کدخبر :308775 پرینت
18 مهر 1403 - 14:15

اعلام آمادگی نظام صنفی رایانه‌ای برای همکاری در پیشبرد ستاد سیاست‌های امنیت سایبری

رییس کمیسیون تامین نظام صنفی رایانه ای تهران، گفت: دکتر عارف به درستی فضای سایبری را فرصتی برای توسعه همه جانبه کشور بر پایه اقتصاد دیجیتال دانسته و معتقدند که در راستای هم افزایی همه توان کشور باید از هر گونه موازی کاری و اصطکاک در این زمینه جلوگیری شود، لذا بخش خصوصی آماده پیشبرد برنامه های امنیتی فضای تبادل اطلاعات معاون اول رئیس جمهور در تشکیل ستاد منسجم سیاست گذاری امنیت فضای سایبری است.

متن خبر

مسعود شکرانی، رییس کمیسیون تامین نظام صنفی رایانه ای تهران و عضو هیات مدیره نظام صنفی رایانه ای تهران، در یادداشت ارسالی برای سیتنا پیرامون تاکید معاون اول رئیس جمهور برای تشکیل یک ستاد منسجم برای پیاده سازی سیاست های امنیت سایبری، آورده است:

به تازگی جناب آقای دکتر عارف، معاون اول رئیس جمهور بر تشکیل یک ستاد منسجم و با ضمانت اجرایی بالا جهت پیاده سازی سیاست ها و دستورات در حوزه امنیت و پیشرفت فضای سایبری تاکید کرده‌اند. ایشان به درستی فضای سایبری را فرصتی برای توسعه همه جانبه کشور بر پایه اقتصاد دیجیتال دانسته و معتقدند که در راستای هم افزایی همه توان کشور باید از هر گونه موازی کاری و اصطکاک در این زمینه جلوگیری شود.

گرچه ما بر درستی نیت ایشان صحه می‌گذاریم، اما از منظری دیگر به این گفته انتقاد داریم. متاسفانه اینگونه شده که هر ریاست جمهوری تعویض شد، دوره جدید تیم ها و افراد جدیدی به دایره اضافه شده اند که عملا باعث سردرگمی بیشتر در امنیت فضای مجازی شده است و در این نقطه لزوم تشکیل ستاد منسجم احساس می‌گردد. از منظر عملیاتی در دنیا، سیاست گذار در این حوزه سازمان امنیت ملی در وضعیت ما وزارت اطلاعات و یا در نهایت سازمان افتای ریاست جمهوری خواهد بود. حتی شورای عالی فضای مجازی می‌تواند محوریت داشته باشد، ولی هر ارگانی محور شد دیگران کامل تبعیت کنند و نه اینکه هر کس ساز خود را بنوازد. احتمالا در این حالت وزارت ارتباطات نظر مشورتی و عملیاتی سازی مصوبات سازمان محور را از منظر فنی و تکنیکی تامین می‌نماید.

در حال حاضر در حوزه فضای امنیت سایبری عملاً هفت متولی در کشور داریم و معتقدم به همین دلیل است که برخی کارها و اقدامات در این زمینه به درستی پیش نمی‌رود. در این میان دو کار راهگشا خواهد بود. یکی اینکه به فرموده جناب آقای دکتر عارف ستاد منسجمی متشکل از متولیان مختلف، اما به راهبری سازمان مشخص تشکیل دهیم و باقی اعضا به عنوان تسهیل‌گر در این ستاد ایفای نقش کنند. برداشت شخصی من از بخش آخر فرمایشات آقای دکتر عارف، ورود بازیگر جدید بود و درخواست ایشان برای قراردادن «دبیرخانه ستاد مشترک در معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور، حضور وزرای ذیربط و به ریاست و زیر نظر رئیس جمهور به عنوان بالاترین مقام اجرایی کشور در راستای ضمانت اجرایی شدن دستورالعمل ها و سیاست های فضای سایبر» را من برای این فضا خطرناک می بینم.

راهبرد دوم و نکته بسیار مهمتر توجه به نقش اساسی بخش خصوصی و اهمیت و جایگاه آن در پیشبرد برنامه های امنیتی فضای تبادل اطلاعات مورد نظر دکتر عارف است. من سوال کردم از دبیرخانه نظام صنفی و متاسفانه هیچ یک از همکاران من و روسای کمیسیون‌های نظام صنفی رایانه‌ای که متولی اصلی حوزه فناوری در کشور است در این جلسه دعوت نشده بودند!

حرفم را خلاصه عرض کنم؛ با توجه به تسلط جناب آقای ستار هاشمی، وزیر محترم ارتباطات و فناوری اطلاعات و همینطور رئیس محترم سازمان تنظیم مقررات و تسلط ویژه معاون اول روی موضوع، باید روی یک و یا دو سازمان موجود تمرکز نمود و با درگیر کردن بخش خصوصی، با اطمینان خاطر بیشتری تهدیدات فضای امنیت سایبری را مهار و یا محدود کرده و آن را به فرصت‌هایی بی‌بدیل تبدیل کنیم. ضمن اینکه موازی‌کاری و ایجاد اصطکاک نیز جلوگیری خواهد شد. اضافه کردن هر سازمان دیگری در حلقه موجود ما را بیش از این در مقابل تهدیدات قرار می‌دهد.

انتهای پیام

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.