول نقد است.

انتهای پیام

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.